Dzisiaj jest: Czwartek, 06.08.2020 Imieniny: Sławy i Jakuba



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Pomysły kulinarne na dania z soczewicą


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Pomysły kulinarne na dania z soczewicą


   Soczewicę zaliczamy do roślin strączkowych, lecz jej czas przygotowania jest o wiele krótszy niż innych strączków. Możemy wyróżnić kilka odmian soczewicy, z których bardzo popularna jest zielona i czerwona. Soczewica bogata jest w wiele drogocennych składników odżywczych, które posiadają korzystne właściwości na nasze zdrowie. Soczewica, jak inne strączki, jest dobrym źródłem białka pochodzenia roślinnego.

   Wielu z nas nie spożywa dań z soczewicy, lub spożywa je bardzo rzadko. Większość osób nie ma pojęcia w jakiej formie przygotować soczewicę oraz do jakich dań możemy ją wykorzystać. Poniżej przykłady kliku interesujących dań na bazie soczewicy.





Jakie składniki odżywcze zawiera soczewica?

   Soczewica zawiera wiele drogocennych składników odżywczych, m.in.: witaminy z grupy B, cynk, magnez, żelazo, wapń, fosfor oraz potas. Posiada też w swoim składzie wysoką dawkę błonnika pokarmowego.

   Zdrowotne właściwości soczewicy:

- Zapobiega wadą cewy nerwowej u płodu,
- Reguluje poziom cukru we krwi,
- Pomaga w pozbyciu się zbędnych kilogramów,
- Ochrania nasz organizm przed anemią, miażdżycą oraz nadciśnieniem,
- Pomaga w leczeniu zaparć,
- Poprawia nasze trawienie.



Pierogi z soczewicą

Składniki:

- soczewica zielona - 300 g,
- woda - 250 ml,
- mąka - 600 g,
- cebula - 3 sztuki,
- jajka - 2 sztuki,
- ząbki czosnku - 3 sztuki,
- majeranek - 1 łyżeczka,
- tymianek - 1 łyżeczka,
- sól i pieprz do smaku.


Wykonanie:

   Farsz: soczewicę gotujemy przed ok. 30 minut, do miękkości. Zmiksować i odcedzić.

   Ciasto: z mąki, jajka, szczypty soli i wody zagnieść ciasto. Wygniatamy je co najmniej 5 minut. Dzielimy na części i cienko rozwałkujemy. Szklanką wykrawamy koła. Cebulę posiekać i zeszklić na oleju. Czosnek przecisnąć przez praskę i razem z przyprawami dodajemy do soczewicy. Dokładnie mieszamy wraz z jajkiem. Nakładamy łyżeczką farsz na ciasto. Sklejamy. Wrzucamy do osolonej i gotującej się wody. Gotujemy przez 5 minut od wypłynięcia. Podajemy bezpośrednio po przyrządzeniu.



Papryka faszerowana z soczewicą

Składniki:

- soczewica czerwona - 200 g,
- czerwona papryka - 4 sztuki,
- ryż - 100 g,
- cebula - 1 sztuka,
- ser mozzarella kulka - 1 sztuka,
- pomidor - 2 sztuki,
- tymianek - 1 łyżeczka,
- papryka ostra - pół łyżeczki,
- bulion warzywny - 100 ml.


Wykonanie:

   Posiekany czosnek wraz z cebulą zeszklić na oliwie, dodać soczewicę i ryż. Chwilę smażyć. Gdy płyn zostanie wchłonięty, dodać pokrojone w kostkę pomidory, przyprawy oraz połowę startej mozzarelli. Zalać bulionem i czekać aż zostanie całkiem wchłonięty. Od papryki odciąć górną część oraz pozbyć się pestek. Papryki napełnić farszem i przykryć resztą sera. Piecz ok. 30 minut w temp. 200 stopni.



Sałatka z soczewicy

Składniki:

- soczewica zielona - 400g,
- oliwa z oliwek - 2 łyżki,
- czosnek - 1 ząbek,
- papryka czerwona - 1 sztuka,
- ogórek świeży - 2 sztuki,
- cebula czerwona - 1 sztuka,
- kolendra - 1 pęczek,
- sok z 1 cytryny,
- jogurt naturalny - 4 łyżki,
- ketchup - 3 łyżki,
- sól i pieprz do smaku.


Wykonanie:

   Soczewicę gotujemy według instrukcji na opakowaniu. Następnie odcedzamy i odstawiamy do ostygnięcia (powinna być miękka i sypka). Ogórki, cebulę i paprykę kroimy w drobną kostkę. Kolendrę siekamy. Z oliwy, soli, pieprzu, jogurtu naturalnego, soku z cytryny, ketchupu i czosnku przeciśniętego wcześniej przez praskę robimy sos. Łączymy soczewicę, pokrojone warzywa i sos. Całość dokładnie mieszamy. Posypujemy wszystko kolendrą.



Zupa krem z soczewicy

Składniki:

- soczewica czerwona - 1 szklanka,
- bulion warzywny - 1500 ml,
- ziemniaki - 600 g,
- czosnek - 2 ząbki,
- papryka chili - pół sztuki,
- cebula - 1 sztuki,
- kolendra - pół łyżeczki,
- szczypiorek siekany - 1 łyżeczka,
- oliwa z oliwek - 30 ml,
- kmin rzymski (kumin) - pół łyżeczki.


Wykonanie:

   Ziemniaki obierz i pokrój w kostkę. Cebulę pokrój w grubą kostkę. W garnku rozgrzej oliwę, przysmaż razem, dodaj posiekany czosnek, kolendrę i kumin. Do garnka wsyp soczewicę i pokrojoną paprykę chili. Całość zalej bulionem i zagotuj. Doprowadź do wrzenia, zmniejsz ogień i gotuj do momentu, aż soczewica i ziemniaki będą miękkie. Zmiksuj wszystko, dopraw do smaku. Gotową zupę krem podawaj posypaną ziołami.



   Soczewica doskonale wpisze się do naszego codziennego menu, pomoże nam również zadbać o naszą szczupłą figurę oraz wzmocnić efekt odchudzania. W dodatku zielona soczewica zawiera minimalne ilości tłuszczu, a zawarty w niej dobroczynny błonnik zacznie pęcznieć w żołądku, co da nam na długi czas efekt sytości. Poza tym takie dania są niskokaloryczne. Jedną z ogromnych zalet soczewicy jest to, że posiada niski indeks glikemiczny. Ochrania nas przed napadem głodu oraz sięgnięcia po niezdrową przekąskę.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE