Dzisiaj jest: Środa, 14.11.2018 Imieniny: Serafina i Rogera



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5822

Soki i koktajle owocowe - fruktozowa bomba czy witalność w płynie? Obalamy mity!


05.03.2018
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Soki i koktajle owocowe - fruktozowa bomba czy witalność w płynie? Obalamy mity!


   Witalność kojarzy się głównie z witaminami, a te - ze smacznym owocami. Właśnie takie skojarzenia zostały ukształtowane głównie przez reklamy soków i etykiety z informacją o tym, jakich witamin dostarczy wybrany produkt.

   Kiedy nagle niektórzy dietetycy i naukowcy zaczęli sugerować, że soki i koktajle na bazie owoców wcale nie są takie zdrowe, na jakie wyglądają, rozpętała się mała wojna - między naukowcami a producentami. Dziś już wiemy, że naukowcy mieli rację. Fruktoza wcale nie jest zdrowszym cukrem, podobnie jak inne węglowodany proste znajdujące się w owocach. Co do soków i koktajli sprawa także wygląda niejasno.





Fruktoza występuje tylko w owocach - mit!

   Fruktoza jest sześciowęglowym monocukrem wchodzącym w skład różnych produktów żywnościowych. Występuje on w połączeniu z glukozą tworząc sacharozę. Dlatego też, fruktozę można znaleźć nie tylko w owocach. Co więcej, fruktoza występuje także w postaci polimerów, które budują fruktooligosacharydy, np. inulinę. Po spożyciu fruktoza ze światła jelita cienkiego zostaje wchłonięta do enterocytów poprzez transportery GLUT-5. Następnie opuszcza enterocyty w wyniku dyfuzji ułatwionej przez wspólny z glukozą i galaktozą transporter GLUT 2. Trafia więc do krwi, skąd jest dostarczana komórkom. W przeciwieństwie do glukozy, fruktoza jest metabolizowana przy pomocy insuliny. W trakcie przemian w wątrobie fruktoza zostaje zamieniona w zależności od zapotrzebowania w energię, glukozę lub wolne kwasy tłuszczowe. Niewchłonięta fruktoza pozostaje w jelitach, gdzie staje się pokarmem dla gnilnych bakterii. Bakterie przeprowadzają beztlenową fermentację, która prowadzi do produkcji gazów - metanu i siarkowodoru. Nadmiar fruktozy upatrywany jest jako źródło zespołu metabolicznego, niealkoholowego stłuszczenia wątroby, jak również zwiększonego udziału tkanki wisceralnej (trzewnej), chorób nerek, zaburzeń endokrynnych i innych, a także zaburzeń gastrycznych.



Nietolerancja fruktozy objawia się tylko zaburzeniami trawienia - mit!

   Objawy nietolerancji fruktozy występują przede wszystkim ze strony układu pokarmowego, ale towarzyszą im także dolegliwości niezwiązane bezpośrednio z trawieniem - zmiany nastroju, depresja i nudności. Najbardziej charakterystycznymi objawami gastrycznymi są wzdęcia, nadmiar gazów, biegunka i ból w nadbrzuszu.



Nietolerancję fruktozy można nabyć - prawda!

   Nietolerancja fruktozy może być spowodowana przez wrodzoną fruktozemię. W tym przypadku wątroba nie wytwarza enzymu odpowiadającego za prawidłowy metabolizm fruktozy. Drugi przypadek to nabyta nietolerancja fruktozy. Jej przyczyną są zaburzenia wchłaniania cukru w jelicie cienkim. Nietolerancja fruktozy może być zdiagnozowana poprzez zastosowanie testu przerostu niekorzystnej mikroflory jelit. Zespół przerostu bakteryjnego, nazywany w skrócie SIBO, prawdopodobnie sprzyja rozwojowi zespołu jelita drażliwego i jest powiązany z nietolerancją fruktozy. Poza tym, nietolerancję fruktozy można rozpoznać poprzez wykonanie wodorowego testu oddechowego. Wynik dodatni jest potwierdzeniem tego, że pacjent cierpi na nietolerancję fruktozy.



Leczenie nietolerancji wymaga wyeliminowania wszystkich owoców - mit!

   Nietolerancja fruktozy jest chorobą, która wymaga zmiany sposobu odżywiania. Dieta eliminacyjna to jedyny sposób na to, żeby uniknąć nieprzyjemnych objawów tej choroby. Osoby cierpiące na nietolerancję fruktozy powinny zwrócić uwagę na to, w jakich produktach występuje wolna fruktoza, przewyższająca zawartością glukozę i galaktozę. Do takich artykułów spożywczych należą głównie:

- owoce
- owocowe soki
- przeciery
- dżemy i konfitury
- musy owocowe
- niektóre warzywne przetwory
- owocowe ciasta
- kandyzowane owoce

   Wśród produktów bogatych we fruktozę można wymienić także produkty zawierające fruktozę, która jest uwalniana z połączeń z innymi węglowodanami. Są to artykuły spożywcze, które w składzie mają syrop glukozowo-fruktozowy, albo fruktozowo-glukozowy, miód lub syrop kukurydziany, koncentrat soków owocowych, albo fruktooligosacharydy.

   Niemniej osoba cierpiąca na nietolerancję fruktozy nie musi unikać takich owoców, jak owoce pestkowe (np. morele, brzoskwinie, nektarynki), owoce jagodowe (np. truskawki, jagody, żurawina, cytrusy), a także niektóre owoce egzotyczne - banany czy ananas. Spośród napojów może pić tylko napoje, które są słodzone tylko glukozą. Podobnie jest w przypadku wyrobów cukierniczych.



Fruktozę można jeść bez ograniczeń - mit!

   Człowiek potrzebuje cukru codziennie - musi go dostarczać w odpowiednich ilościach, aby mieć energię do działania. Łącznie, we krwi znajdują się ok. 2-3 łyżeczki cukru dziennie. Po spożyciu posiłku, który zawiera 100 g węglowodanów organizm musi szybko zmagazynować dużą ilość cukru. W miarę wchłaniania cukier zostaje pochłonięty przez wątrobę i mięśnie, a następnie przez tkankę tłuszczową oraz zamieniony na zapasowe substancje. Ciąg reakcji jest uruchamiany przez insulinę.

   Niewielka ilość cukru dostarczona organizmowi, zostaje zużyta na potrzeby energetyczne w ciągu 2 godzin od spożycia posiłku. Jeżeli zjemy za dużo cukru to jego dalszy metabolizm może odbywać się na jeden z pięciu sposobów:

- zamiana na glikogen w wątrobie
-zamiana na glikogen w mięśniach
- zamiana na trójglicerydy (w wątrobie)
- zamiana na trójglicerydy w tkance tłuszczowej
- przekształcenie na cholesterol

   Wątroba może zmagazynować około 70 g cukru w formie glikogenu. Po upływie około 12-18 godzinach wątroba jest pozbawiona glikogenu. Wątroba magazynuje cukier z myślą o całym organizmie. Mięśnie mogą zmagazynować około 250 g cukru w postaci glikogenu. Ten zapas energetyczny jest przeznaczony tylko dla mięśni.

   Insulina może zainicjować zamianę glukozy na glikogen. Hormon produkowany przez trzustkę może także indukować reakcje prowadzące do zamiany cukru na tłuszcz. Dochodzi do tego w ramach cyklu pentozowego, syntezy kwasów tłuszczowych oraz sprzęgania ich z glicerolem.

   Jeżeli glikogen zmagazynowany w wątrobie nie zostanie opróżniony przed kolejnym posiłkiem, nadmiar cukru zostanie w pierwszej kolejności przetworzony na trójglicerydy. Długotrwały nadmiar węglowodanów we krwi powoduje syntezę tłuszczów w tkance tłuszczowej. Bezpośrednio na cholesterol może zostać przekształcona nie za duża ilość węglowodanów w ciągu dnia. Niemniej nawet ta niewielka ilość przy długotrwałym nadmiarze cukrów może być istotny dla pogorszenia się stanu zdrowia.



Podsumowanie

   Fruktoza ma szczególnie duży wpływ na syntezę kwasów tłuszczowych cholesterolu - podobnie jak sacharoza. Fruktoza szybciej się spala i nie wymaga aktywnego transportu w jelicie. Po spożyciu fruktozy przenika ona do wątroby pobudzając silnie szlaki syntezy trójglicerydów i cholesterolu. Nawet jeżeli twój organizm toleruje fruktozę, spożywanie jej w zbyt dużych ilościach ma niekorzystny wpływ na organizm. Kupne soki i koktajle oraz inne owocowe napoje są fruktozową bombą - niestety powinniśmy ich unikać. Jeżeli potrzebujesz witalności w płynie, przyrządź sok lub koktajl samodzielnie, najlepiej za pomocą wyciskarki i oczywiście bez dodatku cukru. Pamiętaj, żeby nie zjadać więcej niż 3 porcji owoców dziennie - wtedy nie musisz się martwić o nadmiar fruktozy w diecie, chyba że cierpisz na nietolerancję fruktozy.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dobry tłuszcz Dobry tłuszcz

Joseph Mercola

Wydawnictwo: Vivante


W swojej rewolucyjnej książce dr Joseph Mercola przedstawia skuteczną terapię opartą na diecie, która poprawia sprawność mózgu, podnosi odporność, zwiększa poziom energii, a nawet leczy rak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE