Dzisiaj jest: Piątek, 14.08.2020 Imieniny: Alfreda i Euzebiusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Chrupkie pieczywo - czy jest zdrowe?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Chrupkie pieczywo - czy jest zdrowe?


   Chrupkie pieczywo jest często wybierane przez osoby będące na diecie odchudzającej i dbające o zdrowie, ponieważ w powszechnej opinii uchodzi za zdrowsze, mniej kaloryczne i bardziej wartościowe pod względem wartości odżywczych w porównaniu z tradycyjnym pieczywem.

   Czy te opinie są jednak słuszne? Okazuje się, że niekoniecznie. Jedna kromka pieczywa chrupkiego posiada mniej kalorii niż kromka zwykłego chleba, więc automatycznie myślimy, że jest bardziej dietetyczna i lepsza dla naszego zdrowia. Tymczasem ani pierwsze, ani drugie stwierdzenie nie jest prawdziwe.





Produkcja chrupkiego pieczywa

   Chrupkie pieczywo może mieć postać chleba chrupkiego lub lekkiego. Chleb chrupki jest wypiekany z ciasta przygotowanego na bazie mąki (oczyszczonej lub pełnoziarnistej) z dodatkiem drożdży. Chleb lekki jest natomiast wytwarzany przy udziale wysokiego ciśnienia i temperatury. W skład produktu oprócz mąki, wody wchodzą takie składniki jak: mleko w proszku, sól, cukier, słód jęczmienny i drożdże.

   Mleko w proszku poprawia walory smakowe chrupkiego pieczywa. Osoby nietolerujące laktozy i uczulone na składniki krowiego mleka powinny go unikać. Częstym składnikiem chrupkiego pieczywa jest też cukier. Ma on negatywny wpływ na odchudzanie. Poza tym, pieczywo zawierające cukier nie jest wskazane dla osób chorujących na cukrzycę. Słód jęczmienny jest kolejnym dodatkiem używanym w celu poprawy smaku i barwy produktu. Drożdże nadają chrupkim przekąskom puszystość i odpowiednią grubość. Chrupkie pieczywo może też zawierać nasiona, ziarna, otręby i pestki dyni.



Kaloryczność chrupkiego pieczywa

   Jedna kromka chrupkiego pieczywa zawiera około 30 kcal - kalorii co prawda mniej, ale trudniej się nim nasycić przez to zjadamy go więcej, a 100 g produktu dostarcza organizmowi nawet do 350 kcal, czyli o około 100 kcal więcej niż tradycyjny chleb. Wadą chrupkiego pieczywa jest to, że po jego spożyciu poziom cukru we krwi rośnie bardzo szybko i równie gwałtownie spada. Wahania stężenia glukozy we krwi wywołują silne uczucie głodu pojawiające się w krótkim czasie po spożyciu przekąski. Pieczywo chrupkie zawiera też mniej witamin i minerałów w porównaniu z tradycyjnym chlebem. Dlatego też warto podawać je z warzywami / owocami, ziołami, dobrej jakości wędlinami, rybą czy jajkiem. Białko i woda w połączeniu z błonnikiem wchodzącym w skład warzyw / owoców i chrupkiego pieczywa pozwolą zachować uczucie sytości na dłużej.



Zalety chrupkiego pieczywa

   Chrupkie pieczywo zawiera dodatek soli, ale w porównaniu z tradycyjnym pieczywem dostarcza ono organizmowi znacznie mniej sodu. Zaletą chrupkiego pieczywa jest też wysoka zawartość potasu. Dlatego też może być ono zdrowszą alternatywą dla osób cierpiących na nadciśnienie. Większość produktów określanych jako chrupkie pieczywo nie zawiera sztucznych dodatków do żywności. Chrupkie pieczywo zawiera do 2 g błonnika w jednej kromce, więc może śmiało konkurować z tradycyjnym pieczywem.



Wysoki indeks glikemiczny

   Ryżowe i chrupkie pieczywo charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym. Po jego spożyciu poziom cukru ulega gwałtownemu podwyższeniu i obniżeniu. Po zjedzeniu jednej porcji produktu uczucie sytości będzie się utrzymywać bardzo krótko. Według dietetyków chrupkie pieczywo sprawdza się w roli przekąski, spożywane pomiędzy głównymi posiłkami. Teoretycznie należy ono do zbożowych produktów, które zgodnie z piramidą zdrowego żywienia powinno być podstawą jadłospisu, jednak ze względu na wysoki indeks glikemiczny odradza się jego spożywanie osobom chorym na cukrzycę.



Chrupkie pieczywo - jeść czy nie jeść?

   Chrupkie pieczywo jak wiele produktów spożywczych ma swoje plusy i minusy. Czy można je spożywać? - naszym zdaniem jako przekąska z warzywami, ziołami i produktami zawierającymi pełnowartościowe białko - tak. Jeśli chcemy traktować pieczywo chrupkie w kategorii główne źródło pieczywa - to nie, lepiej wybierać pieczywo razowe na zakwasie. Podobnie jeśli traktujemy pieczywo chrupkie jako żywność typu light - w diecie odchudzającej, Jego "light"owość jest pozorna, a biorąc po uwagę jego wysokie przetworzenie i niezbyt duże pokłady witamin i minerałów, tak potrzebne w procesie odchudzania - to nie jest to dobry wybór.




Zobacz więcej na temat:

chrupkie pieczywozdrowie


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 5


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE