Dzisiaj jest: Wtorek, 24.10.2017 Imieniny: Rafała i Marcina



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5780

Popularne cytrusy i ich wartości odżywcze. Czy warto spożywać owoce cytrusowe?


25.09.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Popularne cytrusy i ich wartości odżywcze. Czy warto spożywać owoce cytrusowe?


   Jesień, a po niej zima - w ciągu tych pór roku jak nigdy dbamy o swoją odporność. Żeby wzmocnić naturalne bariery przeciw bakteriom i wirusom sięgamy między innymi po cytrusy - rośliny z rodziny rutowatych, które są obfitym źródłem witaminy C i bioflawonoidów - substancji witaminopodobnych wspomagających przyswajanie witaminy C, ale także posiadających wiele innych właściwości prozdrowotnych nie tylko związanych z odpornością, ale też skutecznych np. w wspomaganiu leczenia miażdżycy, chorób serca, czy nowotworów, uczestniczą w procesie syntezy kolagenu, substancji która odpowiada za stan więzadeł, ścięgien i stawów, a także za wygląd naszej skóry, są także naturalnym filtrem chroniącym przed szkodliwym działaniem promieniowania, wiążą też niektóre pierwiastki toksyczne.

   Czy warto jeść owoce cytrusowe, czy nie? Tak, owoce cytrusowe są zdrowe, jednak ze względu na powszechnie stosowane środki chemiczne oraz potencjalne działanie alergiczne nie możemy przesadzać. Postanowiliśmy sprawdzić, najpopularniejsze cytrusy i ich wartości odżywcze oraz właściwości zdrowotne.





Odprężające obieranie owoców ze skórki

   Jeżeli macie zestresowany dzień, to na podwieczorek polecamy właśnie cytrusy. Podczas obierania ich ze skórki uwalniają się olejki eteryczne, które działają odprężająco i wpływają na poprawę nastroju. To oczywiście nie jedyna zaleta tych owoców. Cytrusy wzmacniają organizm, dodają energii i wbrew pozorom działają zasadowo na organizm. Większość produktów przetworzonych spożywanych każdego dnia na śniadanie, obiad czy kolację powoduje zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. W dłuższej perspektywie prowadzi to do zakwaszenia organizmu. Cytrusy mimo kwaskowego smaku działają na organizm zasadowo przywracając mu odpowiednią równowagę.



Grejpfruty

   Grejpfruty uchodzą za najzdrowsze cytrusy - nie dość, że zawierają witaminy (C, A, z grupy B) i minerały (mangan, potas, magnez, mangan, fosfor), to jeszcze dostarczają organizmowi bardzo dużą dawkę flawonoidów. Szczególnie cenna z perspektywy zdrowia jest naringina, która wykazuje właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, a do tego działa hamująco na proces nowotworowy. Żeby skorzystać w pełni z dobroczynnych właściwości grejpfruta należy go spożywać z białą błoną okrywającą miąższ - nie jest ona smaczna, ale właśnie w niej znajdziemy naringinę. 100 g grejpfrutów dostarcza około 42 kalorii (kcal).



Pomarańcza

   Pomarańcza jest obok cytryny najbardziej popularnym owocem cytrusowym. Niemniej niewielu konsumentów zna jej skład odżywczy. W skład pomarańczy wchodzi duża dawka beta-karotenu i witaminy C. Wystarczy zjeść jedną pomarańczę dziennie, żeby pokryć zapotrzebowanie na witaminę C. W pomarańczach znajdują się również takie cenne składniki, jak potas, miedź, wapń, witaminy z grupy B, flawonoidy oraz błonnik pokarmowy. W 100 g pomarańczy znajduje się około 47 kalorii (kcal). Indeks glikemiczny tego owocu wynosi zaś zaledwie 42.



Pomelo, czyli pomarańcza olbrzymia

   Pomelo jest mało znanym owocem cytrusowym, choć w ostatnich latach coraz częściej trafia na polskie stoły. W porównaniu z innymi owocami cytrusowymi zawiera najwięcej witaminy C - w 100 g słodkiego miąższu znajduje się około 61 mg tego składnika. W pomelo znajdziemy również około 216 mg potasu odpowiadającego za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej. Pektyny wchodzące w skład skórki przeciwdziałają odkładaniu się tłuszczów w tętnicach zapobiegają rozwojowi miażdżycy. Witamina C poprawa z kolei elastyczność naczyń. Ze względu na właściwości alkalizujące silniejsze niż u innych cytrusów pomelo jest polecane osobom zmagającym się ze zgagą. Zjadając pomelo dostarczamy organizmowi dużą dawkę bioflawonoidów. Są to przeciwutleniacze hamujące rozwój nowotworowych komórek. Pomelo ma niski indeks glikemiczny (30) i szybko powoduje uczucie sytości - warto po niego sięgać, gdy pojawi się ochota na coś słodkiego. 100 g pomelo dostarcza około 38 kcal.



Mandarynki

   Mandarynki pojawiły się na naszej liście nie tylko z uwagi na słodki i orzeźwiający smak oraz dużą zawartość witaminy C. Te owoce cytrusowe są jedynymi z tej grupy, które zawierają nobiletynę. Wspomniany związek należy do grupy flawonoidów, a jego działanie jest bardzo istotne w profilaktyce takich chorób, jak cukrzyca typu 2, miażdżyca naczyń krwionośnych i otyłość. Mandarynki zawierają stosunkowo dużo witaminy A. Ich regularne spożywanie korzystnie wpływa na wzrok i skórę. Ostatnie doniesienia wskazują na to, że mandarynki mogą być pomocne także w profilaktyce antynowotworowej z uwagi na wysoką zawartość przeciwutleniaczy. W mandarynkach znajdziemy wapń, magnez, fosfor i potas - ważne makroelementy potrzebne do zachowania równowagi kwasowo-zasadowej. Mandarynki zawierają również nieznaczne ilości żelaza, sodu i cynku. Cennymi składnikami tych owoców są też kwas cytrynowy i jabłkowy wspomagające proces oczyszczania organizmu z toksyn i poprawiające proces trawienia. 100 g świeżych mandarynek to około 53 kalorii (kcal).



Cytryna

   Cytryna zawiera witaminy B1, B5, B6, potas, żelazo, wapń i magnez. Dostarcza ona również oczywiście sporą porcję witaminy C. W skład cytryny wchodzą terpent pobudzające produkcję śliny, zatem owoc ten powinny spożywać zwłaszcza osoby mające problemy ze zbyt powolnym trawieniem. Poprzez pobudzenie enzymów trawiennych cytryna bądź co bądź przyczynia się do usprawnienia metabolizmu. Można ją wykorzystać także jako środek oczyszczający organizm z toksyn  warto wypijać codziennie rano szklankę wody z sokiem z połówki cytryny. Taki napój działa alkalizująco na organizm i pomaga pozbyć się toksyn oraz pobudza apetyt, którego rano wielu osobom brakuje. 100 g świeżych cytryn to około 29 kalorii (kcal).



Kumkwat

   Do najmniej znanych owoców cytrusowych należą bez wątpienia kumkwaty - w 100 g zawierają one około 71 kalorii (kcal), 186 mg potasu i 6,5 g błonnika. Kumkwat zawiera te magnez, wapń, miedź, żelazo oraz witaminę A. Jak łatwo się domyślić zawiera on również dużo witaminy C - w 100 g tego owocu znajdziemy około 44 mg tej witaminy. Kumkwat bywa nazywany złotą pomarańczą. Jego spożywanie poleca się osobom z osłabioną odpornością, podwyższonym poziomem cholesterolu LDL oraz mającym problem z nadmiernym apetytem. Owoc nie może być uszkodzony, ani obity - musi mieć jednolitą barwę pomarańczy i jędrną skórkę. Można spożywać go na surowo, razem ze skórką, po sparzeniu owoca wrzątkiem (ok. 15-20 sekund). Dzięki temu gorzki posmak cytrusowy zniknie pozostawiając słodko-kwaśne nuty.



Limonka

   Limonka jest mało kalorycznym owocem (około 30 kcal) wykorzystywanym głównie do przyrządzania drinków i bezalkoholowych koktajli. Tymczasem w tej małej, zielonej cytrynie kryją się witaminy z grupy B, a także minerały - miedź, żelazo i wapń. Ich ilości są nieznaczne, ale limonka i tak należy do najzdrowszych cytrusów, ponieważ zawiera mnóstwo flawonoidów i dużo witaminy C. Regularne spożywanie soku z limonki rozcieńczonego z wodą (bez cukru) pomaga odkwasić organizm i wzmocnić układ immunologiczny. Bioflawonoidy zawarte w limonce działają moczopędnie i wspomagają naturalne mechanizmy oczyszczania organizmu z toksyn.



   Wszystkie owoce cytrusowe zawierają w sobie coś dobrego, ale nie każdy może je spożywać ze względu na alergie pokarmowe. Owoców cytrusowych powinny unikać także kobiety w okresie laktacji z uwagi na ich alergizujący charakter. Cytrusy zawierają dość mało węglowodanów i dużo flawonoidów, więc można po nie sięgać bez obawy o sylwetkę - wspomogą one walkę z nadmiarem kilogramów. Na co powinno się zwracać uwagę podczas zakupu owoców cytrusowych? Należy dokładnie oglądać owoce, sprawdzać, czy są twarde i jędrne. Należy też mieć na uwadze, że cytrusy są pryskane środkami chemicznymi. Przed jedzeniem należy więc dobrze umyć owoce, a potem ręce. Jeśli chcemy uniknąć chemii - należy wybierać bio owoce - zakup takich owoców wiąże się z wyższą ceną i zdecydowanie mniejszą dostępnością w porównaniu do konwencjonalnie uprawianych owoców.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olejki aromatyczne w domowej apteczce Olejki aromatyczne w domowej apteczce

Susanna Farber, Axel Meyer

Wydawnictwo: Purana


Naturalne, czyste zapachy dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Olejki eteryczne wyrażają ducha rośliny w postaci jej charakterystycznego zapachu. Mogą nas orzeźwiać, jak cytrusy, upajać, jak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE