Dzisiaj jest: Sobota, 19.09.2020 Imieniny: Januarego i Konstancji



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Odchudzająca dieta oczyszczająca


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Odchudzająca dieta oczyszczająca


   Diety oczyszczające stają się z roku na rok coraz popularniejsze. Tego, czy wzrost zainteresowania tego typu kuracjami wynika z faktu, iż zaczynamy zdawać sobie sprawę z tego, że nasze organizmy są nadmiernie obciążone toksynami, czy może raczej z tego, że oczyszczanie organizmu na lekkostrawnych dietach czy nawet głodówkach wiążę się z utratą kilku kilogramów, nie wiadomo.

   Tak czy inaczej, prawidłowe przeprowadzenie oczyszczającej diety to w pewnym sensie przysłowiowe upieczenie dwóch (czy może nawet więcej!) pieczeni na jednym ogniu. Detoks sprawia, że faktycznie lepiej się czujemy oraz przy okazji, wyglądamy. Jak więc wygląda prawdziwa odchudzająca dieta oczyszczająca? Na jakie kuracje warto się zdecydować? Które nie tylko mijają się z celem, ale są zarazem niebezpieczne?





Głodówka

   Znaną od wieków formą oczyszczania organizmu jest głodówka, czyli całkowite zaprzestanie przyjmowania pokarmów. Głodówki są jednak wyjściem ekstremalnym i choć wiele osób przekonało się o tym, iż mogą faktycznie czynić cuda, są rozwiązaniem na tyle radykalnym, że mało kto jest w stanie w ogóle je przejść. Zdaje się też, że większość osób, które chcą taki trud w ogóle podjąć, wcale głodować nie potrzebuje. Lecznicze głodówki powinno się przechodzić pod opieką lekarza - nigdy na własną rękę. Poważne stany chorobowe, z którymi można sobie dzięki nim poradzić, zawsze w jakiś sposób są leczone. To właśnie niepowodzenie tradycyjnych terapii może sprawić, że chory wpadnie na pomysł podjęcia samoleczenia w ten radykalny sposób. Głodówka może jednak okazać się bardzo szkodliwa. Wyjaławia i osłabia organizm oraz oczyszcza go z toksyn na tyle szybko, iż nerki oraz wątroba mogą nie poradzić sobie z ich metabolizowaniem, co jedynie pogorszy stan zdrowia pacjenta.

   Głodówka, jak łatwo można się domyślić, prowadzi do bardzo szybkiej utraty wagi. Stąd często wydaje się kuszącym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy chcą błyskawicznie pozbyć się kilku zbędnych kilogramów, np. przed ważnym wydarzeniem czy wakacjami. Należy jednak raz na zawsze rozwiać wszystkie wątpliwości i powiedzieć jasno i wprost, że głodowanie nijak nie jest i nie może być dietą odchudzającą. Pomijając już płynące z niego zagrożenia, warto wiedzieć, iż jest ono po prostu nieskutecznie. Pierwsze spadające kilogramy to nie tkanka tłuszczowa, a jedynie woda oraz zalegające w jelitach resztki pokarmowe. Te po zaprzestaniu głodówki momentalnie się odbudowują, co sprawia, iż na wadze znów widzimy poprzednią wartość. Co więcej, po zakończeniu głodówki najprawdopodobniej dodatkowo przytyjemy, gdyż zwolniony w jej trakcie metabolizm sprawi, iż każda spożyta przez nas kaloria zostanie od razu zmagazynowana w postaci tłuszczu.

   Podsumowując; głodówka jest dobrym sposobem na oczyszczanie i leczenie organizmu jedynie w wybranych przypadkach. Stosowanie jej jako programu redukcyjnego nie ma najmniejszego sensu.



Dieta sokowa

   Dieta sokowa jest łagodniejsza wersją głodówki, na której pije się tylko samą czystą wodę. Soki są bogate w witaminy i dostarczają dużych ilości cukru, co sprawia, iż takie oczyszczanie organizmu jest zdecydowanie łatwiejsze do przejścia. Niemniej dieta sokowa jest wciąż bardzo restrykcyjna i niebezpieczna. Z pewnością wystąpi też po niej efekt jo-jo. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę to, iż soki, jako źródło łatwo przyswajalnych cukrów, będą źle wpływać na poziom glukozy we krwi, przez co może czekać nas insulinowa huśtawka, przez którą trudniej będzie nam opanować się i nie rzucić, w chwili słabości, na jedzenie.



Monodieta jaglana

   Inną coraz popularniejszą dietą oczyszczającą jest monodieta jaglana, czyli kuracja polegająca na spożywaniu tylko i wyłącznie kaszy jaglanej. Taka dieta oczyszczająca jest już zdecydowanie mniej restrykcyjna od głodówki - kaszy możemy zjadać tyle, ile chcemy, a więc nie musimy bać się ani uczucia głodu, ani zasłabnięć. Tym bardziej, że kasza jaglana jest produktem wysoko węglowodanowym. No właśnie... Tu pojawia się pewien problem. Monodieta jaglana jest faktycznie bardzo dobrym sposobem na wyregulowanie pracy jelit oraz oczyszczenie ich z zalegających w nich resztek. Tak działa prawie każda monodieta (prawie każda, gdyż jeśli skomponujemy ją z np. golonki, chałwy czy czekolady, zbyt wiele nam nie da...) - jeśli jemy tylko jeden produkt przez cały dzień, układ pokarmowy jest odciążony i zaczyna działać zdecydowanie sprawniej. Kasza jaglana jest również produktem alkalizującym, tzn. odkwasza organizm. To m.in. te zalety świadczą na korzyść jaglanej kuracji, którą zresztą bardzo wiele osób sobie chwali. Niemniej, wydaje się, podobnie do głodówki, niezbyt dobrym sposobem na odchudzanie. Kasza jaglana ma wysoki indeks glikemiczny, a więc należy do tej grupy pokarmów, których unika się w większość diet odchudzających. Utrata kilku kilogramów na monodiecie jaglanej to, jak w przypadku głodówki, w dużej mierze pozbycie się zawartości jelit. Część straconych kilogramów z pewnością więc do nas powróci. Monodieta przeprowadzona odpowiednio długo może faktycznie pozwolić na spalenie tłuszczu, jeśli będziemy w jej trakcie ćwiczyć, lecz aktywność fizyczna pomoże w walce z kilogramami niezależnie od tego, jaki program żywieniowy się obierze.

   Podsumowując; monodieta jaglana odciąża układ pokarmowy i pozwala, dzięki temu, oczyścić organizm z toksyn, niemniej dlatego, że kasza jaglana zawiera w większość węglowodany proste i ma wysoki indeks glikemiczny, nie gwarantuje, sama w sobie, stałej utraty kilogramów. Dodatkowo, jeśli chcemy przejść na dietę oczyszczającą, by pozbyć się np. grzybicy jelit (drożdżycy), nie powinniśmy decydować się na monodietę jaglaną, gdyż drożdżaki żywią się właśnie cukrem, do którego to rozłożone zostaną węglowodany zawarte w kaszy.



Dieta warzywno-owocowa

   Dieta warzywno-owocowa zdaje się być kuracją oczyszczającą, którą łączy w sobie zalety wszystkich wspomnianych wcześniej diet - zarówno w kontekście utraty wagi, jak i faktycznej detoksykacji organizmu.

   Dieta warzywno-owocowa pozwala na oczyszczenie jelit z zalegających w nich złogach, niemniej robi to nie w ten sam sposób, co głodówka, lecz przypomina w tym zakresie raczej monodietę jaglaną. Na diecie warzywno-owocowej jemy tyle, ile chcemy, a więc układ pokarmowy, podczas jej trwania, wciąż pracuje. Jest po prostu zdecydowanie mniej obciążony. Jest to ważne m.in. dlatego, iż zmniejsza ryzyko żołądkowo-jelitowych problemów po zakończeniu diety, tzn. podczas wprowadzania do codziennego menu nowych produktów.

   Dieta ta przypomina jednak głodówkę w tym sensie, iż, tak jak ona, aktywizuje organizm do spalania niepotrzebnych złogów. Zasada pozytywnego oddziaływania głodówek na ludzkie zdrowie polega na tym, iż ciało, jeśli nie dostarcza mu się potrzebnych składników odżywczych, zaczyna spalać to, co jest mu niepotrzebne, a więc np. guzy czy polipy. Na diecie warzywno-owocowej faktycznie jemy aż do zaspokojenia głodu, niemniej produkty, które są na niej dozwolone, to głównie niskokaloryczne warzywa, bogate w błonnik i składające się głównie z wody. Na diecie warzywno-owocowej jemy bowiem:

- szpinak
- brokuły
- kalafiory
- paprykę
- sałaty
- kapustę
- ogórki
- marchew
- buraki
- pomidory
- cukinię
- rzodkiewki
- brukselkę

Z owoców mamy do wyboru jedynie:

- jabłka
- cytryny
- grejpfruty.

   Sekret diety warzywno-owocowej tkwi w tym, iż osoby na niej będące jedzą, lecz spożywają produkty, które nie dostarczają organizmowi żadnej energii lub bardzo niewielką jej ilość. Tym samym jest to głodówka, lecz głodówka, którą łatwiej przejść, gdyż, co zabrzmi paradoksalnie, możemy na niej jeść. Fakt ten ma znaczenie psychologiczne, gdyż możliwość najadania się podczas diety oczyszczającej (tym bardziej najadania się różnorodnymi daniami - z warzyw można wyczarować bardzo wiele potraw (przyprawiamy je dowolnie i unikamy jedynie soli)) minimalizuje ryzyko np. nocnego napadu na lodówkę. Poza tym, dieta warzywno-owocowa nie wyjaławia organizmu tak jak głodówka, gdyż warzywa i wybrane owoce, choć nie dostarczają energii, są źródłem bardzo wielu witamin i minerałów.

   Warto również zaznaczyć, że dieta warzywno-owocowa jest, tak jak dieta jaglana, dietą alkalizującą. Co prawda po jej zakończeniu również bardzo łatwo o efekt jo-jo, niemniej, jak to zostało wspomniane, różnorodność spożywanych pokarmów sprawia, iż mamy mniejszą ochotę na podjadanie, gdyż mniejszej ilości smaków nam brakuje. Na diecie warzywno-owocowej chudniemy prawie tak szybko jak na głodówce, gdyż ilość dostarczanych dziennie kalorii jest naprawdę mała.

   Podsumowując; dieta warzywno-owocowa (zwana też Postem Daniela) zdaje się być najlepszym (gdyż najzdrowszym i najprzyjemniejszym) sposobem na jednoczesne odtrucie organizmu oraz pozbycie się kilku zbędnych kilogramów.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.67 Ocen: 3

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE