Dzisiaj jest: Piątek, 14.08.2020 Imieniny: Alfreda i Euzebiusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Trening funkcjonalny - co powinno się o nim wiedzieć?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Trening funkcjonalny - co powinno się o nim wiedzieć?


   Ćwiczenia funkcjonalne rozwijają, trenują mięśnie oraz mogą pomóc sprawniej i bezpieczniej wykonywać codzienne czynności. Dla wielu ludzi, treningi są metodą na podtrzymanie bądź polepszenie jakości życia. Właśnie na tym skupia się sprawność funkcjonalna. Dowiedz się więcej o treningu funkcjonalnym i co może dla Ciebie zrobić. Poznaj korzyści dla zdrowia oraz dowiedz się jakie akcesoria przydadzą się do trenowania.

   Definicja "trening funkcjonalny" została rozpowszechniona już blisko 20 lat temu, i wciąż powszechnie stosuje się tego pojęcia. Trening ten polega na odtwarzaniu ruchów, które nawet codziennie wykonuje większość osób, przy pospolitych czynnościach, aczkolwiek manewry treningu funkcjonalnego wykonuje się wielokrotnie i w żwawym tempie. Ćwiczenia, wykonywane podczas tego treningu zapewniają współdziałanie wielu mięśni oraz zwiększenie skoordynowania i giętkości. Trening funkcjonalny może przypominać ćwiczenia zbliżone do aktywności, które wykonuje większość osób, np. w czasie dosięgania różnych przedmiotów. Przykładem ćwiczenia funkcjonalnego jest przysiad, albowiem ćwiczy on mięśnie, których używa się w czasie podnoszenia niskich przedmiotów. Omawiany trening przynosi wiele korzyści. Jedna z nich jest taka, że można wykonywać go nie tylko na siłowni, ale również we własnym domu. Kluczowy jest właściwy sposób przeprowadzenia gimnastyki. Gdy będzie ona wykonywana w sposób niepoprawny, zmniejsza to jej efektywność oraz może procentować powstaniem urazów. Zasadą ćwiczeń funkcjonalnych są należycie dopasowane manewry dla konkretnej dziedziny sportu. Fundamentalną część treningu wyznaczają ćwiczenia wielostawowe, polepszające obserwację i równowagę mięśniową w czasie ruchu.





Trening funkcjonalny - ćwiczenia

   Ćwiczenia funkcjonalne mogą obejmować udział łokci, kręgosłupa, kolan, ramion, bioder i kostek. Skierowany na konkretną dyscyplinę trening, obejmuje masę ćwiczeń właściwych, Zakłada się ćwiczenie ruchów, a nie mięśni. Kładzie się nacisk na uzyskanie równowagi pomiędzy siłą przywodzącą a odwodzącą oraz pomiędzy ćwiczeniami z dominującą pracą kolan (mięśnie czworogłowe i pośladkowe) a tymi z przeważającą czynnością bioder (mięśnie ud i pośladków). Trening ten wykorzystuje proste wersje przysiadów, skłonów, wykroków, przywodzenia i odwodzenia. W ćwiczeniach tych wykorzystuje się precyzyjne ruchy, w zależności od konkretnej dyscypliny. Celem ich jest zapewnienie ćwiczeń, które pokażą zawodnikowi, jak obchodzić się z własnym ciałem we wszystkich możliwych manewrach. Trening funkcjonalny mogą szkolić osoby, pragnące zredukować masę ciała i usprawnić wytrzymałość i koordynację ruchową.



Trening funkcjonalny - zalety

   Jedną z zalet treningu jest polepszenie ruchomości w stawach oraz duża poprawa elastyczności w układach mięśniowo-powięziowych. Kolejną korzyścią jest tworzenie kondycji, siły, rozmachu, szybkości i pozostałych atrybutów motorycznych człowieka. Oprócz poprawy czucia głębokiego następuje także pozytywna zmiana zharmonizowania oraz stabilności ciała. Systematyczny trening wpływa pozytywnie na ogólną sprawność fizyczną, a to za sprawą działania w jednakowym czasie wszystkich systemów w organizmie (nerwowo-mięśniowego, oddechowo-naczyniowego, mięśniowo-powięziowego, sercowo-naczyniowego). Całkowity trening przebiega spokojnie, bez większego ryzyka kontuzji i przetrenowania. Trening ten może być korzystny dla ludzi starszych, ponieważ może polepszyć równowagę, wytrzymałość mięśni, zwinność, a także obniżyć ryzyko upadków.



Akcesoria, używane do treningu funkcjonalnego

   Jeśli chodzi o akcesoria, stosowane w treningu funkcjonalnym, należy zaznaczyć, że asortyment jest różnorodny. Istnieją tradycyjne metody, jak sztangielki czy sztangi. Kettlebell, jest rodzajem odważnika, wyglądem przypominającego armatnią kulę z uchwytem, jest bardzo przydatny i pozwala na wykonywanie różnych, energicznych ruchów z użyciem siły oraz daje możliwość większego wyzwania, ponieważ trudniej jest się nim posługiwać w porównaniu ze sztangami lub hantlami (ciężarkami).



Sanki

   Zapewniają ćwiczenie naprawdę różnych metod ruchowych. Można dowolnie zmieniać kierunki, bez zmiany w obciążenia. Jazda na tym sprzęcie umożliwia zaangażowanie większości mięśni. Można wzmocnić mięśnie pośladkowe oraz te znajdujące się w górnej połowie ciała.



Liny

   Zapewniają one dobrą równowagę pomiędzy treningiem siłowym a wytrzymałościowym. Dodatkowo dzięki różnej grubości lin, można w sposób bardzo prosty dobrać właściwy poziom do indywidualnych możliwości. Ćwiczenia z użyciem tego akcesorium, doskonale rozwijają ciało i angażują mięśnie, które odpowiadają za równowagę. Ponadto treningi polepszają również ruchliwość mięśni, zwłaszcza miejsca obręczy barkowej.



Piłka Slam ball

   Jest to idealne narzędzie używane do polepszenia harmonizacji ruchów, siły eksplozywnej czy prężności. Operować z piłką można pod wieloma kątami i tym samym operować czynnością mięśni skośnych, mięśnia prostego brzucha lub zginaczy stawu biodrowego. Można zadbać też o kondycję mięśni, które obejmują kręgosłup.



TRX

   Kolejnym narzędziem, którego używa się w treningu funkcjonalnego, jest TRX, czyli system podwieszanych taśm (pasów), które pozwalają na trening z obciążeniem własnego ciała. Dzięki możliwości regulacji można wykonywać na nich różne ćwiczenia, prawie we wszystkich płaszczyznach. Jest to dobry sport dla ludzi, którzy nie chcą obciążać stawów i kręgosłupa. Dzięki temu, że zawodnicy muszą się skupiać na napinaniu mięśni oraz utrzymywaniu równowagi, mięśnie rozbudowują się i wzmacniają. Sprzęt ten nie zajmuje wiele miejsca i można zamontować go w większości miejsc.

   Wśród pozostałych sprzętów do wyróżnia się dodatkowo skakankę, piłkę lekarską, worki z piaskiem, step, rury oporowe, maty poślizgowe (slideboard), bosu i gumy obciążeniowe.



   Podsumowując, trening funkcjonalny to popularne podejście treningowe oraz dość modna koncepcja. Jest to bardzo skuteczny, polepsza i szlifuje wydolność fizyczną człowieka. Czy ćwiczenia są dla każdego? W przypadku problemów ze zdrowiem lub w sytuacji długotrwałej przerwy od ćwiczeń, zaleca się wcześniej zasięgnąć opinii lekarza. Umiarkowany wysiłek jest zazwyczaj bezpieczny podczas ciąży. Dodatkowo, w wielu publikacjach naukowych dotyczących sportu można dostrzec obecność tematu, jakim jest trening funkcjonalny.




Zobacz więcej na temat:

trening funkcjonalnytreningćwiczenia


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE