Dzisiaj jest: Niedziela, 20.09.2020 Imieniny: Filipiny i Eustachego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Grzyby w diecie - czy warto je jeść?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Grzyby w diecie - czy warto je jeść?


   Grzyby choć są traktowane jako rośliny, należą w kategorii systematyki do oddzielnego królestwa - królestwa grzybów. Grzyby choć zawierają dużo wody, mogą dostarczyć organizmowi istotnych składników odżywczych.

   Warzywa i owoce są bardzo kolorowe, a ich barwa odzwierciedla zawartość poszczególnych witamin, minerałów i naturalnych barwników, np. beta-karotenu, chromu. Grzyby nie są tak kolorowe i efektowne, ale nie oznacza to, że nie zawierają one składników odżywczych. Spożywanie grzybów może przynieść konsumentom nie tylko walory smakowe ale też pewne korzyści zdrowotne.





Grzyby - pokarm nieprzetworzony

   Pamiętajmy o tym, że grzyby są pokarmem nisko przetworzonym. Poddajemy je jedynie obróbce termicznej podczas gotowania, smażenia lub pieczenia. Dietetycy są natomiast zgodni co do tego, że wysokie spożycie nisko przetworzonej żywności przyczynia się do zmniejszenia ryzyka otyłości, cukrzycy i chorób serca.



Źródło antyoksydantów, minerałów i witamin

   Niewiele mówi się o tym, że grzyby są źródłem antyoksydantów (przeciwutleniaczy) takich jak np. ergotioneina i glutation - największe ich stężenie zawiera borowik. Antyoksydanty są związkami chemicznymi, które zwalczają wolne rodniki, które mogą uszkodzić komórki organizmu i doprowadzić do rozwoju wielu chorób, w tym i raka. Poza tym, grzyby zawierają więcej selenu, niż warzywa i owoce. Ten minerał jest potrzebny do produkcji enzymów, oczyszczania organizmu i dobrego funkcjonowania tarczycy. Zostało udowodnione, że selen przeciwdziała nowotworom i stanom zapalnym organizmu obniżając ryzyko ich wystąpienia. Grzyby zawierają też dość wysokie ilości manganu, miedzi, potasu, fosforu i żelaza. Jeśli chodzi o witaminy to zawierają witaminę D (dokładniej witaminę D2 - ergokalcyferol) i witaminy z grupy B.



Grzyby w diecie cukrzycowej

   Badania pokazały, że osoby cierpiące na cukrzycę typu pierwszego, zjadający pokarm o wysokiej zawartości błonnika, mogą łatwiej utrzymać niski poziom glukozy we krwi. Z kolei osoby z cukrzycą typu 2 mogą przez to poprawić poziom cukru i insuliny we krwi. Błonnik zawarty w grzybach to funcina - specyficzny kompleks chityny i glukanu nadająca tkankom grzybów odpowiednią sztywność. Zawarte w niej wielocukry wspierają układ odpornościowy działając antyalergicznie. Funcina nie jest trawiona w przewodzi pokarmowym, podobnie jak błonnik roślinny.

   Na przykład, w 100 g kurek znajduje się ok. 3,8 g błonnika, a w 100 g boczniaków - ok. 2,3 g. Zdrowym osobom zaleca się spożywanie każdego dnia 21-26 g błonnika w przypadku kobiet i około 30-38 g w odniesieniu do mężczyzn. Stugramowa porcja grzybów stanowiąca zwykle dodatek do potrawy, albo jej bazę (zwłaszcza w przypadku dań wegetariańskich) pokrywa ok. 10-18% dziennego zapotrzebowania na błonnik - w zależności od indywidualnego zapotrzebowania.



Zdrowe serce

   Błonnik i potas zawarte w grzybach korzystnie wpływają na zdrowie naczyń wieńcowych. Odpowiednia proporcja potasu i sodu pozwala utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi. Spożywanie grzybów zawierających wysoki poziom potasu i niski poziom sodu pomaga obniżyć ciśnienie krwi i zmniejszyć ryzyko nadciśnienia oraz chorób serca. Poza tym, spożywanie beta-glukanu zawartego w grzybach pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu - ma to również istotne znaczenie dla zdrowego serca. Dobrym źródłem beta-glukanu są m.in. grzyby shiitake.



Lepsza odporność i trawienie

   Selen zawarty m.in. w grzybach zwiększa też odporność i stymuluje układ odpornościowy do produkcji limfocytów typu T. Beta-glukan znajdujący się w tkance grzybów wspierają z kolei układ immunologiczny do zwalczania komórek nowotworowych. Grzyby korzystnie wpływają też na trawienie, ponieważ zawierają wspomniany już błonnik pokarmowy.



   Grzyby są często krytykowane ze względu na niską wartość odżywczą, ale nie powinny być negowane do tego stopnia, że przypisuje im się całkowity brak składników odżywczych. Nie bez kozery nazywa się je "leśnym mięsem". Warzywa - choć zawierają dużo wody nie są przez to krytykowane. Dlaczego więc grzybów nie potraktować w podobny sposób i włączyć je do diety? Przecież ten nisko przetworzony pokarm, oprócz walorów smakowych dostarcza określonych minerałów, witamin, błonnika i antyoksydantów.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE