Dzisiaj jest: Czwartek, 06.08.2020 Imieniny: Sławy i Jakuba



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Figi i suszone figi - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Figi i suszone figi - kalorie, wartości odżywcze i ciekawostki


   Figa, zarówno świeża jak i suszona, posiada wiele wartości odżywczych - tym samym na pytanie o to, która są lepsze, jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Da się jednak bez trudu wymienić cechy, którym figi świeże różnią się od tych suszonych. Figi są więc przekąską nie tylko pyszną (m. in. ze względu na swój słodki smak), ale i zdrową - ich prozdrowotne właściwości niejedną osobę z pewnością zadziwią.

   Figi to owoce pochodzącego z Azji Mniejszej drzewa zwanego figowcem pospolitym (również figą pospolitą lub drzewem figowym). Należy ono do rodziny morwowatych i występuje w dwóch odmianach - dalmatyńskiej oraz smyreńskiej. Figowiec jest rośliną uprawną i znajdziemy go na terenach śródziemnomorskich (Turcja, Egipt, Algieria, Maroko) w Stanach Zjednoczonych (a dokładniej - w Kalifornii), w Iranie, Syrii, Brazylii itd.



   Owoce figowca wciąż są w naszym kraju mało popularne. O ile suszone figi coraz częściej wykorzystuje się jako jeden z rodzajów bakalii, np. jako dodatek do ciast, to wykorzystanie w kuchni tych świeżych wciąż pozostaje dla wielu zagadką. Warto jednak wiedzieć, że można przygotowywać z nich np. dżemy, konfitury i wiele innych deserów. Ponieważ figi są tak wartościowe, jak zostanie to opisane, warto zmienić swoje codzienne nawyki i wprowadzić figi do codziennej diety.



Właściwości odżywcze fig

   Figi są bogatym źródłem składników mineralnych. Dostarczają min. magnezu, dzięki czemu wspomagają np. walkę ze stresem czy bezsennością. O figach powinny pamiętać osoby, które piją duże ilości kawy lub innych napojów zawierających kofeinę, gdyż te wypłukują magnez z organizmu. Dzięki zawartości wapnia figi wzmacniają kości i stanowią efektywny element profilaktyki osteoporozy. Ponieważ są źródłem fosforu, ów wapń jest bez problemu przez organizm absorbowany. Tym samym nie powinno zabraknąć ich w diecie, szczególnie na odwapnianie kości narażonych, kobiet w okresie menopauzy. Zawarty w figach potas pomaga natomiast w walce z nadciśnieniem oraz w utrzymaniu prawidłowej gospodarki wodno-elektrolitowej - potas uwalnia z organizmu zatrzymywaną przez sód wodę.

   Figi są źródłem nie tylko minerałów, ale i witamin, w tym m.in. witaminy A (beta karotenu, stąd ich pozytywny wpływ na skórę oraz wzrok), witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6, stąd figi wzmacniają układ krwionośny oraz wspomagają pracę wątroby), witaminy K1 oraz witaminy C (dlatego poprawiają odporność i zapobiegają chorobom dziąseł). Poza tym, figi:

- obniżają poziom cholesterolu we krwi
- zwalczają kaszel (gdy ugotujemy je w mleku lub napijemy się przygotowanej z nich nalewki)
- mają działanie antybakteryjne
- suszone figi posiadają silne właściwości antyoksydacyjne, które są związane z dużym stężeniem polifenoli
- wzmacniają odporność organizmu
- odkwaszają organizm (mają działanie alkalizujące)

   Figi są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Tym samym regulują pracę jelit i przeciwdziałają zaparciom.

   Jako ze figi są słodkie (zawierają zarówno fruktozę, jak i glukozę), są stosunkowo kaloryczne, jednakże w porównaniu z przetworzonymi słodyczami i tak wypadają niezwykle korzystnie - 100 gramów fig dostarcza około 74 kalorii (kcal) na 100 gramów. Sytuacja wygląda już inaczej w przypadku fig suszonych - te dostarczają ich w 100 gramach już około 249 (suszone owoce, czy to figi, czy śliwki, żurawina lub morele, zawierają mniej wody, więc w tej samej jednostce objętości czy wagi jest więcej "samego owocu", tj. jego składników, w tym właśnie cukru).



Figi i suszone figi - kalorie i wartości odżywcze

Wartości w przeliczeniu na 100 g produktu.


Składnik Figi świeże, surowe Figi suszone
Kalorie (wartość energetyczna) 74 kcal /
310 kJ
249 kcal /
 1043 kJ
Białko 0,75 g 3,30 g
Tłuszcz ogółem 0,30 g 0,93 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,060 g 0,144 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,066 g 0,159 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,144 g 0,345 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0 g
0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,144 g
0,345 g
Węglowodany 19,80 g 63,87 g
Błonnik pokarmowy 2,9 g 89,8 g
Witamina A 142 I.U. 10 I.U.
Witamina D 0 µg 0 µg
Witamina E 0,11 mg
0,35 mg
Witamina K1 4,7 µg 15,6 µg
Witamina C 2 mg 1,2 mg
Witamina B1 0,060 mg 0,085 mg
Witamina B2 0,050 mg 0,082 mg
Witamina B3 (PP) 0,400 mg 0,619 mg
Witamina B6 0,113 mg 0,106 mg
Witamina B9 (kwas foliowy) 6 µg 9 µg
Witamina B12 0 µg 0 µg
Witamina B5 (kwas pantotenowy) 0,300 mg 0,434 mg
Wapń 35 mg 162 mg
Żelazo 0,37 mg 2,03 mg
Magnez 17 mg 68 mg
Fosfor 14 mg 67 mg
Potas 232 mg 680 mg
Sód 1 mg 10 mg
Cynk 0,15 mg 0,55 mg
Miedź 0,07 mg 0,29 mg
Mangan 0,13 mg 0,51 mg
Selen 0,2 µg 0,6 µg
Fluor ~ ~
Cholesterol 0 mg 0 mg
Fitosterole 31 mg ~



Figi - świeże czy suszone?

   Zarówno świeże, jak i suszone owoce figowca są skarbnicą witamin i minerałów. Na 100 gramów produktu będzie ich jednak zawsze więcej w figach suszonych (np. zawartość potasu w 100 gramach fig świeżych wynosi 232 mg, a w 100 gramach fig suszonych - 680 mg). Tak więc, suszone figi są wartościową przekąską o małej objętości. Niemniej jednak, na tę samą wagę porcji dostarczą nam one więcej cukru i więcej kalorii. Figi suszone są niejako skondensowaną wersją fig świeżych.

   Które lepiej jadać? To zależy od sytuacji. Gdy potrzebujemy szybkiego zastrzyku energii, warto wybierać figi suszone. Gdy wolimy się nimi rozkoszować i zjeść ich więcej, w sensie sztuk, lepszym wyborem są figi świeże, gdyż taka przekąska będzie mniej kaloryczna.



Figi w kuchni

   Suszone figi stanowią wspaniały dodatek do wielu deserów. Dodaje się je do:

- ciast i ciasteczek
- kompotów
- budyniów
- słodkiego ryżu
- musli i owsianek
- herbaty

   Figi świeże stanowią natomiast idealną bazę dżemów oraz konfitur. Można je również dodawać do prostych (i bardziej skomplikowanych) deserów. Warto również spróbować połączenia świeżych fig z serem camembert (np. w formie koreczków czy kanapeczek) - to pyszna i elegancka przystawka, która zrobi wrażenie nawet na najbardziej wybrednych gościach. Figi są również świetnym dodatkiem do owocowych koktajli.

   Zarówno figi świeże, jak i suszone, można również jadać bez żadnych dodatków, tj. po prostu jako przekąskę.



Ciekawostki o figach

→ Figi uznawane są afrodyzjak
→ Drzewa figowe często są sadzone w krajach, gdzie rosną jako rośliny wiatrochronne na skrajach plantacji winorośli
→ Na południu Europy z fig wytwarza się wino
→ Figi są symbolem dobrobytu i płodności
→ Figi o barwie ciemnofioletowej są spożywane na surowo, jasnozielone zaś suszone, (nabierają przy tym charakterystycznej, bursztynowej barwy) i sprasowywane, w której to postaci są najczęściej spotykane w handlu i zaliczane do bakalii
→ Biały osad na suszonych figach mylnie kojarzony może być z pleśnią, choć jest po prostu skrystalizowanym cukrem (i tym samym, świadczy o dobrej jakości owoców)
→ Według Biblii gdy pierwsi ludzie, przebywając w raju, po skosztowaniu owocu z Drzewa Poznania Dobra i Zła uświadomili sobie, że są nadzy - spletli gałązki figowe i zrobili sobie z nich przepaski, dlatego określenie "listek figowy" oznacza bardzo skromne, prowizoryczne okrycie, osłaniające coś bardzo wstydliwego
→ Drzewa figowe mogą osiągnąć nawet 30 metrów wysokości




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 23

SONDA


Jakie są Twoje ulubione owoce morza?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE