Dzisiaj jest: Niedziela, 25.02.2018 Imieniny: Wiktora i Cezarego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5791

Rzepa - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


10.12.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Rzepa - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Rzepa to dość zapomniane warzywo, które jednak warto spożywać, ze względu na wartości odżywcze - dobrze jest więc przypomnieć sobie o nim co nieco. Po tę roślinę z rodziny kapustowatych nasi przodkowie często sięgali w okresie jesienno-zimowym, ze względu na to, że dostęp do wielu innych warzyw był ograniczony.

   Rzepa to roślina wyłącznie uprawna, której część jadalną stanowi korzeń i młode liście rosnące na łodygach mierzących nawet ok. 120 cm. Zakłada się, że warzywo pochodzi z Afganistanu, Pakistanu lub z rejonu Morza Śródziemnego. Rzepa była uprawiana w starożytnej Grecji i w Cesarstwie rzymskim. Obecnie warzywo uprawia się głównie w chłodniejszych rejonach Europy.





Rzepa - właściwości odżywcze i lecznicze

   Rzepa jest niskokalorycznym warzywem - w 100 gramach rzepy znajdziemy zaledwie 28 kalorii (kcal). W ponad 80% składa się z węglowodanów, ale zawiera również cenny błonnik. Dzięki niemu nie robisz się tak szybko głodny (błonnik stabilizuje poziom cukru we krwi), warto więc dodawać surówkę z rzepy np. do ziemniaków, dzięki temu glukoza po posiłku nie wzrośnie gwałtownie. Jesienią i zimą powinniśmy jak najczęściej sięgać po rzepę ze względu na zawartą w niej witaminę C. Wprawdzie najnowsze badania pokazują, że witamina C nie leczy rozwiniętej już infekcji, ale za to wspiera odporność w momencie, w którym nie jesteśmy chorzy i z tego właśnie względu warto stosować ją profilaktycznie. Dodatkowo dzięki rzepie wzmacniamy też układ krwionośny, a to dość istotne zimą, gdy często zmagamy się z katarem i naczynka krwionośne w naszym nosie są bardziej wrażliwe, a przez to częściej pękają. Warto o tym pamiętać i sięgać po duże, naturalne dawki witaminy C. W 100 gramach rzepy znajdziemy około 30% dziennego zapotrzebowania na tę witaminy. Ponadto w rzepie można znaleźć również witaminy z grupy B (szczególnie witaminy B6). Z tego względu warto jeść ją na surowo, ponieważ po ugotowaniu te związki chemiczne wytrącają się z rośliny. Dzięki witaminom z grupy B rzepa wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego. Dodatkowo jedząc rzepę zapobiegamy też pojawianiu się aft czy zajadów, które często towarzyszą niedoborom witamin z grupy B.

   W rzepie można znaleźć również cenne minerały, w tym na przykład miedź. Spożywając rzepę dbasz więc o swój mózg, ponieważ m.in. to miedź wpływa na naszą zdolność koncentracji i zapamiętywania. To również ważne w okresie jesienno-zimowym, gdy często mamy mniejsze chęci do życia i nawet podstawowe zadania zajmują nam znacznie więcej czasu.

   Rzepa zawiera też potas i magnez. Spożywanie tego warzywa jest więc też dobre dla naszej równowagi elektrolitowej; dodatkowo dzięki magnezowi zwiększymy koncentrację.



Kalorie i wartości odżywcze - rzepa


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 26 kcal / 117 kJ
Białko 0,90 g
Tłuszcz ogółem 0,10 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,011 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,006 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,053 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,040 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,040 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,012 g
Węglowodany 5,43 g
Błonnik pokarmowy 1,8 g
Witamina A 0 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,03 mg
Witamina K1 0,1 µg
Witamina C 21 mg
Witamina B1 0,04 mg
Witamina B2 0,03 mg
Witamina B3 (PP) 0,4 mg
Witamina B5 0,2 mg
Witamina B6
0,09 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
11 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 30 mg
Żelazo 0,3 mg
Magnez 11 mg
Fosfor 27 mg
Potas 191 mg
Sód 67 mg
Cynk 0,27 mg
Miedź 0,085 mg
Mangan 0,134 mg
Selen 0,7 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 7 mg



Zastosowanie rzepy

   Smak rzepy można określić jako wyraźny, lekko pikantny. W sklepach można też dostać czarną rzepę, choć akurat ona szersze zastosowanie znalazła w kosmetyce, a nie w kuchni. Czarna rzepa doskonale pobudza wzrost włosów, często więc wykorzystuje się ją przy produkcji różnych odżywek i wcierek.

   Jak wykorzystać białą rzepę w kuchni? Najlepiej przygotować z niej surówkę. Świeża rzepa ma smak podobny do rzodkiewki, świetnie smakuje więc na surowo. Do zrobienia najprostszej surówki potrzebujesz śmietany i przypraw. Wystarczy wymieszać je z drobno pokrojoną rzepą i gotowe! Rzepa świetnie komponuje się też z innymi warzywami, wystarczy więc, że wymieszasz swoje ulubione rośliny (świetnie sprawdzi się np. papryka i konserwowa kukurydza, a dla nadania lekkiej słodyczy - pokrojone w drobną kostkę jabłko). Można ją piec, gotować, robić puree, zupy i potrawki, można ją faszerować np. mięsem.



Ciekawostki o rzepie

→ Rzepa nie rośnie dziko - jest to roślina wyłącznie uprawna
→ Warzywo jest białe, ale w zależności od odmiany w górnej części może przebarwiać się na różowo, czerwono lub czarno
→ Rzepa dobrze działa nie tylko na włosy, ale też na skórę trądzikową - zmniejsza stany zapalne i łagodzi przetłuszczanie się cery
→ Dawniej sok z rzepy stosowano na trudno gojące się rany - uważano, że działa on wzmacniająco i oczyszczająco
→ Mieszkańcy starożytnego Egiptu uważali, że spożywanie rzepy może dawać im nadludzkie siły
→ Sok z czarnej rzepy dawniej stosowano przy chorobach stawów. Osoby zmagające się z reumatyzmem mogą sięgać po taki sok nawet kilka razy w tygodniu, choć warto pamiętać o tym, by wybierać ten z ekologicznych upraw - rzepa ma tendencję do wchłaniania azotanów, które wpływają na powstawanie raka jelita grubego
→ Pełna nazwa rzepy brzmi „kapusta właściwa typowa”
→ Warzywo może mieć kształt kulisty, cylindryczny lub stożkowaty
→ Rzepa w języku angielskim to turnip, w języku francuskim - navet, w języku niemieckim - speiserübe, w języku hiszpańskim - nabo




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olej lniany Olej lniany

Iwan Nieumywakin

Wydawnictwo: Hartigrama


Książka poczytnego rosyjskiego autora o niedocenianych prozdrowotnych właściwościach oleju lnianego. Zawiera historię uprawy lnu i wykorzystywania jego włókna i nasion, przykłady zastosowań

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE