Dzisiaj jest: Czwartek, 19.09.2019 Imieniny: Januarego i Konstancji



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5849

Śledź - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


05.12.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Śledź - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Śledź bałtycki jest jednym z najpopularniejszych gatunków ryb morskich dostępnych w Polsce. Śledź bałtycki jest podgatunkiem śledzia atlantyckiego (oceanicznego) (łac. Clupea harengus). Śledź jest niewielką rybą, której ciało jest wydłużone i pokryte dużymi łuskami. Grzbiet śledzia jest ciemniejszy niż srebrzysty tułów i ma szarą lub ciemnozieloną barwę. Gatunek ten zasiedla wody od północnego Atlantyku i Oceanu Arktycznego aż do Morza Bałtyckiego.

   Śledź bałtycki (Clupea harengus membras) nazywany jest też sałaką. Ryba ta jest wysoko cenioną rybą na stołach w Polskich domach - jest smaczna, relatywnie tania, a przy tym posiada wiele cennych wartości odżywczych. Czemu więc ten gatunek ryb morskich zawdzięcza swoją popularność i co sprawiło, że wpisał się na stałe na listę tradycyjnych polskich potraw?





Śledzie - właściwości odżywcze i lecznicze

   Śledzie są źródłem białka pełnowartościowego (ponad 15 g / 100 g). Należą do ryb tłustych, a zawartość tłuszczu w 100 gramach to ponad 10 g. Jednak większą część tłuszczu w mięsie śledzi stanowią prozdrowotne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 , które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, w tym obniżanie poziomu „złego cholesterolu” LDL i trójglicerydów we krwi, oraz wykazują działanie przeciwmiażdżycowe. Kwasy z rodziny omega-3 odpowiadają również za prawidłową odporność organizmu, optymalny stan błon komórkowych, wspomagają pracę układu nerwowego i wzmacniają kości oraz mięśnie. Ostatnie badania sugerują też, że kwasy omega-3 spowalniają starzenie się komórek. Śledzie są źródłem witaminy A, D oraz E. Witamina A odpowiada min. za prawidłowe widzenie, prawidłowy stan naskórka oraz odpowiednie działanie układu odpornościowego. Witamina D wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu kostnego, ułatwia przyswajanie wapnia, uczestniczy w prawidłowym działaniu gospodarki wapniowo-fosforanowej oraz zapobiega depresji. W 100 g śledzi znaleźć można dużą zawartość witaminy D. Witamina E jest przeciwutleniaczem, który wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe. Niweluje wolne rodniki i zapobiega utlenianiu się wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Śledzie bogate są również w witaminy z grupy B - w witaminę B2, PP, B6 oraz zwłaszcza w witaminę B12. Witamina B12 uczestniczy w procesach krwiotwórczych (niedobór witaminy B12 zwiększa ryzyko wystąpienia niedokrwistości megaloblastycznej). Śledzie stanowią dobre źródło makro- i mikroelementów takich jak potas, drogocenny jod, selen, miedź, cynk oraz fosfor. Mimo, że śledzie zaliczane są do ryb tłustych ich kaloryczność to około 187 kcal (kalorii).



Kalorie i wartości odżywcze - śledź surowy



Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 187 kcal / 784 kJ
Białko 16,5 g
Tłuszcz ogółem 13,6 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 2,58 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 5,88 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,56 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 2,320 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,149 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0,736 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 1,020 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,245 g
Węglowodany 0 g
Błonnik pokarmowy 0 g
Witamina A 46 I.U.
Witamina D 440 I.U.
Witamina E 0,6 mg
Witamina K1 0 µg
Witamina C 0 mg
Witamina B1 0 mg
Witamina B2 0,225 mg
Witamina B3 (PP) 4,35 mg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
0,615 mg
Witamina B6
0,34 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
10 µg
Witamina B12
12,5 µg
Wapń 34 mg
Żelazo 0,73 mg
Magnez 27 mg
Fosfor 200 mg
Potas 317 mg
Sód 90 mg
Cynk 1,18 mg
Miedź 0,102 mg
Mangan 0,038 mg
Selen 24,5 µg
Fluor ~
Cholesterol 58 mg
Fitosterole ~
Woda 68,6 g



Śledzie - zastosowanie w kuchni

   Śledź wykorzystywany i przygotowywany jest na wiele sposobów. Może być smażony (tą metodę obróbki odradzamy, jako, że tracimy cenne kwasy omega-3), pieczony, marynowany i spożywany na surowo. Dostępny też jest jako wędzona ryba - tzw. pikling (wędzona w gorącym dymie) lub kiper (wędzona w zimnym dymie). Używany jest jako dodatek do sałatek, koreczków, past oraz jako przystawka w postaci tatara z jajkiem czy cebulą. W zalewie z octu, oleju, cebuli, gorczycy i liści laurowych znany jest jako Bismarck. Marynowany w occie i soli, a następnie zrolowany z dodatkiem w środku kiszonych (kwaszonych) lub konserwowych ogórków i cebuli znany jest jako rolmops. Często spotykany jest również w połączeniu ze śmietaną, olejem czy octem. Śledź jest jednym z dwunastu obowiązkowych potraw na wigilijnym stole. Podawany jest najczęściej w postaci filetów w oleju z dodatkiem cebuli i bakalii (np. rodzynek, żurawiny, suszonych śliwek czy orzechów). Śledź doskonale komponują się z ostrymi przyprawami korzennymi, gorczycą, czarnym pieprzem, liściem laurowym, zielem angielskim, goździkami oraz rodzynkami. Idealnie sprawdza się również w postaci filetów w śmietanie oraz jako dodatek do sałatki śledziowej w połączeniu z jajkiem, majonezem i ogórkami kiszonymi. Coraz częściej śledź podawany jest również w postaci smażonej z ziemniakami i surówką. Na rynku śledzie dostępne są w postaci świeżej, mrożonej ale i w formie przetworzonej między innymi jako konserwy (z sosem pomidorowym, olejem lub śmietaną), gotowe sałatki rybne czy koreczki śledziowe.



Ciekawostki o śledziach

→ Połowy śledzi zapoczątkowane zostały już w średniowieczu i do czasów dzisiejszych śledź jest jedną z najpopularniejszych ryb poławianych w Morzu Bałtyckim
→ Śledzie to gatunek ławicowy, a do komunikacji między sobą używają wysokich częstotliwości korzystając z pęcherzyków powietrza
→ Przeciętny Polak zjada rocznie ponad 2 kilogramy śledzi
→ Rodzina śledziowatych do których należy nasz śledź bałtycki (podgatunek śledzia atlantyckiego) zajmuje pierwsze miejsce w światowych połowach rybołówstwa. Do rodziny śledziowatych o największym znaczeniu należą też śledź pacyficzny, sardynki i szprot. Połowy śledzia bałtyckiego trwają cały rok
→ Śledź przed osiągnięciem dojrzałości płciowej nazywany jest rybą młodocianą, tzw. matias. Dojrzałość płciową osiągają od 2-3 roku życia. Popularny kulinarnie śledź „a'la matias” tak naprawdę nie ma nic wspólnego z prawdziwymi matiasem. Jako, że matias nie uczestniczył jeszcze w tarle, jego mięso jest zupełnie inne pod względem kulinarnym niż powszechnie znanego śledzia
→ Śledź bałtycki dorasta do około 24 cm długości
→ Śledź podobnie jak inne ryby jest alergenem pokarmowym
→ W wyniku dość silnego zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego w mięsie śledzia stwierdza się zwiększone ilości dioksyn i polichlorowanych bifenyli (dl-PCB). Zawartość tych związków w mięsie śledzi bałtyckich nie przekracza jednak dopuszczalnych norm, podobnie jak tyczy się to metali ciężkich takich jak np. rtęć
→ Śledź w języku angielskim to Herring, w języku francuskim - Hareng, w języku niemieckim - Hering, a w języku hiszpańskim - Arenque




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 5

SONDA


Który z zagranicznych tzw. superfoods uważasz za najlepszy?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Soki w technologii HPP Soki w technologii HPP

Producent: Victoria Cymes


Producent świeżych soków - firma Victoria Cymes jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła technologię HPP (High Pressure Processing) do utrwalania soków tłoczonych na zimno. Soki utrwalane w tej technologi

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Insulinooporność. Dieta dla zdrowia Insulinooporność. Dieta dla zdrowia

Dorota Drozd

Wydawnictwo: RM


Insulinooporność to według definicji stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Choroba jest podstępna, ponieważ jej objawy przez długi czas pozostają utajone. Następstwem teg

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE