Dzisiaj jest: Wtorek, 29.09.2020 Imieniny: Michała i Michaliny



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856


Kalkulator zapotrzebowania na aminokwasy egzogenne


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


   Kalkulator zapotrzebowania na aminokwasy egzogenne pozwala określić ilość aminokwasów egzogennych, które organizm potrzebuje przyswoić z pokarmem w ciągu doby z uwzględnieniem płci, wieku, stanu fizjologicznego i aktualnej masy ciała. Przez aminokwasy egzogenne rozumiemy takie aminokwasy, które nie podlegają syntezie bezpośrednio w organizmie człowieka (w przeciwieństwie do aminokwasów endogennych), dlatego należy dostarczyć je wraz z pokarmem białkowych pochodzącym z zewnątrz.

   Aminokwasy są pochodnymi różnych kwasów tłuszczowych. Zawierają one co najmniej dwie grupy funkcyjne: karboksylową i aminową. Aminokwasy są podstawowymi elementami wchodzącymi w skład białek, a także enzymów i hormonów peptydowych. Białka są podstawową strukturą we wszystkich żywych komórkach. Istnieje dwadzieścia podstawowych aminokwasów, z których niezbędnych jest dziewięć:



- Tryptofan
- Treonina
- Izoleucyna
- Leucyna
- Lizyna
- Metionina łącznie z Cysteiną (aminokwasy siarkowe)
- Fenyloalanina łącznie z Tyrozyną (aminokwasy aromatyczne)
- Walina
- Histydyna (niezbędna dla dzieci i u osób zwiększających białkową masę ciała)

   Białko zawierające aminokwasy egzogenne w proporcjach niezbędnych dla organizmu ludzkiego, nazywamy białkiem pełnowartościowym. Brak choćby jednego aminokwasu egzogennego klasyfikuje białko jako niepełnowartościowe. Białko jaja uważane jest za wzór, jeśli chodzi o źródło białka pełnowartościowego oraz udział i proporcje aminokwasów egzogennych. Pełnowartościowe są białka zwierzęce - mięso, drób, mleko, ryby, jajka, twaróg, jogurty, ser. Białkami niepełnowartościowymi są z kolei białka pochodzenia roślinnego. Zawierają one małą ilość aminokwasów egzogennych. Jednak połączenie kilku produktów roślinnych w jednym posiłku, np. roślin strączkowych z płatkami zbożowymi, może stworzyć na zasadzie komplementacji dobre źródło pełnowartościowego białka, np. niedobór metioniny w roślinach strączkowych może być uzupełniony metioniną zawartą w ziarnach zbóż, a brak lizyny w zbożu - lizyną pochodzącą z roślin strączkowych.

Zaznacz jednostki:
Zaznacz swoją płeć:
Zaznacz swój przedział wiekowy:
Podaj swój wiek w latach / miesiącach: miesiąc(e)
Podaj swoją wagę: kg
Niezbędny aminokwas Jednostka Zalecane dzienne zapotrzebowanie
Tryptofan gramy
Treonina gramy
Izoleucyna gramy
Leucyna gramy
Lizyna gramy
Metionina + Cysteina gramy
Fenyloalanina + Tyrozyna gramy
Walina gramy
Histydyna gramy

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.81 Ocen: 26

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE