Dzisiaj jest: Środa, 13.12.2017 Imieniny: Łucji i Otylii



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5785

Quinoa (komosa ryżowa) - roślina o niezwykłych wartościach odżywczych


04.05.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Quinoa (komosa ryżowa) - roślina o niezwykłych wartościach odżywczych


   Quinoa, czyli inaczej ryż peruwiański lub komosa ryżowa, spokrewniona z polską komosą białą, to jednoroczna roślina, którą wprowadzić do swojej diety powinien każdy, kto dba o jej prawidłowe zbilansowanie diety i dostarczenie składników odżywczych... Nie bez powodu nazywana jest złotem Inków, okazuje się bowiem, że quinoa kryje w sobie prawdziwe bogactwo niezbędnych do zachowania zdrowia, urody i sił witalnych składników odżywczych. Zatem powodzeniem może urozmaicić naszą codzienną dietę zastępując ziemniaki czy też ryż.



Czym jest quinoa ?

   Komosa ryżowa uprawiana jest (od około 3-4 tysięcy lat!) w krajach Ameryki Południowej. Przyjmuje się, że stanowiła podstawę diety starożytnych Inków, którzy to nazywali ją, podobno, „matką zbóż”. Od pewnego czasu, ze względu na jej prozdrowotne właściwości, zaczyna uprawiać się ją również w Europie oraz Ameryce Północnej.



   Owoce quinoa składają się w prawie połowie ze skrobi. Około 14% stanowi białko, a 6%  tłuszcze., co istotne w większości są to tłuszcze wielonienasycone.

   Komosa ryżowa, a dokładniej jej owoce, spożywana jest w postaci tzw. ziaren lub wyprodukowanej z nich mąki. Młode liście komosy stanowić mogą natomiast zamiennik zielonych warzyw (roślina ta spokrewniona jest ze szpinakiem oraz burakiem!). Jak widać, quinoa może być wykorzystana w kuchni na bardzo wiele sposobów, ale o tym później...



Quinoa - wartości odżywcze oraz właściwości

   Quinoa, ze względu na wspomnianą wcześniej zawartość skrobi, jest dobrym źródłem energii. Poza tym jest świetnym źródłem:

– żelaza
– magnezu
– cynku
– miedzi
– potasu
– manganu
– witaminy E
– witaminy B1
– witaminy B2
– witaminy B6
– kwasu foliowego
– przeciwutleniaczy (antyoksydantów)

   Tak więc quinoa, jako bogate źródło wyżej wymienionych substancji zapobiega niedokrwistości (żelazo), przeciwdziała skutkom stresu (magnez) etc. Dzięki zawartości witaminy E ma pozytywny wpływ na wygląd naszej skóry, włosów oraz paznokci. Na tym jednak nie kończy się jej spektrum działania. Przeciwutleniacze zawarte w komosie to głównie kwercetyna, kempferol, kwas kumarowy i wanilinowy.

   Białko komosy ryżowej jest białkiem pełnowartościowym, tzn. dostarcza wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych. Jest to niezwykle ważne informacja dla wegetarian czy wegan, którzy muszą zwracać szczególną uwagę na zawartość oraz jakość białka w swych posiłkach. Komosę ryżową warto również, z tych samych powodów, podawać dzieciom. Powinny ją również jadać kobiety w ciąży czy matki karmiące piersią.

   Co równie istotne, quinoa jest produktem bezglutenowym, a więc bez obaw mogą ją jeść osoby cierpiące na celiakię.

   Indeks glikemiczny komosy ryżowej wynosi tylko 35, a więc jest ona produktem, który nie powoduje odkładania się tkanki tłuszczowej. Co więcej, bez obaw mogą jeść ją osoby będące na diecie redukcyjnej. Jest to o tyle ważne, że często, w czasie odchudzania, rezygnujemy z produktów węglowodanowych, tj. właśnie min. zbożowych. Komosa ryżowa może z powodzeniem takie „braki”, prawdopodobnie niezwykle dla niektórych uciążliwe, uzupełnić.

   Komosa, ponieważ jest źródłem błonnika, zapobiega zaparciom, a więc zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory dolnego odcinka układu pokarmowego (działanie antyrakowe mają również antyoksydanty). Ponadto, danie przygotowane z jej udziałem będzie z pewnością bardzo sycące.

   Ze względu na ogrom w swoim składzie cennych minerałów, witamin i antyoksydantów quinoa zaliczana jest do tzw. światowych super foods - czyli super żywności.



Kalorie i wartości odżywcze ziarna komosy ryżowej (quinoa)

Składnik Zawartość w 100 [g]
Wartość energetyczna 368 kcal / 1539 kJ
Białko 14,12 g
Tłuszcz ogółem 6,07 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,706g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 1,613 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 3,292 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,307 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 2,985 g
Węglowodany 64,16 g
Błonnik pokarmowy 7 g
Witamina A 14 I.U.
Witamina D 0 µg
Witamina E 2,44 mg
Witamina K 0 µg
Witamina C 0 mg
Witamina B1 0,360 mg
Witamina B2 0,318 mg
Witamina B3 (PP) 1,52 mg
Witamina B6 0,487 mg
Kwas foliowy 184 µg
Witamina B12 0 µg
Kwas pantotenowy 0,772 mg
Wapń 47 mg
Żelazo 4,57 mg
Magnez 197 mg
Fosfor 457 mg
Potas 563 mg
Sód 5 mg
Cynk 3,10 mg
Miedź 0,59 mg
Mangan 2,03 mg
Selen 8,5 µg
Fluor ~
Cholesterol 0,0 mg
Fitosterole ~



Jak to się je ?...

   Komosa ryżowa może z powodzeniem zastąpić, w dowolnym daniu, ryż lub kaszę, które tradycyjnie byłyby przez nas do jego przygotowania wykorzystane. Tak więc, dodawać można ją do różnego rodzaju gulaszy i zup.

   Mąka z komosy ryżowej może być wykorzystana np. do zagęszczania zup czy sosów, przygotowania naleśników, placków, ciast, ciasteczek etc. Jednakże, słodkie wypieki to nie jedyny wariant wykorzystania komosy do deseru - jej prażone ziarna są doskonałym dodatkiem do musli, owsianki czy jogurtu.



Quinoa - przydatne informacje

→ Komosę ryżową przeważnie kupuje się w sklepach ze zdrową żywnością (stacjonarnych lub internetowych), ale coraz częściej dostępna jest również w dużych supermarketach.
→ Warto kupować komosę pochodzącą z upraw ekologicznych, by zmaksymalizować jej pozytywne, prozdrowotne działanie.
→ Komosę ryżową należy przechowywać w chłodnym miejscu. Powinna być zamknięta w szczelnym pojemniku.
→ Komosa ryżowa może leżeć w lodówce nawet do 6 miesięcy; ugotowana- około 3 dni.
→ Przed gotowaniem, ze względu na potencjalną zawartość gorzkich saponin, należy dobrze przepłukać ziarna komosy wodą.
→ Komosę gotuje się w proporcji 1:2 (komosa:woda), a na ugotowanie jej wystarcza około 15 minut.
→ Jeśli przed ugotowaniem komosy uprażymy ją na patelni, jej smak będzie bardziej orzechowy.
→ Biała komosa ma łagodniejszy smak od tej czerwonej bądź czarnej.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 5

SONDA


Jaki jest Twój ulubiony napój rozgrzewający?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olejki aromatyczne w domowej apteczce Olejki aromatyczne w domowej apteczce

Susanna Farber, Axel Meyer

Wydawnictwo: Purana


Naturalne, czyste zapachy dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Olejki eteryczne wyrażają ducha rośliny w postaci jej charakterystycznego zapachu. Mogą nas orzeźwiać, jak cytrusy, upajać, jak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE