Dzisiaj jest: Środa, 25.11.2020 Imieniny: Erazma i Katarzyny



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Owoce runa leśnego - rodzaje, kaloryczność, wpływ na zdrowie


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Owoce runa leśnego - rodzaje, kaloryczność, wpływ na zdrowie


   Owoce leśne można zbierać latem, gdyż właśnie o tej porze roku, występuje ich najwięcej. Jagody, jeżyny, maliny i poziomki - te owoce zbieramy najczęściej. Są nie tylko zdrowie, ale i bardzo smaczne. Idealnie pasują do deserów, ale same w sobie mogą nim być. Zawierają szereg witamin, minerałów oraz związków biologicznie czynnych. Przyjrzyjmy się bliżej ich cennym właściwościom zdrowotnym.

   Kto z nas nie przepada za jagodami, malinami, poziomkami, porzeczkami lub jeżynami? Nie dość, że są pyszne, aromatyczne to i bardzo zdrowe, a zbieranie ich w lesie to chyba sama przyjemność. Mogą one wzbogacić smak nie tylko deserów, ale i wielu potraw. Na dodatek działają leczniczo i są skarbnicą wielu bioaktywnych związków, witamin oraz makro i mikroelementów. Owoce leśne warto jadać, będąc na diecie odchudzającej, gdyż są mało kaloryczne. Mało osób wie, że odmiany, które uprawia się na plantacjach nie działają tak prozdrowotnie jak owoce, które występują naturalnie w lesie. Te dziko rosnące posiadają bogaty, bardziej intensywny smak i zapach. Aczkolwiek nie zaleca się spożywania ich prosto z krzewów, dlatego, że mogą występować na nich pasożyty tasiemca. Trzeba je wcześniej koniecznie opłukać pod bieżącą wodą.





Jeżyny

   Jeżyny to owoce, które zawierają 43 kalorie w 100 g. Obfitują w antocyjany, a są to składniki, które nadają im specyficzny ciemny kolor. Antocyjany mogą zapobiegać nowotworom, usprawniać czynności serca, zmniejszać stężenie cholesterolu we krwi, to wspomagają także proces odchudzania oraz obniżają poziom glukozy we krwi. Jeżyny blokują tworzenie się stanów zapalnych w organizmie, a także działają dobrze na skórę i narząd wzroku. Owoce zawierają dużo witaminy E. Posiadają niewiele cukru, za to sporo błonnika oraz witamin, zwłaszcza tych z grupy B. Obfitują w potas, wapń, fosfor, sód, a także cynk, magnez i żelazo. Witamina C, w nich zawarta, poprawia działanie systemu krwionośnego. Owoce warto zalecić w szczególności diabetykom, a także osobom mającym problemy z układem naczyniowym.



Poziomki

   Owoce te można spotkać zwykle w dobrze nasłonecznionych miejscach na obrzeżach lasów, a także na polanach. Są dosyć nietrwałe i delikatne, szybko też pleśnieją. Zawierają tylko 52 kalorie (kcal) w 100 g, znaczne dawki witaminy C, a oprócz niej żelazo, wapń, potas, fosfor i siarkę. Warto zaznaczyć, że nie tylko owoce są zdrowe, ale także liście, z których można przygotować napar. Obecne są w nich garbniki, które działają bakteriobójczo oraz przeciwbiegunkowo. Natomiast napar można stosować w przypadku chorób układu moczowego oraz przy problemach jelitowych. W liściach można znaleźć też olejek eteryczny. Owoce zawierają karotenoidy, cukry, kwasy organiczne (np. salicylowy) i antocyjany. Są dobre na wzmocnienie odporności. Posiadają właściwości odtruwające organizm z toksyn. Regulują procesy przemiany materii, a obecność kwasu salicylowego sprawia, że chronią przed chorobami przyzębia i dziąseł. Owoce można stosować jako maseczkę kosmetyczną dla skóry tłustej, która idealnie wygładza cerę i zapewnia doskonałe nawilżenie.



Jagody

   Jagody można zaliczyć do jednych z najzdrowszych owoców. W porcji 100 g tych owoców jest tylko 51 kalorii (kcal), a dodatkowo: fosfor, potas, żelazo, cynk, wapń, magnez, sód, kwas foliowy, witaminy z grupy B, witamina A, C, cukry i białka. W liściach jagody znajdują się sole mineralne, garbniki, flawonoidy, olejek eteryczny, glikozydy fenolowe, antocyjany, liczne kwasy organiczne, naturalne barwniki (antocyjany), a także glukokininy (związki, które działają w podobny sposób do insuliny). Owoce zawierają spore ilości pektyn, antocyjanów oraz kwasów organicznych. Składniki bioaktywne obecne w jagodach działają pozytywnie na cerę. Dzięki nim polepsza się napięcie skóry i utrzymuje jej właściwe nawilżenie. Owoce (głównie suszone) można stosować przy nieżytach jelit, żołądka oraz biegunkach wywoływanych przez bakterie. Co ciekawe, świeże jagody są pomocne przy zaparciach (działają rozluźniająco), z kolei odwary z nich niektórzy stosują są przeciw pasożytom, takim jak owsiki czy glisty.



Maliny

   Maliny to pyszne i zdrowe owoce, które mają w 100 g zaledwie 52 kalorie. Zawierają wiele olejków eterycznych, nadających im specyficzny aromat. Dodatkowo, w owocach tych występują kwasy organiczne, np. salicylowy, który może działać jak naturalna aspiryna. Maliny to bogactwo witamin, minerałów i błonnika pokarmowego, głównie pektyn rozpuszczalnych w wodzie. Chociaż są dość słodkie, to zawierają mało kalorii i błonnik, a jego obecność sprawia, że pęcznieje w żołądku i daje odczucie sytości na dłuższy czas. Mało tego, maliny zawierają dużo witaminy C, która wzmacnia system odpornościowy, walczy z infekcjami. Owoce wykazują działanie napotnie, stopniowo zmniejszają temperaturę ciała, co ma bardzo ważne znaczenie, jeśli występuje gorączka. Ponadto mają właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Odwar z liści malin można stosować do płukania jamy ustnej i gardła, ponieważ działa przeciwzapalnie.



Porzeczki

   Porzeczki są skarbnicą witaminy C, i innych minerałów, takich jak: fosfor, sód, jod, cynk, magnez, mangan, wapń, potas i żelazo. Są źródłem witamin z grupy B (B9, B1, B6, B3, B1), witaminy A, K1, E i C. Dodatkowo można znaleźć w nich wiele kwasów organicznych (np. kwas elagowy, który działa przeciwnowotworowo), błonnik (pektyny), węglowodany oraz nieznaczne ilości białka i tłuszczów. Mają bardzo mało kalorii i cukru, a to oznacza, że bez obaw mogą je spożywać osoby na diecie i diabetycy. Jedzenie porzeczek dobrze wpływa na motorykę przewodu pokarmowego, gdyż związki, które się w nich znajdują stymulują wydzielanie soków żołądkowych. Pobudzają łaknienie oraz łagodzą zgagę. Porzeczka wykazuje właściwości moczopędne, antyseptyczne i przeciwbakteryjne. Co ciekawe, reguluje stężenie cukru we krwi, a także obniża cholesterol. Działa odkwaszająco na organizm, a polifenole występujące w skórkach owoców działają antyoksydacyjne. W porzeczkach obecna jest rutyna, która uszczelnia naczynia krwionośne, więc owoce są polecane osobom, które mają problemy z układem krążenia. Warto wspomnieć, że owoce dobrze wpływają na skórę. W czarnej porzeczce znajduje się 63 kcal (w 100 g), natomiast w czerwonej - 56 kcal.



   Owoce leśne, takie jak jeżyny, maliny, poziomki, porzeczki czy jagody, doskonale smakują i pięknie pachną, dostarczają organizmowi nie tylko wartościowych substancji odżywczych, ale i związków, które wykazują właściwości profilaktyczne. W owocach tych dużo jest antyoksydantów, które chronią przed namnażaniem wolnych rodników. One z kolei mogą przyczynić się do uszkodzenia komórek ciała i sprzyjać rozwojowi nowotworów. Owoce leśne warto jeść nie tylko wtedy, gdy jest na nie sezon, ale również przez cały rok (np. w postaci soku lub mrożonek).




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zacukrzony mózg Zacukrzony mózg

Mike Dow

Wydawnictwo: Vital


Czy wiesz, że mając zacukrzony mózg możesz być bardziej podatny na choroby? Współczesna dieta, która obecnie jest przepełniona cukrem i tłuszczami trans (złymi tłuszczami), to niestety dro

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE