Dzisiaj jest: Wtorek, 27.10.2020 Imieniny: Sabiny i Iwony



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Dieta grejpfrutowa - wady i zalety


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dieta grejpfrutowa - wady i zalety


   Dieta grejpfrutowa należy do grona najbardziej popularnych diet i do najbardziej skutecznych kuracji odchudzających, które umożliwiają zmniejszenie masy ciała nawet o 10 kg w ciągu zaledwie 14 dni.

   Nietrudno zauważyć, że spadek wagi następuje dość gwałtownie i szybko. Poza tym, wspomniana kuracja należy do tak zwanych monodiet. Stosowanie jej zbyt często i długo niesie za sobą bardzo negatywne konsekwencje. Co więcej, po zakończeniu diety przeważnie występuje efekt jo-jo.





Na czym polega dieta grejpfrutowa?

   Dieta grejpfrutowa opiera się na jadłospisie złożonym z pięciu niewielkich posiłków. Każdy z nich zawiera 1/2 grejpfruta i dodatek w postaci ryby, pełnoziarnistego pieczywa lub odtłuszczonego nabiału. Można też zjeść całego grejpfruta bez żadnych dodatków. Dieta grejpfrutowa nie jest zbilansowana, ponieważ wymaga zrezygnowania z większości produktów. Jej skuteczność może być jedynie chwilowa, ponieważ po zakończeniu kuracji występuje ponowny przyrost masy ciała. Zamiast świeżego owocu można wypić szklankę soku grejpfrutowego, który pomaga skutecznie ograniczyć apetyt. Sok grejpfrutowy zawiera szereg naturalnych enzymów przyśpieszających procesy metaboliczne. Przyczyniają się one do szybszej redukcji tkanki tłuszczowej. Grejpfrut jest ponadto bogatym źródłem błonnika, który skutecznie ogranicza apetyt.



Czy można uniknąć efektu jo-jo?

   Ryzyko wystąpienia efektu jo-jo jest bardzo wysokie, ale można je zminimalizować. Kluczowe jest w tym przypadku ścisłe przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania po zakończeniu kuracji. Warto kierować się dziennym zapotrzebowaniem energetycznym oraz wybierać wartościowe produkty ubogie w puste kalorie, a bogate w witaminy i minerały. Posiłki powinny być niewielkie objętościowo, ale spożywane co około 3-4 godziny. Efekt jo-jo polega na tym, że po zakończeniu diety waga wzrasta o więcej niż 10% w ciągu 6 miesięcy. Nie jest możliwe całkowite uniknięcie efektu jo-jo, ponieważ część spadku wagi w okresie diety grejpfrutowej wynika z odwodnienia organizmu i obniżenia wartości (tempa) podstawowej przemiany materii.



Dieta grejpfrutowa a cellulit

   Dieta grejpfrutowa może być stosowana przez kobiety zmagające się z cellulitem. Grejpfrut, podobnie jak inne cytrusy zawiera dużą dawkę witaminy C i bioflawonoidów. Wpływają one na uszczelnienie naczyń krwionośnych, a także pomagają usuwać obrzęki przyczyniające się do powstawania cellulitu. Witamina C jest też niezbędna do redukcji tkanki tłuszczowej. Niemniej zbyt długotrwałe stosowanie diety grejpfrutowej przyczynia się do negatywnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak odwodnienie i zaburzenia pracy nerek.



Kuracja grejpfrutowa a farmakoterapia

   Grejpfrut nie jest całkowicie bezpiecznym owocem, ponieważ nasila on działanie leków (interakcję) nawet dwudziestokrotnie. Po zażyciu preparatu przenika on do krwi, a następnie zostaje wykorzystany przez organizm. Specjalne enzymy trawiąc lek przekształcają go w substancje lecznicze. Komórki wchłaniają aktywne składniki, które następnie są wydalane wraz z moczem. Negatywny wpływ grejpfruta na farmakoterapię wynika z zawartości furanokumaryn. Powodują one zablokowanie jednego z enzymów, zwanego cytochromem P450. Enzym ten jest zaś niezbędny do przyswojenia leków antynowotworowych, immunosupresyjnych, przeciwzakaźnych i przeciwbólowych, a także szeregu innych preparatów. Jeżeli lek zostanie zażyty przeniknie on do krwi, ale zablokowanie enzymu spowoduje, że leczniczy preparat nie zostanie właściwie zmetabolizowany. W rezultacie stężenie leku we krwi podnosi się, powodując przedawkowanie. Może to doprowadzić do uszkodzenia szpiku kostnego, ostrej niewydolności nerek, a nawet do nagłego zgonu. Chcąc uniknąć wspomnianych konsekwencji należy unikać soku grejpfrutowego w okresie farmakoterapii. Można zastąpić go innymi owocami lub warzywami.



Grejpfrut - jedzmy na zdrowie

   Dieta grejpfrutowa niesie za sobą pewne negatywne konsekwencje, ale regularne spożywanie grejpfrutów, bez ograniczania spożycia innych produktów działa wręcz odwrotnie. Każdy, nawet najzdrowszy produkt spożywany w nadmiarze szkodzi. Wystarczy spożywać około 1 grejpfruta 4-5 razy w tygodniu, aby odczuć pozytywne efekty w postaci redukcji obrzęków, zmniejszonego apetytu i poprawy trawienia. Grejpfrut sprawdzi się jako element zbilansowanego jadłospisu, a nie jako produkt będący podstawą codziennego menu. Zgodnie z piramidą zdrowego żywienia należy jeść dziennie 3 porcje owoców.



Na pewno 10 kg mniej?

   Wiele źródeł podaje, iż stosując dietę grejpfrutową przez 14 dni można pozbyć się nawet do 10 kg masy ciała. Niemniej przeciętny spadek wagi wynosi około 2-3 kg. Efekty zależą głównie od ilości kalorii dostarczanych dziennie organizmowi oraz aktywności fizycznej w czasie diety. Niskokaloryczny jadłospis powoduje, że przeważnie osoba odchudzająca się nie jest w stanie wykonywać długotrwałej, umiarkowanej aktywności fizycznej zalecanej w przypadku redukcji tkanki tłuszczowej. Dieta grejpfrutowa nie jest odpowiednia dla osób ze znaczną nadwagą i otyłością. Można natomiast potraktować ją jako typową dietę oczyszczającą i stosować nie częściej niż raz na kwartał, ani nie dłużej niż około 4-5 dni. Długotrwałe stosowanie diety grejpfrutowej może przyczynić się do zmniejszenia masy ciała, ale jednocześnie spowodować wystąpienie niedoborów witamin i minerałów, a nie o to chodzi w diecie.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.00 Ocen: 2

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE