Dzisiaj jest: Wtorek, 21.05.2024 Imieniny: Wiktora i Tymoteusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5865

Co powinno się znaleźć w diecie matki karmiącej?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Co powinno się znaleźć w diecie matki karmiącej?




   Dlaczego odpowiednie odżywianie jest ważne podczas karmienia piersią? Najlepszym pokarmem dla niemowląt jest mleko matki. Zawiera ono niezbędne mikro- i makroelementy, dzięki którym noworodek może rozwijać się prawidłowo. Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie matki karmiącej, aby proces laktacji przebiegał prawidłowo?

   Karmienie piersią to czas, w którym świeżo upieczone matki muszą zwracać szczególną uwagę na swoją dietę. To od niej zależy ich samopoczucie oraz przebieg regeneracji poporodowej. Poród jest dla organizmu sporym obciążeniem, a bezpośrednio po nim organizm kobiety m.in. produkuje mleko, stopniowo przywraca równowagę hormonalną, goi rany (np. po cesarskim cięciu). Dlatego należy dostarczać mu niezbędnych witamin i składników mineralnych, aby móc jak najszybciej wrócić do formy.





Dieta matki karmiącej - co warto jeść karmiąc piersią?

   W okresie karmienia piersią warto postawić między innymi na świeże owoce - także w formie świeżo wyciskanych soków. W kwestii ich wyboru panuje pełna dowolność. Szczególnie polecane są banany, które dostarczają spore ilości węglowodanów, potasu i magnezu.

   Warzywa powinny być spożywane codziennie w różnej postaci - w diecie powinno być ich więcej niż owoców. Warzywa takie jak marchew, pomidor czy brokuły są świetnym źródłem witamin i składników mineralnych. Przy ich wyborze warto postawić na warzywa lekkostrawne, a przy obróbce termicznej - na duszenie lub gotowanie na parze.

   Źródłem wartościowego białka jest chude mięso, na przykład drób bez skóry. Ponadto warto uzupełnić dietę o produkty zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe, na przykład ryby. W przypadku diety wegetariańskiej lub wegańskiej należy pamiętać o suplementacji witaminy B12, która nie występuje w produktach pochodzenia roślinnego.



Jakich produktów należy unikać karmiąc piersią?

   Istnieje grupa produktów, których kobieta karmiąca powinna unikać w okresie laktacji. Zalicza się do nich m.in. produkty zawierające duże ilości cukru, w tym słodzone napoje i słodycze. Należy zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności (np. fast foodów), bogatej w niezdrowe tłuszcze trans, wzmacniacze smaku, sól i konserwanty. Niezalecane jest również spożywanie alkoholu, który może zaburzać odruch wypływu pokarmu. Kawę warto ograniczyć do minimum i spożywać ją wyłącznie po karmieniu.



Dieta matki karmiącej - jak często jeść?

   Jakość jedzenia ma duże znaczenie dla zdrowia i samopoczucia mamy i jej dziecka. To jednak nie wszystko - istotnym czynnikiem jest częstotliwość spożywanych posiłków. Optymalnie jest spożywać pięć posiłków dziennie, przy czym ostatni - do dwóch godzin przed snem.



Dieta mamy karmiącej - czym ją wspierać?

   Zbilansowana dieta w czasie laktacji powinna być urozmaicona - tak, aby dostarczała niezbędnych składników odżywczych - i zwiększona o ok. 500 kcal, czyli o energię potrzebną do produkcji mleka. W okresie laktacji organizm ma szczególne zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. Zalicza się do nich m.in. witaminę A, D, E, witaminy z grupy B, a także foliany, jod, cholinę, żelazo, wapń i magnez. Witaminy podczas karmienia piersią mogą być uzupełniane za pomocą suplementów diety.



Karmienie piersią a odchudzanie - tak czy nie?

   Każda kobieta karmiąca marzy o tym, by po ciąży jak najszybciej wrócić do wagi sprzed ciąży. Odchudzanie się i karmienie piersią nie kolidują ze sobą - można to robić bez ryzyka dla dziecka - jednak należy to odpowiednio rozłożyć w czasie. W okresie połogu, czyli przez około 6 tygodni po porodzie, nie powinno się redukować spożywanych kalorii czy uprawiać sport. Jest to czas, w którym organizm stopniowo wraca do stanu sprzed porodu.

   Odpowiednio zbilansowana dieta, która zaspokaja zapotrzebowanie energetyczne, zapewni szybszy powrót do formy, a tym samym umożliwi rozpoczęcie odchudzania. W tym czasie warto postawić na mało przetworzone, wysokiej jakości jedzenie i spacery, które będą dobrym wstępem do bardziej aktywnych form spędzania czasu.

   Bezpiecznym czasem na rozpoczęcie odchudzania po ciąży jest moment ustabilizowania laktacji, który ma miejsce po około dwóch miesiącach od porodu.




Zobacz więcej na temat:

dietakarmienie piersią


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0.00 Ocen: 0


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Jedzenie emocjonalne Jedzenie emocjonalne

Julie M. Simon

Wydawnictwo: Vital


Pudełko lodów po pełnym stresu i niepokoju dniu w pracy. Kilka paczek chipsów naraz, a potem ból brzucha, bo nie radzisz sobie z nawracającymi stanami lękowymi. Przejadasz się, bo desper

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE