Dzisiaj jest: Poniedziałek, 06.07.2020 Imieniny: Łucji i Dominika



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5855

Błędy w treningach, które prowadzą do kontuzji


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Błędy w treningach, które prowadzą do kontuzji


   Sport to zdrowie, ale czy zawsze? O ile sam ruch ma zbawienny wpływ na nasz organizm, o tyle nieprawidłowe przygotowanie do ćwiczeń może zakończyć się nieszczęśliwie. Przy nieodpowiednim sprzęcie lub niepoważnym podejściu do rozciągania przyjemność z ćwiczeń szybko może zniknąć na rzecz poważnych kontuzji.

   Błędy w treningach popełniają nie tylko osoby początkujące. Kontuzja może zdarzyć się każdemu, ale jeśli będziemy przestrzegać zasad bezpieczeństwa, możemy uchronić się przed skutkami podstawowych błędów.





1. Brak rozgrzewki

   Wiele osób traktuje rozgrzewkę niedbale lub zapomina o niej w ogóle, przechodząc od razu do treningu. To podstawowy błąd! Brak rozgrzewki sprawia, że nasze mięśnie nie są przygotowane na ćwiczenia. Jeśli zrobimy dobrą, piętnastominutową rozgrzewkę, będziemy ćwiczyć efektywniej. Dlaczego? Przede wszystkim pobudzą się hormony w naszym ciele, dzięki czemu organizm przejdzie na wyższe obroty. Dodatkowo podniesie się temperatura ciała, rozgrzeją się mięśnie, dzięki czemu będą bardziej sprężyste. Robiąc rozgrzewkę zapobiegasz nadwyrężeniu i naderwaniu mięśni (jeśli mięśnie są nierozgrzane, automatycznie zmniejsza się ich elastyczność). Rozgrzewka jest istotna nie tylko dla mięśni, ale też dla stawów - w normalnej sytuacji ich zakres ruchowy jest ograniczony, a dzięki rozgrzewce są gotowe na dynamiczne ćwiczenia.



2. Zła technika w trakcie ćwiczeń

   Są takie ćwiczenia, przy których technika jest kluczowa. Nadmierne wysuwanie tułowia lub kolan może sprawić, że obciążymy organizm i przy którymś kolejnym powtórzeniu doznamy kontuzji. Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto wybrać się choć raz na siłownię, by skonsultować swoją technikę z profesjonalistami, którzy podpowiedzą, co robimy dobrze, a co źle. Jeśli ćwiczysz w domu z płytą, to podpatruj technikę prowadzącego i stosuj się do niej. Zwróć też uwagę na to, co mówi - trenerzy często podpowiadają, by w danym momencie nie wysuwać zbyt nisko bioder, bo można przeciążyć kręgosłup itd. To cenne wskazówki, które pozwolą ci uchronić organizm przed bólem.



3. Zbyt duże obciążenia

   Gdy dopiero rozpoczynasz ćwiczenia, twój organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić się do wysiłku. Oznacza to, że początkowo nie będziesz w stanie podnosić początkowo takich ciężarów, jak kolega ćwiczący dłużej. Również treningi wytrzymałościowe nie będą tak efektywne. Nie ma w tym nic złego, po kilku miesiącach ćwiczeń twój organizm będzie w lepszej formie. Nie próbuj udowadniać, że już teraz jesteś dobry, bo może się to źle skończyć - jeśli ciężar będzie zbyt wysoki, nie podniesiesz go, używając do tego prawidłowej techniki. Podobnie, gdy będziesz ćwiczyć interwały, możesz zrobić sobie krzywdę, bo przestaniesz zwracać uwagę na prawidłowe ułożenie rąk i nóg, skoro istotna stanie się tylko prędkość. W ćwiczeniach ważne jest też to, by dopasować je do naszych możliwości.



4. Ignorowanie bólu

   Gdy w trakcie ćwiczeń nagle doświadczamy ostrego bólu, powinniśmy przerwać trening - możliwe, że nadwyrężyliśmy lub naderwaliśmy mięsień. Niektórzy jednak chcą skończyć trening za wszelką cenę, ponieważ są przekonani, że dalsze ćwiczenia go zniwelują. Niestety, w ten sposób możemy tylko pogorszyć sytuację. Dotyczy to zwłaszcza biegaczy, którzy często ignorują ból w nodze. Intensywny bieg przy nadwyrężeniu może skończyć się stanem zapalnym, który unieruchomi nas nawet na kilka tygodni.



5. Brak obuwia

   Ta kwestia szczególnie dotyka osób początkujących, które nie mają odpowiedniej wiedzy o przygotowaniu stroju do treningu. O ile bez koszulki termoaktywnej możemy ćwiczyć, o tyle skakanie bez butów może zakończyć się nieszczęściem. Dobre obuwie jest niezbędne, jeśli wykonujesz ćwiczenia kardio, interwałowe lub biegasz. Nie nadadzą się do tego zwykłe trampki - nie chronią kostki przed urazami, nie amortyzują stopy przy skokach. Ćwiczenie na boso również nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ negatywnie wpływa to na stan kręgosłupa, kolan i stawów. Boso można trenować na przykład jogę, ponieważ są to ćwiczenia raczej statyczne, wykonywane na siedząco lub w konkretnej pozycji, bez dynamicznych zmian i podskoków.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.33 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE