Dzisiaj jest: Piątek, 25.09.2020 Imieniny: Aurelii i Ładysława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Witaminy i minerały - klucz do sukcesu w utrzymaniu wagi?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Witaminy i minerały - klucz do sukcesu w utrzymaniu wagi?


   Witaminy i minerały są potrzebne organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Niektóre z nich mają kluczowe znaczenie dla tempa metabolizmu, dlatego warto dbać o ich odpowiednią ilość w codziennej diecie.

   Ilość witamin i minerałów w diecie jest bardzo ważna, ale równie istotna jest ich przyswajalność. Witaminy powinny być przyjmowane w naturalnej postaci, a zatem w pokarmie, ponieważ syntetyczne związki organiczne tego typu niezbyt dobrze wchłaniają się w układzie pokarmowym. Poziom zapotrzebowania na witaminy i minerały wzrasta wraz z wiekiem oraz w pewnym stopniu zależy od prowadzonego trybu życia. Osoby, które uprawiają sport potrzebują więcej witamin i minerałów niż osoby prowadzące siedzący tryb życia i wybierające aktywność fizyczną 2-3 razy w ciągu tygodnia, albo rzadziej.





Witaminy podkręcające metabolizm

   Witaminy, które mają największy wpływ na przemianę materii to:

- witamina A
- witaminy z grupy B
- witamina C
- witamina D
- witamina E

   Witamina A, C i E są przeciwutleniaczami, które mają wpływ na procesy oczyszczania organizmu  z toksyn. Toksyczne związki uniemożliwiają natomiast sprawne funkcjonowanie metabolizmu. Usunięcie toksyn z organizmu pomaga utrzymać przemianę materii na najwyższych obrotach. Witamina D sprzyja szybszemu tempu spalania tkanki tłuszczowej. Osoby cierpiące na niedobór witaminy D mogą mieć problem z chudnięciem. Wpływ witaminy D na proces odchudzania jest związany także z regulowaniem apetytu. Wspomniany związek organiczny powoduje wydzielanie większych ilości leptyny. Hormon ten informuje mózg o uczuciu sytości. Im więcej witaminy D w organizmie, tym łatwiej zapanować nad niepohamowanym apetytem. Największy wpływ na przemianę materii mają jednak witaminy z grupy B. Wchodzą one w skład enzymów i wpływają na ich aktywność, biorą udział w przemianach cukrowo-tłuszczowo-białkowych i ich niedobór może zahamować te przemiany. Regulują one metabolizm komórkowy i są podstawą dla wszystkich procesów biochemicznych zachodzących w organizmie. Witamina B1 uczestniczy w przemianie węglowodanów oraz jest potrzebna do produkcji energii. Witamina B2 pomaga przetwarzać energię chemiczną zaczerpniętą z pożywienia na energię przydatną w organizmie. Osoby, które mają problemy z utrzymaniem wagi, a ich przemiana materii jest słaba, powinny zadbać o regularne dostarczanie tej witaminy. Dzięki witaminie B3 (PP) układ pokarmowy funkcjonuje poprawnie, reguluje ona spalanie tłuszczów, białek i węglowodanów. Witamina B6 bierze udział w metabolizmie białka i tłuszczu, wchodzi w skład enzymów które je trawią. Witamina B12 bierze udział w przemianie białek, tłuszczy i węglowodanów, wpływa na energetyczną przemianę materii, więc daje energię do aktywności, ma wpływ na pracę mięśni, ułatwia przemianę tłuszczu oraz pobudza apetyt. Witamina B5 (kwas pantotenowy) odpowiada za prawidłowy metabolizm węglowodanów i tłuszczów oraz uczestniczy w wytwarzaniu energii.



Minerały a przemiana materii

   Nie wszystkie składniki mineralne wpływają na tempo metabolizmu w wysokim stopniu. Za głównych sprzymierzeńców smukłej sylwetki uważa się takie minerały, jak:

- wapń
- magnez
- chrom

   Wapń pełni ważną rolę w regulowaniu metabolizmu tłuszczu w komórkach. Jego działanie polega na powstrzymywaniu syntezy tłuszczu. Jego wchłanianie jest lepsze, jeżeli dostarcza się go organizmowi w zestawie z witaminą D.

   Magnez jest niezbędny do prawidłowej pracy insuliny, która ma znaczący wpływ na przemiany energetyczne węglowodanów. Niedobór minerały sprzyja nadmiarowi glukozy we krwi, co przyczynia się do wzrostu masy ciała i poziomu tkanki tłuszczowej. Osoby cierpiące na niedobór magnezu mają problem z redukcją tkanki tłuszczowej.

   Chrom bierze udział w przemianach energetycznych organizmu. Jego niedobór powoduje, że organizm nie wykorzystuje składników pokarmowych w efektywny sposób. Chrom pomaga regulować poziom cukru we krwi oraz wspiera insulinę. Wspomaga syntezę białek oraz zapobiega odkładaniu się nadmiaru energii w postaci komórek tłuszczowych.



   Warto ułożyć dietę w taki sposób, aby pokrywała ona zapotrzebowanie szczególnie na wymienione wyżej składniki witaminowe i mineralne, ponieważ dzięki temu można uniknąć przyrostu wagi lub przyspieszyć odchudzanie. Wiele suplementów diety reklamowanych jako preparaty wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej jest bogatym źródłem wymienionych wyżej składników. Niemniej najlepsze rezultaty można osiągnąć poprzez dostarczanie ich organizmowi w naturalnej postaci. Drugim warunkiem jest przestrzeganie ujemnego bilansu energetycznego, który jest niezbędny do zainicjowania spalania tkanki tłuszczowej.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.50 Ocen: 2

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE