Dzisiaj jest: Czwartek, 28.05.2020 Imieniny: Augustyna i Jaromira



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5855

Forum dyskusyjne

Forum - Składniki żywności



powrót

Omega 3

aforndah




Dołączył: 18.03.2018
Posty: 22

Cześć.

Mam pytanie odnośnie omegi-3. Jakie są jej główne własności? Mówi sie, że wpływa dobrze na odporność i na myślenie. Szczególnie ciekawi mnie to drugie. Rozumiem, że omega-3 przyczynia się do budowy mózgu a tym samym rozwoju procesów w nim zachodzących, w tym np logiczne myślenie, przetwarzanie informacji itp. Ale czy to dotyczy też osób dorosłych, którym mózg się już przecież nie rozwija?

Ile kapsułek dziennie z omegi-3 (1000mg) polecacie przyjmować? 

 I czy DL-alfa-tokoferol i D-alfa-tokoferol to jest to samo?


NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 408

Przepisy: 32

Pomogła: 24



Mamy 3 główne kwasy omega-3:
- ALA
- EPA
- DHA

Kwas ALA jest niezbędnym kwasem z grupy omega-3, jednak z punktu widzenia biologicznego dużo ważniejsze są EPA i DHA. ALA w organizmie człowieka może być konwertowane do EPA i DHA, jednak konwersja (zwłaszcza u mężczyzn) jest słaba.

Kwasy DHA i EPA mają duże powinowactwo do układu nerwowego. DHA usprawnia prawidłowy rozwój układu nerwowego, a także wspomaga wzrok. Noworodki w szczególności potrzebują DHA do budowy tkanki nerwowej oraz siatkówki oka. U dorosłych przez całe życie jest on niezbędny ponieważ niedobór DHA zmniejsza stężenie niezwykle ważnego neuroprzekaźnika serotoniny w mózgu, a także może mieć związek z występowaniem ADHD, korzystnie działa w leczeniu depresji i chorób neurodegeneracyjnych. EPA jest niezbędny do przekazywania informacji między włóknami nerwowymi i jest stosowany w trudnościach z nauką i koncentracją, zazwyczaj łącznie z DHA i kwasem AA (omega-6). Obydwa kwasy (EPA i DHA) mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowego, dzięki temu mają wpływ na arteria, czyli pośrednio wpływają na pamięć i koncentrację.

1000 mg to dobra dawka. Należy ją przyjmować podczas posiłku.

Naturalna postać alfa-tokoferolu to D-alfa-tokoferol, natomiast syntetyczna - DL-alfa-tokoferol. Naturalny alfa-tokoferol jest dużo łatwiej przyswajalny i skuteczniejszy niż jego syntetyczny odpowiednik.


aforndah




Dołączył: 18.03.2018
Posty: 22


A czy warto zwiększyć dawkę do 2 kapsułek dziennie (rano i wieczorem), czy nie ma to większego sensu? Jedna kapsułka zawiera 1000mg oleju rybiego, z  czego 340 EPA i 230 DHA oraz 12mg D-alfa-tokoferolu.

 

Jeszcze chciałbym się spytać o suplementację magnezu. Chodzi mi o formę doustną. Na opakowaniu jest napisane żeby brać 3 tabletki dziennie, z czego wszystkie trzy na noc. To bedzie wtedy 375mg magnezu. Czy przyjęcie tak dużej dawki  na raz masens? Czy to się w ogóle wchłonie? Czy lepiej podzielić to na 3 oddzielne porcje: 1 rano, 1 po południu, 1 na noc?


NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 408

Przepisy: 32

Pomogła: 24



Można byłoby, ale akurat bym stosowała w środku dnia i pod koniec, oczywiście podczas posiłku.

Magnez najlepiej wchłania się z rana. Dawkę, którą przyjmujesz szału nie robi (część z tego się nie wchłonie, a część wydali), ponadto suplementy w postaci tabletek są dość drogie. Poczytaj sobie o taniej i bardziej skutecznej suplementacji magnezu -> Jak tanio i skutecznie suplementować magnez


aforndah




Dołączył: 18.03.2018
Posty: 22


A dlaczego nie brać rano omegi-3? Gorzej się przyswaja?

 

Kupiłem ostatnio chlorek magnezu sześciowodny. Póki co wypłukałem w nim raz nogi. Będę z niego od czasu do czasu korzystał jednak na co dzień wygodniejsza jest dla mnie forma doustna. Dlaczego magnez rano  lepiejsię wchłania? I dlaczego w takim razie na opakowaniu zalecane jest branie tego na noc? I to 3 tabsy naraz


NutriAdvicerka
moderator



Skąd: Warszawa
Dołączyła: 16.03.2009
Posty: 408

Przepisy: 32

Pomogła: 24



Jeśli bierzemy rano na czczo magnez (w formie płynnej) nie ma interakcji z innymi związkami, w tabletkach można brać później tylko przyswajalność będzie gorsza. Omega najlepiej się wchłania podczas posiłku zawierającego tłuszcze, obiad zazwyczaj zawiera tłuszcze.