Dzisiaj jest: Wtorek, 16.10.2018 Imieniny: Gawła i Ambrożego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5817

Szparagi - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


18.06.2014
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Szparagi - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Szparagami nazywa się ponad 200 gatunków roślin. To byliny z rodziny szparagowatych, które pochodzą z obszarów Azji Mniejszej, zachodniej Syberii, Afryki Północnej i południowej Europy, jednak tradycja tej uprawy zapoczątkowana została w rejonie Morza Śródziemnego - przez Greków, Rzymian i Egipcjan i to już 4500 lat temu.

   Nazwa warzywa wywodzi się od greckiego słowa „asparagus” - co znaczy „młody pęd”. Z terenu Włoch szparagi wyruszyły na podbój Europy, do Francji dotarły w XV wieku, następnie dotarły do Anglii, Niemiec, Hiszpanii i Belgii. W Polsce szparagi pojawiły się w XVIII wieku. Zbiory szparagów odbywają się od połowy maja do połowy czerwca. Dojrzałe szparagi osiągają do 20 cm długości i 1 cm średnicy. Obecnie uprawy szparaga możemy znaleźć na całym świecie, zaś największymi producentami są Chiny, Peru i Niemcy. Szparagi wykorzystywane są w kuchni, ale niektóre gatunki są również roślinami ozdobnymi. My skupimy się jednak na tych, z których można wyczarować coś pysznego... i przy okazji, zdrowego!





Zielone, białe i fioletowe szparagi - czym się różnią ?

   W sklepach znajdziemy szparagi zielone, białe oraz fioletowe. To pędy rośliny tego samego gatunku, ale w różny sposób uprawianej.

   Szparagi zielone są najcieńsze, a ich smak jest najbardziej wyrazisty. Są na tyle miękkie, że nie wymagają obierania przed gotowaniem, co przekłada się również na ich właściwości - już w szkole podstawowej dowiadujemy się przecież, że to właśnie pod skórką znajduje się większość zawartych w warzywach i owocach witamin. Zielone szparagi są bogatym źródłem potasu, magnezu, fosforu oraz wapnia.

   Białe szparagi zawdzięczają swój kolor temu, iż rosną pod ziemią (w przeciwieństwie do tych zielonych, które mają kontakt z promieniami słonecznymi, więc wytwarzają odpowiedni barwnik). Ich smak jest łagodniejszy od tego charakterystycznego dla zielonych. Są również grubsze i twardsze - trzeba je przed gotowaniem obrać.

   Fioletowe szparagi są stosunkowo nieznane i niepopularne. Trudno się je uprawia i zbiera, gdyż fioletowy kolor szparagi mają tylko przez bardzo krótki czas zanim staną się zielone (to pewnego rodzaju stadium przejściowe).



Szparagi a odchudzanie

   Szparagi są warzywem niskokalorycznym - 100 gramów tego warzywa dostarcza jedynie 20 kalorii. Poza tym, mają niski indeks glikemiczny, mało przyswajalnych węglowodanów oraz sporo błonnika. Tym samym mogą być włączone do redukcyjnej diety różnego typu - do takiej, która bazuje na limicie kalorii, do diety niskoglikemicznej (Montignaca), niskowęglowodanowej, proteinowej (II faza i dalej) etc.



Szparagi - właściwości

Szparagi są bogatym źródłem:

- witaminy B9 (kwasu foliowego) - (dzięki czemu opóźniają procesy starzenia i umożliwiają regenerację uszkodzonych komórek)
- witaminy K1
- witamin B1 i B2
- witaminy A i E (a więc mają pozytywny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci)
- witaminy C (wzmacniają odporność organizmu)
- asparaginy (regulują więc gospodarkę wodno-elektrolitową organizmu i wspomagają pracę nerek)
- żelaza
- manganu
- potasu (usuwają nadmiar wody z organizmu)
- błonnika (zapobiegają zaparciom, a więc zmniejszają ryzyko zachorowania na raka dolnych odcinków układu pokarmowego)



Kalorie i wartości odżywcze - szparagi


Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 20 kcal / 84 kJ
Białko 2,20 g
Tłuszcz ogółem 0,12 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,04 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,05 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,01 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,04 g
Węglowodany 3,88 g
Błonnik pokarmowy 2,1 g
Witamina A 756 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 1,13 mg
Witamina K1 41,6 µg
Witamina C 5,6 mg
Witamina B1 0,143 mg
Witamina B2 0,141 mg
Witamina B3 (PP) 0,978 mg
Witamina B6 0,091 mg
Witamina B9 (kwas foliowy) 52 µg
Witamina B12 0 µg
Witamina B5 (kwas pantotenowy) 0,274 mg
Wapń 24 mg
Żelazo 2,14 mg
Magnez 14 mg
Fosfor 52 mg
Potas 202 mg
Sód 2 mg
Cynk 0,54 mg
Miedź 0,19 mg
Mangan 0,16 mg
Selen 2,3 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 24 mg



Szparagi w kuchni

   Szparagi gotuje się w wodzie (ustawia się je pionowo, w pęczkach, pozostawiając „łebki” ponad powierzchnią wrzącej wody) lub na parze. Można je również smażyć lub piec w piekarniku. Letnim hitem na wielu stołach jest również zupa krem ze szparagów.

   Wodę, w której będziemy gotować szparagi zielone, solimy, ale tą do gotowania białych już nie. Niektórzy szefowie kuchni polecają natomiast dodać do niej trochę mleka lub np. sok z cytryny. Zielone szparagi gotujemy około 3-4 minut, białe - 10-15 minut. Przed podaniem dokładnie je odsączamy. Jeśli się nam spieszy, warto jest użyć do tego papierowych ręczników, które szybko wchłoną nadmiar wody.

   Wspaniale smakują szparagi jedynie sparzone w gotującej się wodzie, a następnie przesmażone. „Łebki” szparagów, po podsmażeniu, mają wspaniały orzechowy posmak.

   Najpopularniejsze dodatki do szparagów to np. bułka tarta (podsmażana, tak jak do gotowanej fasolki szparagowej lub kalafiora) oraz, w wersji bardziej dietetycznej i z pewnością, zdrowszej, oliwa z oliwek zmieszana z sokiem z cytryny (wystarczy tylko je nią skropić, a wydobędziemy ich smak). We Francji popularne są również podawane z sosem beszamelowym lub jajkami w koszulkach.

   Warto wiedzieć, że szparagi powinniśmy przyrządzić i zjeść jak najszybciej po ich zakupieniu, tj. wtedy, gdy są jeszcze świeże. Możne je również zamrozić - najlepiej nadają się do tego szparagi zielone.



   Szparagi mogą być zdrową przystawką lub podstawą zbilansowanego obiadowego dania. Wspaniale nadają się do sałatek oraz jako dodatek do mięs i jajek. Gdy tylko pojawią się w sklepach, wraz z nadejściem sezonu, warto skusić się na nie, gdyż zimą nie będzie już ku temu zbyt wielu okazji...




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 10


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Risotto z suszonymi grzybami Shiitake Risotto z suszonymi grzybami Shiitake

Producent: Jantex


Grzyby Shiitake znane są ze swoich niezwykłych właściwości leczniczych. Co ważne, nie tracą na swojej wartości kulinarnej również w formie suszonej. Po namoczeniu w ciepłej wodzie odzyskują swój kształt i k

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Dobry tłuszcz Dobry tłuszcz

Joseph Mercola

Wydawnictwo: Vivante


W swojej rewolucyjnej książce dr Joseph Mercola przedstawia skuteczną terapię opartą na diecie, która poprawia sprawność mózgu, podnosi odporność, zwiększa poziom energii, a nawet leczy rak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE