Dzisiaj jest: Czwartek, 01.10.2020 Imieniny: Danuty i Remigiusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Jak nie tyć wraz z wiekiem?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jak nie tyć wraz z wiekiem?


   Wiele osób przeżywa szok, gdy nieoczekiwanie zaczynają tyć, choć do tej pory mogli jeść wszystko i problemu nie było. W młodości nasz organizm często "wybacza" nam różne błędy żywieniowe, ale niestety im jesteśmy starsi, tym trudniej mu to przychodzi.

   Tycia wraz z wiekiem nie powinniśmy jednak traktować jako naturalnej konsekwencji, która spotka każdego z nas. W rzeczywistości tycie nie bierze się znikąd i nawet w określonym wieku może być po prostu efektem naszych błędów żywieniowych. Jak nie tyć wraz z wiekiem?





Pułapki żywieniowe

   Tycie często dotyczy osób jeszcze młodych, ale już dorosłych - mowa tu o studentach, którzy opuszczają rodzinne domy i rozpoczynają samodzielne życie. Większość młodych ludzi jest przyzwyczajona do domowego jedzenia, raczej pozbawionego nadmiaru niezdrowej i przetworzonej żywności. Dlaczego więc tyjemy? W momencie przeprowadzki u niektórych ta sytuacja się zmienia; nie ma czasu na gotowanie, zaczyna się stołowanie na mieście, odgrzewanie sklepowych dań gotowych z marketów. Efekt? Brak zbilansowanej diety, nadmiar kalorii, nadmiar węglowodanów, tycie.

   Jeśli ten problem dotyczy i ciebie, postaraj się zmienić nawyki żywieniowe. Pamiętaj o śniadaniu, nawet jeśli musisz wstawać wcześnie rano, by dotrzeć na uczelnię. Śniadanie to podstawa, dzięki niemu możesz uniknąć wieczornego podjadania. Jeśli wiesz, że następnego dnia nie będziesz mieć zbyt dużo czasu to sporządź posiłek na ten właśnie dzień. Dzięki temu będziesz mieć gotowe, zdrowsze posiłki nawet wtedy, gdy czasu pozostanie niewiele. Jedzenie na mieście traktuj jako urozmaicenie, a nie jako normę - nie wiesz, w jaki sposób przygotowywano konkretne danie, a możliwe, że jest wysoce kaloryczne i pozbawione wartości odżywczych. To dość niebezpieczne, szczególnie, gdy się nie ruszasz zbyt wiele w ciągu dnia i w ten sposób nadmiar kalorii może się odkładać w twoim organizmie.



Brak ruchu

   W młodości często jesteśmy w ruchu, ponieważ mamy na to czas. Gdy przychodzi dorosłość i konieczność pogodzenia różnych obowiązków - praca, nauka, rodzina - najczęściej rezygnujemy z czasu dla siebie, a więc i z ruchu. To duży błąd, szczególnie, gdy nadal spożywasz tyle samo kalorii, ale nie spożytkowujesz ich na aktywność fizyczną. Pamiętaj, że ruch powinien być nieodłącznym elementem każdego dnia. Nie musisz codziennie spędzać kilku godzin na siłowni, postaraj się jednak znaleźć czas na choćby półgodzinny spacer, krótką rowerową wycieczkę, krótkie ćwiczenia kardio lub wyjście na basen z rodziną. Dzięki temu utrzymasz organizm w lepszym zdrowiu i przy okazji zapobiegniesz odkładaniu się kolejnych kilogramów.

   Zwróć uwagę również na swoje przyzwyczajenia w ciągu dnia. Jak często wybierasz windę zamiast schodów, samochód lub autobus zamiast spaceru? Spróbuj to zmienić. Na początek wysiadaj przystanek wcześniej i dojdź pozostały kawałek pieszo, wybieraj schody przynajmniej do trzeciego piętra. Wybierz czasem dłuższą drogę do sklepu tylko po to, żeby się więcej poruszać.



Apetyt na niezdrowe

   Gdy mieliśmy kilka lat, rodzice zwykle strofowali nas i pilnowali, żebyśmy nie odżywiali się wyłącznie czekoladą i pizzą. Teraz nikt nas nie kontroluje, ale ma to i swoje minusy - jeśli regularnie wybierasz na podwieczorek batoniki zamiast jabłek oraz sięgasz po fast-foody kilka razy w tygodniu, twój organizm jest przyzwyczajony do niezdrowego jedzenia. Inaczej mówiąc, na niedobór cukru będziesz reagować nagłą ochotą na coś słodkiego. W ten sposób doprowadzasz się do sytuacji, w której twoja dieta krąży wokół jedzenia słabej jakości. Im więcej takich produktów spożywasz, tym bardziej zaburzasz ośrodek łaknienia. Postaraj się to zmienić - raz w tygodniu możesz pozwolić sobie na szaleństwo, pod warunkiem, że reszta posiłków będzie bez zarzutu pod względem zdrowotnym.



Zmniejszenie kaloryczności

   W podeszłym wieku nie potrzebujemy już tyle energii z pożywienia, co w okresie dojrzewania. Warto o tym pamiętać i zrezygnować z kolejnego ciasteczka czy dokładki przy obiedzie - wraz z wiekiem mięśnie słabną i tym samym zużywają mniej energii. Można oczywiście temu zapobiegać, ćwicząc regularnie, ale zwykle i tak nasza aktywność fizyczna wraz z wiekiem spada, więc analogicznie obfitość diety także powinniśmy dostosować do stylu życia.



Uważaj na węglowodany

   Wbrew powszechnemu przekonaniu nie tyjemy od tłuszczu, a od nadmiaru węglowodanów. Dawniej nasi przodkowie musieli się nieźle nabiegać, żeby zdobyć pożywienie - obecnie sklepy są aż przepełnione żywnością, co sprzyja jedzeniu ponad umiar. Szczególnie dotyczy to węglowodanów, a więc wszelkiego pieczywa, makaronów, słodkości - wszystkiego, czego uwielbiamy.

   Węglowodany nie są złe - stanowią pożywienie dla naszego mózgu i bez nich nie moglibyśmy funkcjonować. Ale tak jak ze wszystkim, tak i z tym należy zachować umiar. Naucz się bilansować posiłki. Kanapki cztery razy dziennie nie są dobrym rozwiązaniem i być może to one sprawiają, że zaczynasz tyć. Organizm potrzebuje różnorodnego pożywienia, postaraj się więc urozmaicać jadłospis, a nie ciągle jeść to samo.

   Unikaj też podjadania, szczególnie wtedy, gdy siedzisz lub leżysz przez dłuższy czas. Choć przy oglądaniu meczu czy seriali chipsy i batoniki szczególnie kuszą, to nie przyniosą ci nic dobrego. Zastąp je zdrowszymi przekąskami - np. mieszanką orzechów, chipsami warzywnymi, hummusem, plastrami pomidorów z fetą i oliwą z oliwek, czy np. sałatką owocową z jogurtem naturalnym.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.67 Ocen: 3

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE