Dzisiaj jest: Piątek, 24.09.2021 Imieniny: Gerarda i Teodora



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5861

Jak przemycić więcej kasz do diety?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jak przemycić więcej kasz do diety?


   Kasza to jeden z najzdrowszych produktów w naszej kuchni, dlatego powinniśmy sięgać po nią jak najczęściej. Różnorodność dostępnych kasz umożliwia ułożenie takiego jadłospisu, który nie znudzi się szybko ani nam, ani domownikom.

   Kasza to nasiona zbóż, które w zależności od typu mogą być lekko rozdrobnione lub całkowicie pozbawione zewnętrznej łuski. Im mniej przetworzona kasza, tym zdrowsza - to właśnie pod łuską kryje się najwięcej minerałów, witamin i innych cennych wartości odżywczych. Jak przemycić więcej kasz do diety?





Kasza jaglana

   Kasza jaglana to lekkostrawna i smaczna kasza, która wykazuje działanie zasadotwórcze i ma właściwości ocieplające; z tego względu świetnie powinniśmy często jeść ją na śniadanie. Dodatkowo ma bardzo łagodny i neutralny smak, dzięki czemu można spożywać ją zarówno na słono, jak i na słodko. Osoby, które preferują rano słodkie śniadania, powinny spróbować ugotować kaszę jaglaną na mleku i podać z kakao i owocami, na przykład bananem. Do tego wystarczy dorzucić nieco tłuszczu w postaci orzechów czy nasion i pełnowartościowe śniadanie gotowe! Jeśli nie przepadasz za mlekiem krowim, użyj jogurtu naturalnego lub napojów roślinnych, na przykład mleka migdałowego, kokosowego czy owsianego.

   Ugotowaną kaszę jaglaną można też wymieszać z mąką, jajkami, drobno pokrojonymi owocami, np. jabłkiem czy gruszką, a następnie usmażyć na tłuszczu kokosowym w postaci placków. Tak przygotowanemu śniadaniu nie oprą się z pewnością również najmłodsi członkowie rodziny. Placki z kaszy jaglanej można podawać z jogurtem i syropem z agawy czy miodem.



Kasza gryczana

   Kasza gryczana zawiera więcej błonnika niż inne kasze, dzięki czemu jest uznawana za jedno z najzdrowszych nasion zbóż, dostępnych na naszych stołach. Gryka jest bezglutenowa, zawiera sporo witamin z grupy B. Dodatkowo możemy znaleźć w niej dużo składników mineralnych. Jak podawać kaszę gryczaną, żeby się nie znudziła?

   Ciekawym i z pewnością niecodziennym sposobem jest przerobienie kaszy gryczanej na chleb. W jaki sposób? To bardzo proste: wystarczy zmiksować 500 g kaszy gryczanej niepalonej (tej jaśniejszej, łagodniejszej w smaku) razem z wodą (700 ml wody). Uzyskany roztwór należy odstawić na noc; rano uzyskamy gęstą, lepką ciecz. Dodajemy do niej 2 łyżeczki soli i przelewamy na blachę - sprawdzi się tu np. keksówka. Chleb pieczemy przez godzinę w 190 stopniach. Przepis można dowolnie modyfikować, dodając do niego np. ulubione ziarna czy nasiona (słonecznik, pestki dyni).

   Niejadkom warto zaserwować naleśniki z kaszy gryczanej. Przy robieniu ciasta postępujemy podobnie, jak przy robieniu chleba - szklankę niepalonej kaszy gryczanej zalewamy na noc wodą (2,5 szklanki wody), a rano dokładnie miksujemy. Później wystarczy usmażyć dwustronnie naleśniki na oleju. Tak przygotowane naleśniki są łagodne w smaku i powinny smakować również najmłodszym.



Kasza jęczmienna

   Tę kaszę można spotkać w kilku formach: jako pęczak, pęczak obtaczany, kasza jęczmienna łamana (wiejska), kasza perłowa (mazurska). Po kaszę jęczmienną powinny sięgać jak najczęściej osoby z podwyższonym cholesterolem LDL, ponieważ kasza obniża właśnie tą frakcję cholesterolu. Ten typ jest bardzo delikatny i nie podrażnia jelit, dlatego po kaszę jęczmienną śmiało mogą sięgać osoby z problemami jelitowymi, np. chorzy na zespół jelita drażliwego czy przechodzący różne stany zapalne. W przeciwieństwie do jaglanej i gryczanej - jęczmienna zawiera gluten.

   Jak jeść kaszę jęczmienną? Można ją zaserwować w gołąbkach zamiast ryżu, dodać do sałatki, żeby była pożywniejsza lub do zupy, dzięki czemu uzyskamy przepyszny krupnik. Kasza jęczmienna świetnie smakuje również ze wszystkimi aromatycznymi sosami, na przykład z sosem grzybowym. Kaszę jęczmienną (perłową) można zaserwować na śniadanie - 100 g kaszy jęczmiennej gotujemy w lekko osolonej wodzie. Dodajemy do niej ulubione owoce (np. maliny, jabłko pokrojone w kostkę), suszoną żurawinę i garść ulubionych pestek, ziaren, czy nasion np. pestki dyni, słonecznik czy nasiona chia.



Kasza kukurydziana

   Niepozorna kasza kukurydziana zawiera całkiem sporo witamin; znajdziemy w niej m.in. witaminy z grupy B, witaminę A i E, a także pierwiastki takie jak selen, magnez i fosfor. Choć kasza kukurydziana niektórym kojarzy się głównie z monotonnymi papkami dla dzieci, to warto jednak wiedzieć, że jej zastosowanie jest znacznie szersze. Kasza kukurydziana podobnie jak kukurydza nie zawiera glutenu.

   Warto ugotować kaszę na mleku, a następie wylać na płaski talerz i odstawić na noc do całkowitego zastygnięcia. Gotową kaszę można pokroić na plasterki, a następnie podsmażać na maśle do zrumienienia. Smażonej polencie nikt się nie oprze, szczególnie, gdy podasz ją z dżemem i jogurtem naturalnym. Kasza kukurydziana nadaje się też do panierowania np. ryb. Możesz ją wykorzystać gdy zabraknie ci bułki tartej lub po prostu chcesz nieco urozmaicić tradycyjne danie.




Vitalia PL

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 4


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Przyprawy, które leczą Przyprawy, które leczą

Karolina i Maciej Szaciłło

Wydawnictwo: Zwierciadło


Czy wiesz jak wielka siła tkwi w przyprawach i ziołach? "Przyprawy, które leczą. Lecznicza moc natury” to bezcenna publikacja zgranego duetu specjalistów od zdrowego odżywiania i ekologicz

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE