Dzisiaj jest: Poniedziałek, 30.03.2020 Imieniny: Amelii i Jana



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5851

Skórki od owoców i warzyw. Jeść czy nie jeść?


23.03.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Skórki od owoców i warzyw. Jeść czy nie jeść?


   Z jednej strony wiele mówi się o tym, że to pod skórką kryje się najwięcej witamin i nie powinniśmy ich obierać, z drugiej jednak ciągle jesteśmy straszeni ilością pestycydów i chemii rolnej, które zatrzymują się właśnie na skórkach owoców i warzyw. Jak pogodzić tak sprzeczne opinie? Jeść skórki czy nie jest? Sprawdźmy, jak to naprawdę jest z tymi owocami.





Co kryje się pod skórką?

   Skórka jest dla owoców i warzyw barierą ochronną. To dzięki niej rośliny nie tracą wrażliwych na działanie temperatury witamin (np. witamin z grupy B). Dodatkowo skórka chroni też owoc i warzywo np. przed wahaniami temperatur. Jest ona również świetnym źródłem błonnika i bioflawonoidów w przypadku owoców. Dzięki błonnikowi jesteśmy w stanie szybciej trawić rośliny, a dodatkowo działa on jak miotełka i czyści jelita z resztek pokarmowych. Choć błonnik można znaleźć w całym owocu, to jednak największe jego skupisko znajduje się właśnie w skórce. Bioflawonoidy to grupa związków (flawony, flawanony, katechiny, antocyjanidyny) najbardziej znanych ze swych zdolności antyoksydacyjnych - bioflawonoidy pozwalają chronić komórki organizmu człowieka przed szkodliwym działaniem wolnych rodników powstających w organizmach w wyniku procesów utleniania, ponadto chronią i wspomagają w przyswajaniu inne cenne dla zdrowia substancje o własnościach antyoksydacyjnych, np. witaminę C. Z kolei pod skórką kryje się najwięcej witamin i minerałów, dlatego faktycznie obieranie jej może znacząco zmniejszyć zdrowotność danego warzywa czy owocu. Jeśli już obieramy, to warto robić to odpowiednim nożem, który nie będzie wnikał zbyt głęboko w miąższ - dzięki temu zachowamy przynajmniej część witamin. Pod skórą można znaleźć zwłaszcza witaminy C, A (beta-karoten) i te z grupy B, np. niacynę, tiaminę i ryboflawinę. Poza tym gotowanie warzyw w skórkach pomaga uniknąć straty witamin, ponieważ nie przedostają się one do wody, a pozostają w roślinie. Po ugotowaniu można więc obrać cienko skórkę i tym samym zatrzymać w warzywach więcej cennych witamin i minerałów. Wiele owoców i warzyw posiada cienką, sprężystą skórkę, którą z łatwością możemy zjadać. Mowa tu np. o paprykach, jabłkach czy gruszkach. Skórki z banana, ananasa czy pomarańczy raczej nie zjemy, ponieważ jest ona gruba i twarda.

   Niestety, na skórce i pod nią mogą kryć się nie tylko cenne związki chemiczne, ale też szkodliwe substancje.



Skórki od owoców i warzyw - na co musisz uważać?

   To właśnie skórki mają kontakt z pestycydami i chemikaliami stosowanymi na polach uprawnych i w sadach. Z tego względu należy koniecznie myć owoce, niezależnie od tego, czy posiadają skórkę jadalną, czy nie. Nawet gdy obieramy pomarańczę, to dotykamy wnętrza owocu palcami, możemy więc przenieść część szkodliwych substancji na miąższ, a stąd trafią one do naszego układu pokarmowego. Warto dokładnie szorować skórę cytrusów, bo to na niej gromadzą się m.in. środki grzybobójcze. Przed spożyciem miąższu należy dokładnie umyć owoc w ciepłej wodzie, natomiast jeśli chcemy koniecznie wykorzystać samą skórkę np. do herbaty czy ciasta, należy wyszorować ją specjalną szczoteczką, aby ograniczyć migrację niepożądanych związków chemicznych do naszego organizmu. Na skórkach owoców można też znaleźć wosk, który ma zapobiegać gniciu. Niestety, u niektórych osób może on wywoływać reakcje alergiczne.

   Dokładne mycie owoców i warzyw pod bieżącą wodą pozwala zmniejszyć zawartość pestycydów i chemii rolnej przenikającej z produktu do naszego organizmu, jednak nie wyeliminować. Szkodliwa chemia ze skórki może przenikać do wnętrza rośliny poprzez pory, które w zależności od owocu i warzywa są większe lub mniejsze. Pestycydów są pozbawione owoce i warzywa z ekologicznych upraw (organiczne, bio - ze znaczkiem euroliścia) lub z własnej kontrolowanej domowej hodowli - jednak je również przed spożyciem należy myć. Istnieją też domowe sposoby na pozbycie się pestycydów z owoców i warzyw. Pamiętaj, by po umyciu owocu czy warzywa umyć też ręce.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.67 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zamień leczenie na jedzenie Zamień leczenie na jedzenie

Andreas Michalsen

Wydawnictwo: Muza


Jak wydłużyć swoje życie - najnowsza wiedza o zdrowym odżywianiu i poście leczniczym. Skuteczne terapie najczęstszych chorób przewlekłych. Nadwaga, cukrzyca, depresja, nadciśnienie, choroby

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE