Dzisiaj jest: Wtorek, 22.09.2020 Imieniny: Tomasza i Maurycego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Jak przygotować zdrowego grilla?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Jak przygotować zdrowego grilla?


   Ciepłe dni i wakacje mogą oznaczać tylko jedno: sezon grillowy w pełni. Jeśli masz dość kiełbas, różnych podejrzanych "wynalazków" mięsnych i niezdrowych sosów, boisz się, że przed wakacjami znowu będziesz mieć problem z założeniem stroju kąpielowego i w związku z tym chcesz zrezygnować z grillowania - przeczytaj, jak przygotować zdrowego grilla i nadal cieszyć się biesiadowaniem z rodziną czy też przyjaciółmi.





Podstawa, czyli przygotowanie grilla

   Żeby potrawy z grilla były zdrowe, należy wdrożyć zasady zdrowego grillowania - grillujemy wyłącznie na węglu drzewnym lub brykiecie. Nie wolno używać do rozpalania żadnych podejrzanych kartonów czy plastików, ponieważ w ten sposób będą wytwarzać się toksyczne, wręcz rakotwórcze substancje, które zaczną okadzać mięso. Grillowanie powinno odbywać się na tackach, żeby grillowane produkty nie miały bezpośredniego kontaktu z ogniem. Dlaczego? Skapujący tłuszcz może tworzyć rakotwórcze substancje. Jeśli ułożymy mięso na tackach (na przykład aluminiowych), to tłuszcz będzie zbierał się w wyżłobionych rowkach i w ten sposób nie skapnie na ogień, ale też nie zostanie na mięsie.

   Mięso powinno być wcześniej zamarynowane, ponieważ to zmniejsza działanie szkodliwych substancji chemicznych na potrawę. W ten sam sposób działają przyprawy, dlatego nie warto ich żałować. Nad żarem możemy grillować potrawy, które będą krótko na ruszcie, np. warzywa.



Dobre mięso

   Wybieraj dobre mięso bez konserwantów (azotynów i azotanów) - mięso z azotynami i azotanami nie nadaje się do grillowania, zdecydowanie lepszym wyborem jest czyste mięso, które sami zamarynujemy, równie dobrze sprawdzą się np. kaszanka z cebulą, szaszłyki z kurczakiem, ogórkiem kiszonym, papryką i cebulą, czy hamburgery z czystego mięsa np. wołowego. Świetnym, a często pomijanym rozwiązaniem jest również ryba z grilla - pstrąg czy dziki łosoś nabiera wyjątkowego aromatu dzięki grillowaniu.



Postaw na warzywa

   Choć dla wielu to mięso jest daniem głównym, warto nieco zmienić proporcje na talerzu i zjeść więcej warzyw. Grillowanie nie pozbawia warzyw cennych minerałów, ale można zadbać również o przygotowanie sałatek i surówek ze świeżych produktów. Unikaj jednak stosowania ciężkich sosów na bazie majonezu - już samo mięso jest ciężkostrawne, lepiej przyrządzić prostą surówkę i doprawić ją po prostu solą i pieprzem, dzięki czemu nie obciążymy żołądka.

   Do grillowania nadają się: cukinie, pomidory, papryki, szparagi i kukurydza. Dobrze grillują się również ziemniaki, jednak pamiętajmy o tym, że zawierają sporą dawkę węglowodanów prostych - jeśli jednocześnie jemy pieczywo z grilla i ziemniaki, możemy przesadzić z kaloriami.



Unikaj kupnych sosów

   Wybieraj ketchup z jak największą ilością pomidorów i jak najmniejszą ilością cukru (idealny byłby bez niego). Zwracaj uwagę, czy ketchup nie jest konserwowany chemicznie (benzoesanem sodu). Ketchupy w opakowaniach plastikowych prawie zawsze go zawierają, w opakowaniach szklanych natomiast prawie nigdy go nie ma. Nie kupuj gotowych sosów - są napchane niepotrzebne syropem glukozowo-fruktozowym i sztucznymi dodatkami do żywności. Prosty sos czosnkowy przygotujesz mieszając jogurt naturalny, czosnek przeciśnięty przez praskę, sól i pieprz. Do grillowanego mięsa idealnie pasuje sos tzatziki, który można zrobić dzięki użyciu startych na tarce ogórków, jogurt greckiego, wyciśniętego ząbku czosnku, octu winnego i przypraw. Dzieciom zasmakuje łagodniejszy sos na bazie ketchupu i jogurtu.



Pieczywo na grillu?

   Jeśli lubisz pieczywo, nie musisz z niego zrezygnować - staraj się jednak zamiast bagietek kupować ciemny chleb. Możesz przygotować do niego masło smakowe - np. masło czosnkowe, dzięki czemu chlebek nabierze przyjemnego aromatu. Takie masło można wymieszać również z suszonymi pomidorami - bardzo wzbogacą smak. Pilnuj jednak poziomu grillowania - czarny, zwęglony chleb z pewnością przyniesie więcej szkody niż pożytku dla organizmu. Pieczywo trzymamy na ruszcie krótko i nie przesadzamy z poziomem zwęglenia.



   Przygotowanie zdrowego grilla wbrew pozorom jest bardzo łatwe - wystarczy pamiętać o przygotowaniu sprzętu (i koniecznie przed rozpoczęciem wyczyścić go z poprzedniego grillowania), używaniem tacek, przewadze warzyw nad mięsem i pieczywem i zdrowszych wyborach.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.75 Ocen: 4


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE