Dzisiaj jest: Poniedziałek, 22.01.2018 Imieniny: Anastazegoi, Dzień Dziadka



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5787

Zioła na dobry sen - bezpieczne i skuteczne


01.11.2017
Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Zioła na dobry sen - bezpieczne i skuteczne


   Niektórzy twierdzą, że wystarczą im cztery godziny snu, inni - że sen to strata czasu, a i tak śpiąc długo nie czują się wyspani. Takie podejście zdecydowanie szkodzi zdrowiu.

   Jeżeli problemy z zasypianiem i budzeniem się zbyt wcześnie dotyczą również Ciebie, sprawdź, jakie zioła zapewnią spokojny sen i dlaczego jest on tak ważny dla utrzymania zdrowia. Przez lata sądzono, że za choroby cywilizacyjne odpowiada stres, zła dieta i siedzący tryb życia. Tegoroczni nobliści dowiedli, że do tych trzech czynników należy doliczyć jeszcze jeden - deficyt snu. Nagroda Nobla 2017 r. w dziedzinie medycyny i fizjologii trafiła do trzech naukowców - J. C. Hall'a, M. Rosbash'a i M. W. Young'a.





Co odkryli nobliści?

   Zespół naukowców odkrył gen odpowiedzialny za produkcję białka, które z kolei reguluje cykl dobowy organizmu oraz poszczególnych komórek. Do tej pory było wiadomo tylko tyle, że pora dnia wpływa na przemiany w organizmie, w tym między innymi na wydzielanie hormonu stresu i hormonów tarczycy oraz na ciśnienie tętnicze. Tajemnicą pozostawało natomiast to, dlaczego pora dnia ma taki wpływ na żywe istoty.

   Prowadząc badania odkryli, że zmiana ilości światła w ciągu dnia powoduje zmiany ekspresji genów. Wyizolowali oni gen „period”, w późniejszym czasie odkryli, że specyficzne białko PER, kodowane przez gen period, gromadzi się w komórce nocą, a w dzień ulega degradacji. Ten wewnątrzkomórkowy obrót się w rytmie okołodobowym (cyrkadialnym), czyli okresie trwającym około 24 godziny. Białka jest zbyt mało, gdy organizm jest poddany działaniu światła, i nie chodzi tu tylko o światło naturalne, ale również sztuczne. Osoby, które pracują ponad normę i zbyt krótko śpią, są narażone na deficyt tego białka.



Co już wiemy o szkodliwości niedoboru snu?

   O tym, że niedobór snu szkodzi wiadomo nie od dziś. Po odkryciu dokonanym przez tegorocznych noblistów, za kilka lat może okazać się, że deficyt snu szkodzi bardziej niż przez lata sądzono. W świetle aktualnej wiedzy medycznej niedobór snu może prowadzić do takich zaburzeń i dysfunkcji, jak:

- przyrost masy ciała
- depresja
- zaburzenia mowy i wzroku
- obniżona odporność i infekcje
- bóle głowy i migrena
- drażliwość i roztargnienie
- obniżony czas reakcji
- kłopoty z pamięcią
- choroby sercowo-naczyniowe
- nadprodukcja moczu
- cukrzyca
- problemy żołądkowo-jelitowe
- zaburzenia seksualne i zmniejszenie libido
- szybsze starzenie się



Ile potrzebujemy snu?

   National Sleep Foundation (NSF) przy pomocy ekspertów z różnych dziedzin: anatomii, psychologii, pediatrii, neurologii, geriatrii i ginekologii opracowali zalecenia dla poszczególnych grup wiekowych. Według zaleceń długość snu powinna wynosić:

- Noworodki (do 3 miesięcy) - 14-17 godzin
- Niemowlęta (4-12 miesięcy) - 12-15 godzin
- Małe dzieci (1-2 lata) - 11-14 godzin
- Dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat) - 10-13 godzin
- Dzieci w wieku szkolnym (6-13 lat) - 9-11 godzin
- Nastolatki (14-17 lat) - 8-10 godzin
- Dorośli (18-64 lat) - 7-9 godzin
- Dorośli (powyżej 65 lat) - 7-8 godzin



Waleriana na spokojny sen

   Waleriana (inaczej: kozłek lekarski) jest naturalnym środkiem polecanym osobom w stanach lękowych oraz zmagających się z wyczerpaniem psychicznym. Napary z kozłka lekarskiego są szczególnie polecane starszym osobom. Waleriana działa kojąco na układ nerwowy, dzięki czemu pomaga zasnąć. Jeżeli masz problem z zaśnięciem spróbuj naparu z waleriany. Do jego przygotowania potrzebujesz łyżki suszonego korzenia na filiżankę wrzątku.



Estragon - z kuchni do sypialni

   Estragon jest znany jako przyprawa kuchenna związana m.in. z kuchnią śródziemnomorską. Co ciekawe dobrze wpływa także na zasypianie. Do przygotowania jednej porcji naparu potrzebujesz 5 gramów suchych liści estragonu oraz filiżankę wrzątku. Nie zaleca się przekraczania 2 porcji naparu dziennie. Kolejną przyprawą, która może znaleźć zastosowanie także jako lek na bezsenność jest majeranek. Wystarczy 1 łyżeczka majeranku na filiżankę wrzątku. Taki specyfik powinno się wypijać aż 3 razy dziennie.



Melisa - najchętniej wybierana na sen

   Stosowanie melisy na dobry sen nie jest żadną niespodzianką. Osoby zmagające się z bezsennością sięgają często po ten naturalny środek. Do przygotowania jednej porcji naparu potrzebujesz 1 łyżkę stołową melisy na 1 filiżankę wrzątku.



Lipa kontra bezsenność

   Herbatkę z lipy spożywano głównie ze względu na jej walory smakowe i aromat. Niemniej napar przygotowany z jednej łyżki stołowej na filiżankę wrzątku może znacznie poprawić jakość snu. Osobom zmagającym się z uporczywą bezsennością poleca się nawet wypijanie do 4 porcji lipowego naparu dziennie. Kojące właściwości posiada też mięta pieprzowa. Miętowa herbatka pomaga zasnąć i zapewnia spokojny sen. Łagodzi ona również dolegliwości związane z niestrawnością.



Egzotyczny napar z Boldo

   Większość ziół, które pomagają na sen to rodzime gatunki roślin. Boldo jest na ich tle wyjątkiem - wywodzi się z Chile i działa bardzo relaksacyjnie na układ nerwowy. Do przygotowania naparu potrzeba tylko 1 łyżeczkę suchych liści na 100 ml wrzątku. Zaleca się spożywać napar z boldo co najwyżej 4 razy w ciągu tygodnia. Równie egzotyczną propozycją jest szafran. Jedna z najdroższych przypraw świata łagodzi stres i stany lękowe, a do tego działa relaksująco. Do przygotowania jednej porcji naparu potrzebujesz tylko pół grama szafranu i 200 ml wrzątku. Czas parzenia wynosi 5 minut. Co ciekawe, zalecana maksymalna dawka tej przyprawy w formie nasennego naparu wynosi 1,5 g dziennie.



Chmiel pomaga w zasypianiu - jako ziołowy napar (!)

   Szyszki chmielu działają przeciwbólowo i ułatwiają trawienie. Posiadają one również nasenne właściwości.



Sięgaj nie tylko po napary

   W zasypianiu mogą pomóc nie tylko napary, ale również olejki eteryczne działające antystresowo i relaksująco. Można stosować je na dwa sposoby - jako dodatek do kąpieli, albo w połączeniu z kominkiem aromaterapeutycznym. Kojące właściwości mają między innymi olejek z kuminu, lawendy i majerankowy. Ich połączenie powoduje rozluźnienie, a co za tym idzie - senność. Jeżeli zatem nie w smak Ci pić ziołowe napary, wypróbuj relaksującą wieczorną kąpiel.



A może jednak melatonina?

   Melatonina jest hormonem produkowanym przez szyszynkę. Jej głównym zadaniem pozostaje wprowadzenie organizmu w fazę snu głębokiego. Dlatego też preparaty zawierające melatoninę przy regularnym stosowaniu pomagają zwalczyć bezsenność. Preparaty zawierające ten specyfik są dostępne bez recepty. Odradza się długotrwałe stosowanie melatoniny w formie suplementu diety, ponieważ może to doprowadzić do tego, że organizm przestanie samodzielnie regulować dobowy cykl.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Pasta z pestkami dyni z brokułami Pasta z pestkami dyni z brokułami

Producent: Well Well Foods


Pasta z pestkami dyni z brokułami Well Well to delikatna w smaku pasta o aksamitnej konsystencji i kuszącym aromacie. Pestki dyni, które są jednym z głównych składników pasty to wspaniałe źródło wartości od

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Olejki aromatyczne w domowej apteczce Olejki aromatyczne w domowej apteczce

Susanna Farber, Axel Meyer

Wydawnictwo: Purana


Naturalne, czyste zapachy dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Olejki eteryczne wyrażają ducha rośliny w postaci jej charakterystycznego zapachu. Mogą nas orzeźwiać, jak cytrusy, upajać, jak

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE