Dzisiaj jest: Środa, 02.12.2020 Imieniny: Pauliny i Balbiny



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5858

Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dla dzieci i młodzieży - czym jest i jak ją interpretować?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Piramida zdrowego żywienia i stylu życia dla dzieci i młodzieży - czym jest i jak ją interpretować?


   Podstawą zdrowia każdego człowieka jest prawidłowy sposób żywienia oraz odpowiedni poziom aktywności fizycznej. Nawyki żywieniowe oraz zasady stylu życia kształtowane są od najmłodszych lat życia i mają fundamentalny wpływ prawidłowy wzrost i rozwój organizmu, a także na pojawienie się różnych chorób w przyszłości. W 2019 roku Instytut Żywności i Żywienia podczas IV Narodowego Kongresu Żywieniowego przedstawił swoje zasady i zalecenia dla dzieci i młodzieży przy pomocy Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży (4-18 lat), czyli graficznego pokazania idei żywienia, której realizacja pozwala zachować prawidłową sprawność ciała i umysłu.

   Zaktualizowana forma Piramidy zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży pokazuje najnowszą wiedzę w zakresie profilaktyki chorób żywieniowozależnych. Czym więc dokładnie jest, w jakim celu oraz komu jest dedykowana? Jakie są zasady w niej umieszczone oraz jak je interpretować i stosować w codziennym życiu?





Czym jest Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży?

   Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży jest to graficzne, łatwe do interpretacji przedstawienie grup produktów spożywczych oraz ich proporcji, ilości i częstotliwości spożywania celem zapewnienia prawidłowego stanu zdrowia psychicznego i fizycznego. Przedstawia również zalecenia związane z odpowiednią ilością podejmowanej aktywności fizycznej oraz zachowaniami, które powinny stanowić element życia codziennego.

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży

Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży; źródło: izz.waw.pl



Interpretacja Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży

   Piramida jest uporządkowaną sekwencją żywności, zaczynając od najbardziej podstawowych i najczęstszych (u podstawy) produktów, które powinny być podawane dzieciom i wybierane przez młodzież w diecie do tych, które powinny znaleźć się w ich jadłospisie w mniejszej ilości (wierzchołek piramidy).

   Jak to interpretować w praktyce? Zgodnie z piramidą w podstawę codziennego stylu życia dzieci i młodzieży powinna stanowić aktywność fizyczna. Kolejno w największej ilości powinny one spożywać warzywa i owoce, później pełnoziarniste produkty zbożowe, w następnej kolejności produkty mleczne. Do diety powinny być włączone również chude mięsa, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz tłuszcze pochodzenia roślinnego (oleje, orzechy), jednak w mniejszej ilości niż stanowiące podstawę diety warzywa, owoce i produkty zbożowe.

   Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży uwzględnia również odpowiednie nawodnienie organizmu i zaleca regularne picie wody. Wskazuje na zrezygnowanie ze słodyczy, słodkich napojów oraz soli i produktów ją zawierających (słonych przekąsek tj. chipsów, paluszków, popcornu).

   Ważnymi aspektami są również zalecenie mycia zębów po każdym posiłku oraz wysypianie się i ograniczenie korzystania z telewizji, komputera i telefonu do 2 godzin dziennie.



Zasady zdrowego żywienia związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży

   Zgodnie z Piramidą Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży przygotowano 10 zasad, które tyczą prawidłowych zachowań żywieniowych i rekomendacji odnośnie stylu życia. (źródło: izz.waw.pl)

1. Jedz regularnie 5 posiłków i pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po każdym posiłku.

   Regularne posiłki pomagają zrezygnować lub ograniczyć nawyk pojadania różnych przekąsek oraz pomagają utrzymać prawidłowy poziom glukozy we krwi. Częstym, bo dotyczącym nawet 90% 7-latków problemem jest próchnica zębów. Dlatego też piramida wskazuje na dokładne mycie zębów po posiłku. Należy dziennie wypijać co najmniej 6 szklanek wody, co pozwoli prawidłowo nawodnić organizm.

2. Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości.

   Warzywa i owoce powinny stanowić podstawę zdrowej diety zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Są one skarbnicą witamin i składników mineralnych oraz antyoksydantów i substancji bioaktywnych oraz błonnika pokarmowego. Powinny być spożywane kilka razy dziennie w postaci surowej, w surówkach, sałatkach, sokach, koktajlach.

3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.

   Pełnoziarniste produkty zbożowe są źródłem witamin z grupy B oraz składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Witaminy z grupy B odpowiadają za prawidłowe działanie układu nerwowego, co wspomaga koncentrację i naukę. Minerały takie jak magnez, cynk, czy żelazo pomagają w prawidłowym rozwoju organizmu, wspomagają sprawności fizyczną. Dlatego też pełnoziarniste produkty zbożowe powinny być elementem większości posiłków (razowe pieczywo, makarony, gruboziarniste kasze, brązowy ryż).

4. Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie (możesz zastąpić je jogurtem naturalnym, kefirem i częściowo serem).

   Mleko i produkty mleczne (sery, jogurty, kefiry, maślanki) są źródłem wapnia, witamin z grupy B oraz składników mineralnych. Wapń jest szczególnie ważnym składnikiem mineralnym w okresie wzrostu i rozwoju organizmu. Jest budulcem kości, a jego odpowiednia podaż w wieku młodzieńczym pozwala zapobiegać osteomalacji i osteoporozie w przyszłości.

5. Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.

   Należy ograniczyć podaż mięsa, zwłaszcza czerwonego, zastępując je chudym mięsem drobiowym, rybami oraz roślinami strączkowymi i jajami. Mięso, ryby i jaja są źródłem pełnowartościowego białka, które jest niezbędne w prawidłowym w procesie wzrostu i rozwoju młodego organizmu. Należy przynajmniej 2 razy w tygodniu spożywać ryby morskie, będące źródłem witaminy D, odpowiadającej za prawidłowe wchłanianie wapnia z pożywienia.

6. Nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy ( zastępuje je owocami i orzechami).

   Wysokie spożycie słodyczy i zawartego w nich cukru przyczynia się do otyłości, cukrzycy typu 2 oraz próchnicy zębów. Należy unikać słodyczy, słodzonych napojów oraz dodawania cukru do potraw i napojów. Słodycze można zastępować owocami oraz orzechami i nasionami. Orzechy włoskie, ziemne, laskowe, migdały, nerkowca, nasiona dyni są doskonałym źródłem cynku, żelaza, magnezu oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

7. Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast food.

   Nadmierne spożycie soli może prowadzić do rozwoju chorób układu krążenia, udaru mózgu oraz osteoporozy i nowotworów żołądka. Dlatego należy unikać spożywania nadmiernej ilości soli i produktów ją zawierających (fast food, słone przekąski).

8. Bądź aktywny fizycznie codziennie co najmniej godzinę (ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i urządzeń elektronicznych do 2 godzin dziennie).

   Codzienna aktywność fizyczna powinna zajmować minimum 60 minut. Pozwala ona dbać o sprawność zarówno fizyczną, jak i umysłową. Prawidłowa ilość aktywności fizycznej pozwala odpowiednio dbać o poziom tkanki mięśniowej oraz prawidłową mineralizację kości.

9. Wysypiaj się, aby Twój mózg mógł wypocząć.

   Dzieci i młodzież (6-12 lat) powinny według zaleceń spać co najmniej 10 godzin dziennie. Odpowiednia ilość snu zapobiega problemom z koncentracją oraz w nauce. Godziny snu powinny być regularne. Należy unikać używania urządzeń elektronicznych przed snem.

10. Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała.

   Prowadzone pomiary pozwalają określić prawidłowość wzrostu i masy ciała w stosunku do wieku i płci.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 4


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zacukrzony mózg Zacukrzony mózg

Mike Dow

Wydawnictwo: Vital


Czy wiesz, że mając zacukrzony mózg możesz być bardziej podatny na choroby? Współczesna dieta, która obecnie jest przepełniona cukrem i tłuszczami trans (złymi tłuszczami), to niestety dro

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE