Dzisiaj jest: Piątek, 27.11.2020 Imieniny: Waleriana i Maksymiliana



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5858

Kapary - kaloryczność, właściwości zdrowotne i zastosowanie


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Kapary - kaloryczność, właściwości zdrowotne i zastosowanie


   Kapary nadają potrawom niezwykłego akcentu. Zazwyczaj używa się ich do dekoracji bądź w formie przyprawy. Są aromatyczne, a do tego bardzo smaczne. Mają też inne zalety, a jedną z nich jest korzystny wpływ na zdrowie. W tym artykule przedstawiono właściwości zdrowotne kaparów, ich kaloryczność oraz zastosowanie.

   Kapar ciernisty (Capparis spinosa L.) jest gatunkiem rośliny, który należy do rodzaju kaparowatych. Występuje w Azji Mniejszej, Azji Tropikalnej (na Filipinach, w Indonezji i Pakistanie), w Australii oraz na obszarach śródziemnomorskich, w tym na Pacyfiku (np. na Wyspach Salomona). Kapary mają kwiaty barwy białej do różowej oraz nieco zaokrąglone liście. Roślina wytwarza owoce, które można spożywać np. w postaci marynat. Jadalny pączek kwiatowy, jest powszechnie stosowany do dekoracji albo używany jako przyprawa do potraw. Kapary można przeważnie kupić marynowane i solone. W takiej postaci charakteryzują się ostrym, wyraźnym smakiem i intensywnym aromatem. Uchodzą za ważny składnik wielu potraw kuchni śródziemnomorskiej. Niejednokrotnie używa się ich w kuchni włoskiej i maltańskiej. Ponadto są zasadniczym składnikiem sosu tatarskiego oraz służą jako dodatek do sałatek, dań z makaronu i różnych sosów. Poza oryginalnym smakiem kapary są także bogate w substancje odżywcze i mają kilka wartych podkreślenia korzyści zdrowotnych. Co istotne, dowiedziono, że obniżają one stany zapalne, normalizują stężenie cukru we krwi, polepszają stan wątroby, ale to nie wszystko. Mogą łagodzić bóle brzucha, wzdęcia i dodatkowo wzmagać apetyt. Dawniej kaparów używano ich w celu leczenia bólu reumatycznego. Co ciekawe, niektórzy producenci fałszują kapary i zamiast nich używają jadalnych pąków kwiatowych jaskra, nasturcji, żarnowca bądź kaczeńca.





Kapary - skarbnica minerałów i witamin

   Kapary to dobre źródło witamin - znajdziemy w nich witaminy: K1, A, E, B2, B3, B9 i C. Witamina A oprócz tego, że polepsza wzrok, może także obniżyć ryzyko rozwoju raka. W dodatku wspiera układ odpornościowy, a to sprawia, że organizm lepiej radzi sobie z infekcjami. Witamina K pomaga utrzymać kości w dobrej kondycji. Niacyna (witamina B3) chroni przed schorzeniami układu krążenia oraz wspomaga układ pokarmowy i nerwowy. Witaminą B2, pomaga w przekształcaniu pożywienia w energię i wspomaga pracę nadnerczy. Jeśli chodzi o obecność składników mineralnych, to kapary zawierają m.in. miedź, żelazo, magnez, potas, sód i wapń. Ten ostatni pomaga budować mocne kości i zęby. Z kolei miedź integruje się z niektórymi białkami, tworząc enzymy, które mogą działać jak katalizatory. Żelazo jest składnikiem licznych enzymów, które w organizmie uczestniczą w procesach trawiennych. W kaparach znajdziemy też polifenole, w tym antocyjany i flawonoidy - kwercetynę i kemferol.



Kalorie i wartości odżywcze - kapary ze słoika

W skład produktu wchodzą: kapary, woda, sól i ocet spirytusowy.

Składnik Zawartość w 100 [g]
Kalorie (wartość energetyczna) 23 kcal / 96 kJ
Białko 2,36 g
Tłuszcz ogółem 0,86 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,233 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,063 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,304 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 0,184 g
 - Kwas alfa-linolenowy (ALA), 18:3 0,183 g
 - Kwas eikozapentaenowy (EPA), 20:5 0 g
 - Kwas dokozaheksaenowy (DHA), 22:6 0 g
Kwasy tłuszczowe omega-6 0,113 g
Węglowodany 4,89 g
Błonnik pokarmowy 3,2 g
Witamina A 138 I.U.
Witamina D 0 I.U.
Witamina E 0,88 mg
Witamina K1 24,6 µg
Witamina C 4,3 mg
Witamina B1 0,018 mg
Witamina B2 0,139 mg
Witamina B3 (PP) 0,652 mg
Witamina B5 (kwas pantotenowy)
0,027 mg
Witamina B6
0,023 mg
Witamina B9 (kwas foliowy)
23 µg
Witamina B12
0 µg
Wapń 40 mg
Żelazo 1,67 mg
Magnez 33 mg
Fosfor 10 mg
Potas 40 mg
Sód 2348 mg
Cynk 0,32 mg
Miedź 0,374 mg
Mangan 0,078 mg
Selen 1,2 µg
Fluor ~
Cholesterol 0 mg
Fitosterole 48 mg
Woda 83,85 g



Właściwości zdrowotne kaparów

Działanie przeciwutleniające

   W kaparach występują substancje flawonoidowe, w tym kwercetyna i rutyna. Oba składniki to silne przeciwutleniacze. Nie ulega wątpliwości, że neutralizują one wolne rodniki, które mogą być przyczyną nowotworów. Rutyna działa zbawiennie na naczynia krwionośne, uszczelnia je i poprawia krążenie krwi. Według badań kwercetyna wykazuje właściwości przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne, przeciwbólowe oraz przeciwzapalne.


Źródło błonnika

   Kapary zawierają błonnik, który pobudza perystaltykę jelit, zmniejsza zaparcia i zapobiega rakowi jelita grubego.


Kontrola poziomu cukru

   Produkt dzięki związkom chemicznym może obniżać poziom glukozy we krwi. Należy jednak unikać spożywania nadmiernych ilości kaparów w przypadku zażywania leków na cukrzycę, dlatego, że i leki i kapary mają skłonność do zmniejszania stężenia cukru we krwi.


Działanie na skórę

   Kapary działają nawilżająco i można je aplikować bezpośrednio na suchą skórę. Mogą być też stosowane w leczeniu niektórych jej chorób, np. podrażnień lub wyprysków. Tym samym kapary wykorzystuje się w preparatach do pielęgnacji skóry. Dodatkowo pomogą zahamować proces starzenia skóry za sprawą właściwości przeciwutleniających.


Działanie na włosy

   Kapary stosuje się na szeroką skalę w różnych produktach przeznaczonych do pielęgnacji włosów. Zawierają żelazo oraz witaminy z grupy B. Składniki są znane z tego, że sprzyjają wzrostowi włosów. Witaminy z grupy B wspierają krążenie krwi i utrzymują dobrą kondycję włosów, bo krążenie krwi to zasadniczy warunek tego, aby włosy były zdrowe i lśniące. Żelazo natomiast zapobiega wypadaniu włosów.



Czy jedzenie kaparów może powodować skutki uboczne?

   Osoby, które są na diecie niskosodowej i ludzie z nadciśnieniem tętniczym muszą unikać ich spożywania, dlatego, że zawierają spore ilości sodu. Należy wówczas spożywać je w umiarkowanych ilościach lub całkowicie z nich zrezygnować. Produkt może sprzyjać zatrzymywaniu wody w organizmie, ponieważ nadmiar sodu powoduje wzrost objętości krwi. Ponadto duża ilość sodu w diecie może zwiększyć ryzyko chorób serca. Innym skutkiem ubocznym może być ryzyko rozwoju osteoporozy. Sód zmniejsza gęstość mineralną kości, a to przyczynia się do utraty ich sił. Ogranicza także absorpcję wapnia przez organizm, a jak wiadomo, pierwiastek ten pomaga budować kości i utrzymywać je w dobrym stanie. Słabe kości to większe ryzyko złamań. Kaparów nie powinny też spożywać kobiety w ciąży i osoby po przebytych operacjach.



Jak smakują kapary?


   Kapary charakteryzują się intensywnym, mocnym aromatem oraz zdecydowanym smakiem. Mają w sobie odrobinę pikanterii i goryczki, ale są też trochę kwaskowate. Wielu osobom mogą przypominać smak pieprzu lub musztardy, a niektórym smak oliwek oraz chrzanu. Nie każdemu mogą przypaść do gustu, lecz jedzone z umiarem (jako dodatek do dań), mogą być jednym z popularnych przysmaków.



Przepis na grzanki z kaparami

Składniki:

- kapary w zalewie (3 łyżki)
- bagietka (1 sztuka)
- oliwa (1 łyżka)
- rodzynki (2 łyżki)
- płatki migdałów (2 łyżki)
- przyprawa uniwersalna (lub inna ulubiona)


Przygotowanie:

Bagietkę pokroić na 6-7 kromek, ułożyć na blaszce i polać odrobiną oliwy. Doprawić przyprawą i włożyć do piekarnika. Piec w temperaturze około 200 stopni, do chwili, aż się zarumienią. Rodzynki namoczyć w ciepłej wodzie, aby zmiękły. Potem je odsączyć i posiekać. Kapary przelać wodą. Na suchej patelni uprażyć migdały. Wymieszać składniki i na końcu nałożyć po łyżeczce na każdej grzance.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zacukrzony mózg Zacukrzony mózg

Mike Dow

Wydawnictwo: Vital


Czy wiesz, że mając zacukrzony mózg możesz być bardziej podatny na choroby? Współczesna dieta, która obecnie jest przepełniona cukrem i tłuszczami trans (złymi tłuszczami), to niestety dro

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE