Dzisiaj jest: Piątek, 27.11.2020 Imieniny: Waleriana i Maksymiliana



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5858

Wodorosty morskie w kuchni


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Wodorosty morskie w kuchni


   Choć wodorosty spożywane są w krajach azjatyckich, np. Japonii, od dawien dawna, w Polsce wciąż są produktem egzotycznym, nieznanym i wzbudzającym wielkie zaciekawienie, jeśli nie nieufność. Okazuje się jednak, że wodne rośliny naprawdę warto włączyć do diety, niezależnie od tego, czy jesteśmy miłośnikami kuchni orientalnej, czy nie. Z pewnością każdy znajdzie odpowiedni dla siebie sposób ich przygotowywania i spożywania, a potem w krótkim czasie odczuje ich niesamowicie pozytywny wpływ na zdrowie i codzienne samopoczucie.





Wartości odżywcze i właściwości wodorostów

   Wodorosty morskie są niezwykle bogatym źródłem białka oraz wielu niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu substancji - składników mineralnych: magnezu, potasu, sodu, fosforu, żelaza, wapnia; witamin: A, witamin z grupy B, C, E, K i chlorofilu. Co więcej, są prawdziwą kopalnią pierwiastka, którego w diecie Europejczyków z naszego kręgu kulturowo-geograficznego zdaje się brakować najbardziej, czyli jodu, a także kwasów tłuszczowych omega 3 - co ciekawe oprócz typowego kwasu dla produktów pochodzenia roślinnego - kwasu alfa-linolenowego (ALA), większość wodorostów zawiera również kwas eikozapentaenowy (EPA) - charakterystyczny dla ryb morskich i owoców morza.

   Dlaczego warto jeść wodorosty morskie? Przede wszystkim dlatego, że, dzięki zawartości wyżej wymienionych pierwiastków i witamin, stanowią one pewnego rodzaju naturalny zamiennik wszelkich wzmacniających, witaminowych suplementów diety - z powodzeniem zastępują tabletki czy musujące napoje produkowane masowo. Wzmacniają układ nerwowy, alkalizują organizm, redukują stres, poprawiają stan włosów, skóry i paznokci, zapobiegają rozwojowi chorób układu krążenia, regulują ciśnienie oraz poziom cholesterolu we krwi, redukują ryzyko chorób nowotworowych oraz niedoczynności tarczycy (dzięki wysokiej zawartości jodu), wspomagają pamięć i koncentrację, dodaję energii, wzmacniają kości, zapobiegają zaparciom, przyspieszają metabolizm i zapewniają uczucie sytości na długo, a więc wspomagają odchudzanie. Korzyści płynące ze spożywania wodorostów można wymieniać niemalże bez końca.



Najpopularniejsze wodorosty morskie

   Najczęściej wykorzystywane w kuchni wodorosty to:

- nori
- wakame
- kombu
- hijiki.

   Nori to wodorosty z rodziny krasnorostów. Wyglądem przypominają papier - to sprasowane ciemnozielone płaty. Znane są głównie z tego, iż to właśnie w nie zawija się sushi maki.

   Wakame są zdecydowanie bardziej ciężkostrawne od nori, gdyż zawierają aż 70% błonnika. Oznacza to jednak również, że brunatnice te doskonale radzą sobie z np. regulowaniem pracy jelit i zapobieganiem zaparciom. Wakame to tradycyjny składnik kuchni japońskiej i jej charakterystycznej potrawy - zupy miso. Działa moczopędnie, odtruwa organizm i dzięki wysokiej zawartości wapnia, wzmacnia kości. Niestety jest również bogatym źródłem sodu, stąd w nadmiarze nie powinny jadać go osoby cierpiące na nadciśnienie.

   Kombu to wodorosty z rzędu listownicowców. Wykazuje silne działanie przeciwzakrzepowe, a także zapobiega anemii i chorobom tarczycy. Doskonale sprawdza się jako dodatek do sałatek.

   Hijiki to, podobne do wyżej omówionych wodorostów, doskonały dodatek do zup i sałatek. Wykazuje silne działanie moczopędne i charakteryzuje je wysoka zawartość polifenoli.



Jak przygotowywać wodorosty?

   Najważniejszym elementem przygotowywania wodorostów do spożycia jest ich uprzednie namoczenie. Dzięki temu zwiększają one swoją objętość i zmieniają swoją strukturę i jędrność. Wodorosty można dowolnie kroić i dodawać je do zup czy sałatek w formie, która najbardziej nam odpowiada - posiekane w długie paski czy małe kwadraciki.



Kwestia umiaru?

   Choć wodorosty są bardzo bogate w składniki odżywcze, nie należy spożywać ich w nadmiernych ilościach. Okazuje się bowiem, że są one dla Europejczyków oraz Amerykanów stosunkowo ciężkostrawne, a więc ich zbyt częste jedzenie nie tylko spowodować może, że nabawimy się różnego rodzaju kłopotów trawiennych, ale i nie przyniesie zamierzonego efektu, gdyż zawarte w nich witaminy i minerały nie zostaną po prostu przez układ pokarmowy przyswojone. Pamiętajmy więc, że, decydując się na wprowadzenie wodorostów do diety, robić to stopniowo, tj. zaczynać od małych ich ilości i zwiększać ich porcje, gdy zaobserwujemy, jak na ich spożywanie reagujemy.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.75 Ocen: 4


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zacukrzony mózg Zacukrzony mózg

Mike Dow

Wydawnictwo: Vital


Czy wiesz, że mając zacukrzony mózg możesz być bardziej podatny na choroby? Współczesna dieta, która obecnie jest przepełniona cukrem i tłuszczami trans (złymi tłuszczami), to niestety dro

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE