Dzisiaj jest: Poniedziałek, 23.07.2018 Imieniny: Bogny i Apolinarego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5804

Sposób na syte posiłki. Jak jeść mniej i czuć się sytym?


27.03.2015
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Sposób na syte posiłki. Jak jeść mniej i czuć się sytym?


   Jakość żywności i ilość pożywienia dostarczanego do organizmu mają ogromny wpływ zarówno na samopoczucie, jak i na zdrowie.

   Niektóre składniki pożywienia powodują, że nawet po zjedzeniu dość niewielkiej ilości odczuwamy sytość. Inne zaś zwiększają skłonność do przejadania się. Jedzenie jest czynnością, która ma na celu zaspokojenie dokuczliwego uczucia głodu oraz dostarczenie energii i składników odżywczych niezbędnych dla organizmu. Wybór produktów jest w dużej mierze uwarunkowany smakiem potraw, ich wyglądem i zapachem oraz sposobem podania. Bardzo często apetyt nie idzie w parze z głodem. Można mieć duży apetyt odczuwając niewielki głód i na odwrót. Uczucie głodu ma wpływ na apetyt, ale nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na ochotę spożycia pokarmu. Inne czynniki wpływające na apetyt to preferencje smakowe i nawyki żywieniowe.





Co się dzieje z żołądkiem ?

   Podczas jedzenia rozdrabniany pokarm stopniowo wypełnia żołądek pobudzając receptory włókien nerwowych, które są rozmieszczone w ścianie tego narządu. Impulsy nerwowe trafiają do nerwu błędnego, skąd przemieszają się do mózgu zapewniając uczucie sytości. W momencie opróżnienia się żołądka ponownie pojawia się uczucie głodu i z reguły rośnie apetyt. W dużym uogólnieniu można powiedzieć, że im większa objętość pokarmu, tym dłużej żołądek jest wypełniony, a co za tym idzie dłużej odczuwamy uczucie sytości. Niemniej problem jest bardziej złożony. Objętość pokarmu nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na szybkość opróżniania żołądka. Duże znaczenie ma także temperatura posiłku i jego skład.



Skąd się bierze sytość ?

   Uczucie sytości (tzw. siła sycąca) jest określane w toku szeregu badań. Obecny stan wiedzy wskazuje na to, że największa siła sycąca jest właściwa dla białek, wody i błonnika pokarmowego. Analogicznie można uznać, że pokarmy zawierające dużą ilość wspomnianych składników są najbardziej sycące. Odmiennie prezentuje się sytuacja produktów o wysokiej zawartości tłuszczów oraz produktów piekarniczych.

Warto zapamiętać kilka poniższych informacji:

- białka są najbardziej sycące
- węglowodany są mniej sycące niż białka (zwłaszcza węglowodany proste)
- tłuszcze posiadają najniższą siłę sycącą



Które produkty są sycące, a które mniej ?

   W oparciu o wymienione wyżej zasady można określić pewne grupy produktów, które posiadają stosunkowo wysoką bądź niską siłę sycącą. Do pierwszego grona należą:

- ryby
- mięso
- warzywa strączkowe i soczewica
- jaja
- ryż
- pieczywo pełnoziarniste

Do grupy produktów, które są najmniej sycące należą:

- ciastka
- bułki
- herbatniki

   Osoby spożywające głównie produkty wysokotłuszczowe mają tendencje do przejadania się głównie dlatego, że tłuszcze posiadają najniższą siłę sycącą.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.56 Ocen: 9


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Bio żurawina Bio żurawina

Producent: Bakalland


Bio żurawina firmy Bakalland to pierwsze na rynku, całe owoce żurawiny całkowicie pozbawione dodatku cukru - zawierają tylko naturalnie występujące cukry. Aby nadać kwaśnym owocom żurawiny delikatnej nuty s

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dieta raw food Dieta raw food

Karolina i Maciej Szaciłło

Wydawnictwo: Zwierciadło


Oczyść swój organizm „na surowo” i dostarcz mu bomby witaminowej! Moda na raw food opanowała cały świat. Dotarła również do Polski. Nic dziwnego - każdy, kto zastosował „surową” dietę, pocz

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE