Dzisiaj jest: Piątek, 14.08.2020 Imieniny: Alfreda i Euzebiusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Croissanty podane w zdrowy sposób - 7 pomysłów na francuskie śniadanie


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Croissanty podane w zdrowy sposób - 7 pomysłów na francuskie śniadanie


   Croissanty - rogaliki z francuskiego ciasta, pieczone tradycyjnie bez nadzienia, pojawił się we Francji w XIX wieku. Za jego twórcę uznaje się Augusta Zanga. Współcześnie croissant jest obok bagietki symbolem francuskiej kuchni. Cenimy go za wyjątkowy smak, ale do zdrowych produktów zdecydowanie nie możemy go zaliczyć, mimo szczerych chęci.

   W stugramowej porcji tradycyjnego rogalika znajduje się aż 406 kcal, 21 g tłuszczu (w tym jeśli zostały użyte do produkcji tłuszcze utwardzane - szkodliwych tłuszczów trans), 67 mg cholesterolu pokarmowego, 467 mg sodu i 11 g cukrów prostych. Sytuacji nie ratuje zatem ani porcja potasu (18 mg), wapnia (37 mg), magnezu (16 mg), błonnika (2,6 g) i białka (8 g). Sam fakt, że do przygotowania ciasta francuskiego wykorzystuje się kombinację mąki pszennej i masła, daje do myślenia - croissanty nie są śniadaniem, które możemy bezkarnie jeść każdego dnia. Niemniej na "francuskie śniadanie" raz na 1-2 tygodnie można sobie pozwolić bez wyrzutów sumienia, zwłaszcza gdy jest podane ze zdrowymi dodatkami.





Jeden rogalik - ile to kcal?

   Jeden croissant waży około 70 g, więc zjadając go dostarczamy organizmowi około 285 kcal, w tym:

- 14,7 g tłuszczu
- 47 mg cholesterolu pokarmowego
- 327 mg sodu
- 7,7 g cukrów prostych

   Jeżeli jesz francuskie śniadanie, pozostałe posiłki powinny być pełne błonnika, ubogie w kombinację tłuszczów i cukrów prostych. O chipsach, frytkach i pizzy tego samego dnia lepiej zapomnieć. Łatwo zauważyć, że śniadanie polegające na zjedzeniu rogalika z kremem czekoladowo-orzechowym, albo dżemem będzie źródłem pustych kalorii. Warto przekonać się, że croissant doskonale smakuje także w towarzystwie wartościowych i niskokalorycznych produktów.



Croissant z jogurtem naturalnym i suszonymi śliwkami

   Jogurt naturalny stanowi źródło protein, cukrów (ale nie cukru rafinowanego). Z kolei suszone śliwki są bogate w błonnik. Włókno pokarmowe jest wrogiem cholesterolu LDL, więc może nieco zminimalizować niekorzystny wpływ cholesterolu znajdującego się w rogaliku. W przewodzie pokarmowym błonnik efektywnie przenosi cząsteczki cholesterolu i prowadzi do jego wydalenia. W ten sposób włókno pokarmowe przeciwdziała wchłanianiu tego składnika pożywienia do krwiobiegu i zapobiega podniesieniu poziomu cholesterolu LDL w organizmie. Błonnik pomaga ustabilizować stężenie glukozy we krwi. Jeżeli zjesz rogalika z dżemem, wkrótce potem znów poczujesz głód, a apetyt wzrośnie. Dlatego warto jeść croissanty z dodatkami zawierającymi dużo błonnika, np. z suszonymi owocami. Jeżeli nie lubisz jeść ich osobno, pokrój je w kostkę i wymieszaj z jogurtem naturalnym.



Rogalik w wersji egzotycznej

   Croissanty warto podawać ze świeżymi owocami  - np. z plastrami świeżego ananasa, albo z pokrojonym w plasterki kiwi. Są to słodkie owoce, które jednocześnie zawierają włókno pokarmowe. Jest go nieco mniej niż w suszonych śliwkach, więc dobrym pomysłem będzie przyrządzenie owocowego musu z dodatkiem świeżo zmielonego siemienia lnianego. Dostarczy ono błonnika oraz dużo składniki mineralne i witaminy. Owoce zawierają również mnóstwo przeciwutleniaczy, witamin i minerałów, więc nie musisz się obawiać, że dostarczasz organizmowi puste kalorie.



Croissant z jabłkami i cynamonem

   Jeżeli uwielbiasz jeść rogaliki z jabłkową marmoladą, ten pomysł na pewno przypadnie Ci do gustu. Jabłka pokrój w ćwiartki i usuń z nich gniazda nasienne. Nie pozbywaj się skórek - właśnie w nich znajduje się dużo błonnika. Posyp jabłka cynamonem i wyłóż na formę pokrytą papierem do pieczenia. Wstaw jabłka do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na 30 minut. Najlepiej smakują podawane na ciepło i z łyżką jogurtu naturalnego (śmietanę odradzamy, bo sam croissant zawiera dużo tłuszczu, a na jednym zapewne się nie skończy). Pieczone jabłka z cynamonem należą do najzdrowszych deserów, jakie możemy przyrządzić w prosty i niedrogi sposób.



Rogalik z filiżanką kakao

   Dla minimalistów proponuję rogalik z filiżanką smacznego kakao - ale nie byle jakiego. Do jego przyrządzenia potrzebujesz odtłuszczonego mleka, albo ekologicznego mleka migdałowego bez dodatku cukru. Możesz użyć także innego dowolnego roślinnego napoju będącego alternatywą dla mleka. Najważniejsze jest to, żeby nie zawierał on dodatku cukrów i ulepszaczy. Drugim ważnym składnikiem napoju jest kakao surowe (ang. raw cocoa), pochodzącego z ekologicznych upraw i niezawierające dodatku cukru. Surowe kakao ma postać proszku, który powstaje z niepalonych ziaren kakao, fermentowanych i suszonych na słońcu. Ekologiczne kakao nie zawiera sztucznych barwników, słodzików i konserwantów. Surowe kakao jest źródłem antyoksydantów (katechiny, antocyjanidyny i proantocyjanidyny), które wspomagają ochronę organizmu przed działaniem wolnych rodników oraz wzmacniają układ odpornościowy. Napój przygotowany na jego bazie dostarcza organizmowi dużo potasu (20 mg/10 g kakao), magnezu (5,46 mg/10 g kakao), żelaza (1,62 mg/10 g kakao) i miedzi (0,33 mg/10 g kakao). Surowe kakao zawiera dużo błonnika. W 10 g proszku kakao znajdują się ok. 4 g węglowodanów, z czego cukry proste stanowią tylko 0,06 g. Zjedzenie croissanta z kakao przygotowanego na bazie raw cocoa daje pewność, że posiłek dostarczy wartościowych składników - przynajmniej w 50%.



Jagody goji, kefir i croissant

   Połączenie rogalika z fermentowanym produktem mlecznym to najprostszy sposób na   sprawienie, że posiłek będzie nieco bardziej zbilansowany i mniej niezdrowy. Żeby osiągnąć optymalny efekt warto do tego duetu dodać jeszcze jeden produkt, który należy do tzw. superfoods. Tym mianem są określane artykuły spożywcze, które wyróżniają się na tle innych pod względem bardzo wysokiej wartości odżywczej. Należą do nich m.in. miód Manuka, jagody Acai, spirulina i jagody Goji. Ostatni z wymienionych produktów bywa określany jako sposób na długowieczność. Czerwone, suszone jagody Goji są cennym źródłem błonnika, wielu minerałów i witamin. Efekt połączenia tych trzech produktów będzie podobny do tego, który można zaobserwować w przypadku suszonych śliwek.



Rogalik z kokosowym musem

   Croissant doskonale łączy się z kremami i musami. Proponujemy przyrządzić mus ze zdrowych składników - 1/3 szklanki mleka kokosowego, 1,5 banana i 3 łyżeczek wiórek kokosowych. Można do niego dodać jeszcze pokruszone migdały kalifornijskie lub inne orzechy. Nie dodawaj cukru - banan zawiera naturalny cukier, który nada musowi słodki smak. Zmiksuj wszystkie składniki i podawaj z ciepłymi rogalikami francuskimi.



Croissant z pomidorkami cherry i twarożkiem

   Na zakończenie proponujemy coś wytrawnego - croissanta podanego z pomidorkami cherry i twarożkiem. Możesz też połączyć twaróg odtłuszczony z jogurtem naturalnym, żeby uzyskać źródło białka i wapnia o bardziej kremowej konsystencji. Żeby podkreślić jego smak dodaj do niego odrobinę pieprzu i posiekany szczypiorek. Z soli lepiej zrezygnować - w rogaliku znajduje się jej wystarczająco dużo. Pomidorki cherry zawierają witaminy, minerały oraz błonnik.



   Croissanty są zbyt smaczne, żeby całkowicie z nich rezygnować dla dobra sylwetki. Stosując zdrowe połączenia nie musisz zapominać o francuskich wypiekach. Podając croissanty ze zdrowymi produktami bogatymi w błonnik, białko, witaminy, minerały i przeciwutleniacze możesz zjeść je ze smakiem i bez wyrzutów sumienia, że pochłaniasz porcję cholesterolu, tłuszczu trans i pustych kalorii. Siedem przedstawionych wyżej kompozycji to kompromis pomiędzy miłością do jedzenia, a pragnieniem zachowania dobrego zdrowia, szczupłej sylwetki i zbilansowanej diety.




Zobacz więcej na temat:

croissantykuchniaprzepisy


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.50 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE