Dzisiaj jest: Poniedziałek, 21.09.2020 Imieniny: Hipolita i Mateusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Dieta paleo - skutki powrotu do pierwotnych nawyków żywieniowych


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Dieta paleo - skutki powrotu do pierwotnych nawyków żywieniowych


   Dieta paleo jest znana również jako dieta człowieka pierwotnego. Poniżej zostały przedstawione skutki powrotu do pierwotnych nawyków żywieniowych. Dieta paleo, podobnie jak inne kuracje odchudzające, spotkała się z krytyką. Niemniej argumenty przeciwników diety człowieka pierwotnego nie są do końca uzasadnione.





Zasady paleolitycznej diety

   Dieta paleolityczna w dużej mierze opiera się na ogólnych zasadach zbilansowanego sposobu odżywiania. Zakłada ona spożywanie trzech głównych posiłków rozłożonych odpowiednio w ciągu dnia. Jadłospis powinien być ułożony w taki sposób, aby zaspokajał dzienne zapotrzebowanie organizmu na kalorie. Innymi słowy, bilans energetyczny powinien być zrównoważony. Jeżeli głównym celem stosowania diety paleo jest utrata masy ciała należy natomiast zmniejszyć ilość spożywanych kalorii o około 300 - 500 kcal.



Różnorodność mimo ograniczeń

   Krytycy diety paleo wskazują na ograniczoną ilość produktów, jakie można spożywać podczas jej stosowania. Niemniej z pozoru restrykcyjne ograniczenia w praktyce nie powinny sprawiać problemów. Dieta paleo nie wymaga znacznego ograniczenia jednego ze składników odżywczych. Nie należy jej zaliczać ani do diet niskowęglowodanowych, ani wysokobiałkowych czy wysokotłuszczowych. Dieta człowieka pierwotnego jest zbilansowana i mimo konieczności wyeliminowania niektórych produktów można z łatwością zaspokoić potrzeby energetyczne organizmu. Prawidłowo skomponowany jadłospis nie jest monotonny. Różnorodność produktów oraz ich wysoka wartość odżywcza pod względem zawartości witamin i minerałów umożliwiają skomponowanie zdrowego, zbilansowanego jadłospisu.



Pełnowartościowe białko

   W codziennym jadłospisie nie powinno zabraknąć produktów zawierających pełnowartościowe białko. Tytułem przykładu można wskazać na owoce morza, odtłuszczone mięso drobiowe, wołowe, cielęce, a także podroby (np. wątróbka wołowa, wątróbka wołowa). Spożywanie pełnowartościowego białka zapewnia organizmowi materiał budulcowy oraz powoduje przyspieszenie tempa przemiany materii. Poza tym, proteiny doskonale zaspokajają apetyt i zapobiegają tak zwanym napadom wilczego głodu. Twórca diety paleolitycznej poleca wybór produktów wysokobiałkowych z niską zawartością tłuszczu. Nie oznacza to jednak całkowitego wyeliminowania tego składnika pokarmowego z jadłospisu.



Przeciw nadwadze i otyłości

   Nadwaga i otyłość są problemem współczesnych społeczeństw. Nadmierna masa ciała z reguły idzie w parze z podwyższonym poziomem cholesterolu LDL we krwi oraz zbyt wysokim stężeniem trójglicerydów. Występowanie nadwagi lub otyłości zwiększa ryzyko rozwoju chorób serca i układu krążenia, a także cukrzycy i chorób zwyrodnieniowych. Dieta paleo zakłada zwiększenie ilości spożywanego białka pochodzącego z produktów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu. Pełnowartościowe proteiny sprzyjają przyspieszeniu przemiany materii zapobiegając tym samym nadmiernemu przyrostowi masy ciała. Białko wspiera również rozwój beztłuszczowej masy mięśniowej.



Zdrowe tłuszcze

   Tłuszcze, podobnie jak białka i węglowodany, powinny znaleźć się w codziennym jadłospisie. Niemniej należy wybierać je mądrze, kierując się ich wpływem na zdrowie. W paleolitycznym menu mile widziane są kwasy tłuszczowe omega-3. Podstawowym źródłem wspomnianego składnika są zielone warzywa liściaste, orzechy włoskie, siemię lniane, tłuste ryby morskie i owoce morza. Kwasy omega-3, podobnie jak kwasy omega-6 należą do grona wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Niemniej kwasy omega-6 są łatwiej dostępne w pożywieniu. Współczesny człowiek ma trudności z dostarczaniem odpowiedniej ilości kwasów omega-3 organizmowi, co wiąże się z negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia. Dieta paleo pomaga rozwiązać ten problem wyrabiając nawyk wyboru najzdrowszych, najbardziej odżywczych pokarmów.



Profilaktyka chorób serca i układu krążenia

   Kwasy omega-3 mają bardzo korzystny wpływ na pracę mózgu oraz są niezbędne do budowy błon komórkowych. Organizm potrzebuje wspomnianych kwasów tłuszczowych także do prawidłowego funkcjonowania siatkówki oka. Kwasy omega-3 dostarczane podczas stosowania diety paleo pełnią również ważną rolę w profilaktyce chorób serca i układu krążenia. Kwasy omega-3 hamują proces zapalny rozwijający się w komórkach organizmu oraz odpowiadają za prawidłowy przebieg procesów krzepnięcia krwi. Kwasy omega-3 wpływają również na komórki mięśnia sercowego, zwane kardiomiocytami, chroniąc organizm przed zaburzeniami rytmu serca.



Owoce i warzywa - dobro natury

   Podstawą jadłospisu powinny być warzywa i owoce. Należy wybierać świeże produkty, które nie zawierają skrobi. W codziennym menu powinny znaleźć się bakłażan, botwinka, bób, brokuły, brukselka, a także zapomniana brukiew. Warto przygotowywać zdrowe potrawy na bazie buraczków, cykorii lub dyni. Twórcy diety paleo zalecają wprowadzenie do jadłospisu algi morskie i grzyby. Inne proponowane warzywa to kalarepa, kalafior, jarmuż i kapusta oraz karczochy, seler, pietruszka i marchew. Warto także pamiętać o wprowadzeniu do codziennego menu patisona, pasternaka, rzepy, rzodkiewki, sałaty, szparagówszpinaku.

   W jadłospisie diety paleo nie powinno zabraknąć także owoców. Zaleca się spożywanie trzech porcji owoców każdego dnia. Poleca się agrest, aronię, borówki, czereśnie, jagody, jeżyny, maliny, poziomki, porzeczki, truskawki, wiśnie, żurawinę, śliwki i winogrona. Owoce sezonowe są bogatym źródłem antyoksydantów. Warto wprowadzić do jadłospisu także egzotyczne owoce, w tym ananas, cytrusy, figi, granaty, liczi, kiwi i mango. W diecie paleo powinny znaleźć się także pigwa, nashi, morwa, melony i arbuzy, morele, brzoskwinie i renkloda. Nie ma konieczności zwracania uwagę na indeks glikemiczny.

   Dodatkiem do owocowych i warzywnych dań mogą być orzechy i nasiona. Wzorem przodków warto spożywać orzechy laskowe, orzeszki piniowe, pistacje, orzechy włoskie, migdały oraz nasiona dyni, słonecznika i sezamu. Duże ilości antyoksydantów, minerałów i witamin znajdują się również w orzechach brazylijskich.



Antyoksydanty a choroby nowotworowe

   Dieta bogata w antyoksydanty i błonnik pokarmowy pochodzące z warzyw i owoców odgrywają ważną rolę w profilaktyce antyrakowej. Owoce i warzywa są bogatym źródłem karotenoidów, flawonoidów i polifenoli. Ich zadaniem jest neutralizowanie powstawania wolnych rodników powodujących uszkodzenia materiału genetycznego. Antyoksydanty skutecznie usuwają wolne rodniki tlenowe. Wolne rodniki powodują uszkodzenie komórek serca i ścian naczyń krwionośnych. Odpowiedni poziom spożycia warzyw i owoców zapobiega nie tylko rozwojowi chorób nowotworowych, ale również chorobom serca i układu krążenia.



Jakie produkty wykreślić z jadłospisu?

   Dieta paleo wymaga zrezygnowania ze spożywania skrobi, zbóż i warzyw strączkowych. Należy także wykreślić z jadłospisu alkohol, cukier oraz wyroby zawierające ten składnik. W paleolitycznym menu nie powinny znaleźć się produkty wysoko przetworzone oraz dania określane jako fast food. Spożywanie wyżej wymienionych produktów sprzyja występowaniu nadwagi i otyłości. Wysoko przetworzona żywność bogata w cukry, niezdrowe tłuszcze oraz konserwanty i barwniki sprzyja rozwojowi alergii pokarmowych (np. celiakii) oraz chorób układu pokarmowego (np. refluksowi żołądkowemu).



Dieta paleo sposobem na choroby cywilizacyjne

   Ścisłe przestrzeganie diety paleo prowadzi do zwiększenia spożycia pełnowartościowych protein, zdrowych tłuszczów oraz warzyw i owoców. Jak zostało wspomniane wyżej dochodzi wówczas do obniżenia masy ciała, w tym masy tłuszczowej, a także do poprawy funkcjonowania pracy serca i układu krążenia. Jadłospis paleo jest bogaty w antyoksydanty, które przeciwdziałają przedwczesnemu starzeniu się organizmu i pełnią kluczową rolę w profilaktyce antyrakowej. Jednocześnie dochodzi do wyeliminowania z jadłospisu niezdrowych produktów sprzyjających rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Zdrowa dieta, odpowiadająca potrzebom organizmu i możliwościom układu trawiennego pomaga cieszyć się dobrym zdrowiem. Zdaniem twórcy diety paleo organizm człowieka również podlega procesowi ewolucji. Następuje on jednak w znacznie wolniejszym tempie w porównaniu z rozwojem cywilizacji. Powrót do pierwotnych nawyków żywieniowych może być zatem skutecznym sposobem na zmniejszenie ryzyka występowania chorób cywilizacyjnych, które z każdą dekadą są coraz większym problemem współczesnych społeczeństw.




Zobacz więcej na temat:

dieta paleo


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.67 Ocen: 3

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE