Dzisiaj jest: Wtorek, 07.12.2021 Imieniny: Marcina i Ambrożego



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5862

Przegląd popularnych przekąsek dla diabetyka


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Przegląd popularnych przekąsek dla diabetyka


   Przekąski dla diabetyka są doskonałym sposobem na utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi, jednak niekiedy dobór odpowiedniej przekąski może być sporym problemem. Pokarmy muszą zawierać białka, tłuszcze i niewiele węglowodanów. Niewskazane są przekąski z wysoką zawartością cukrów prostych. W tym artykule dowiesz się, po które przekąski warto sięgać między posiłkami, i które nie wpłyną znacznie na poziom cukru we krwi.

   Przy cukrzycy należy zwracać szczególną uwagę na wybór odpowiednich przekąsek. Aby dokonać mądrych wyborów żywieniowych, trzeba najpierw pojąć zasady, czyli zrozumieć wpływ węglowodanów na stężenie glukozy w osoczu. Gdy organizm domaga się pokarmu, należy mu go dostarczyć, ponieważ wtedy ujarzmi uczucie głodu bez intensywnego skoku cukru we krwi. Jedną z najlepszych metod jest spożywanie sycących i wartościowych przekąsek. Warto mieć je zawsze pod ręką, aby na wypadek głodu na spacerze czy w pracy, móc zawsze po nie sięgnąć. Można jeść je także w czasie oglądania filmu lub w podróży. Odpowiednie dla diabetyka przekąski powinny być niewielkie objętościowo. Muszą zawierać białka, zdrowe tłuszcze i jednocześnie niewiele węglowodanów. Niewskazane są przekąski z wysoką zawartością cukrów prostych. Odpadają różnego rodzaju batony, mleczna czekolada, cukierki, lody, ciasta itp. Spożycie nadmiernej ilości słodkich produktów między posiłkami głównymi może skutkować znacznym podwyższeniem glikemii. Najlepiej sięgać po produkty bez węglowodanów albo po takie, które zawierają ich bardzo mało (nie więcej niż 10 g cukrów na porcję - poniżej 1 WW -> wymiennika węglowodanowego). Idealną propozycją są więc mieszane przekąski, np. kromka chleba razowego z chudą wędliną i ogórkiem, owoc z jogurtem i orzechami czy pasty z nasion roślin strączkowych z warzywami (np. hummus z papryką). Poniżej znajduje się lista produktów, po które można sięgać między posiłkami, i które nie wpłyną znacznie na koncentrację cukru we krwi.





Dobór odpowiedniej przekąski

   Osobie z cukrzycą w wyborze zdrowej przekąski może pomóc dietetyk. Zdaniem ekspertów odpowiednie przekąski powinny mieć:

- wysoką zawartość białka,
- zdrowe kwasy tłuszczowe,
- niewielką ilość węglowodanów (niski lub średni indeks glikemiczny).



Przekąski dla osób z cukrzycą zawierające nie więcej niż 1 WW (wymiennik węglowodanowy) - przykłady

- Sok warzywny, sok pomidorowy (1 szklanka),
- Maślanka naturalna, zsiadłe mleko, jogurt lub kefir (1 szklanka),
- Warzywa pokrojone w słupki np. cukinia, papryka, marchewka, ogórek kiszony, ogórek zielony, pomidor, sałaty, kalarepa, kiszona kapusta,
- Sałatki i surówki z wcześniej wymienionych warzyw (marchewka z jabłkiem, pomidor z cebulą i jogurtem naturalnym, sałata z oliwkami i pomidorem),
- Wafle ryżowe pełnoziarniste (1 sztuka),
- Owoce: pół pomarańczy, 1 małe jabłko, 1 szklanka malin, jagód, porzeczek bądź truskawek, pół grejpfruta,
- Jaja (1-2 sztuki),
- Pieczywo chrupkie z mąki razowej (2 sztuki),
- Serek wiejski naturalny (1 opakowanie) z ogórkiem, szczypiorem, pomidorem, rzodkiewką,
- Ryby i mięsa bez panierki,
- Chude wędliny.



Przegląd zdrowych przekąsek dla diabetyka

Jajko na twardo

   Jajka to kapitalne źródło białka, w tym wszystkich aminokwasów endogennych. Jedna duża sztuka dostarcza aż 13 g protein. Co ważne, jajka zawierają niewiele węglowodanów, zatem mogą być odpowiednią przekąską dla diabetyków.


Pokrojone jabłko

   W jabłkach można znaleźć mnóstwo witamin, przeciwutleniaczy i minerałów. Są to owoce z niskim indeksem glikemicznym, które nie podnoszą gwałtownie poziomu cukru we krwi, zatem są polecane dla diabetyków. Przemawia za nimi także obecność błonnika, który spowalnia wchłanianie cukrów z pokarmów.


Plasterki ogórka, pomidorki koktajlowe lub małe marchewki

   Wymienione warzywa mogą stanowić znakomitą przekąskę dla diabetyków. Z uwagi na niewielką liczbę kalorii, niską zawartość węglowodanów i tłuszczów, można je spożywać w większych ilościach. Równocześnie zapewniają organizmowi niezbędnych witamin i mikroskładników. Warzywa są też zasobne w przeciwutleniacze (np. likopen), które wspierają pracę serca oraz włókno pokarmowe poprawiające motorykę jelit. Aby przekąska była bardziej pożywna, można wzbogacić ją w białko. Trafnym pomysłem jest dodanie do warzyw plasterka sera - najlepiej takiego z niską zawartością tłuszczu.


Pistacje

   Sięgając po przekąski, należy zwrócić uwagę, czy dany produkt nie podniesie poziomu cukru we krwi. Doskonale sprawdzą się pistacje. Zdrowe i smaczne orzechy dodadzą energii (garść pistacji zawiera około 223 kcal).


Awokado

   Awokado zawiera mnóstwo minerałów, witamin i zdrowych tłuszczów - to ich doskonałe roślinne źródło. Warto obrać awokado, pokroić je na mniejsze części, skropić sokiem z limonki i doprawić solą morską. Taka przekąska wspiera funkcjonowanie mózgu i rekompensuje deficyt substancji mineralnych. Jest jednak wysokokaloryczna - połowa awokado ma około 120 kcal.


Orzechy ziemne i orzechy włoskie

   Bogactwo wartościowych tłuszczów (głównie omega-3), witamin (zwłaszcza witaminy E) i substancji mineralnych. Mają niską zawartość węglowodanów, więc mogą z powodzeniem znaleźć się w diecie osób z cukrzycą.


Pomidory z mozzarellą

   Świeży ser w połączeniu z pomidorami to świetny pomysł na lekką i smaczną przekąskę. Pomidory są bogate w witaminy, sole mineralne i mają działanie antynowotworowe dzięki zawartości likopenu. Z kolei mozzarella zawiera tłuszcze i cenne białka. Taki zestaw można doprawić do smaku octem balsamicznym i oliwą. Potrawa ma około 180 kcal.


Jogurt z dodatkiem jagód

   To idealna przekąska dla osób z cukrzycą z wielu powodów. Przeciwutleniacze obecne w owocach mogą redukować stany zapalne i chronić komórki trzustki przed uszkodzeniem. Trzustka to ważny narząd, który odpowiada za produkcję hormonów zmniejszających stężenie glukozy we krwi. Poza tym jagody są dobrym źródłem błonnika, który spowalnia trawienie i pomaga wyrównać poziom cukru w osoczu po posiłku. Jogurt naturalny także może obniżać stężenie cukru we krwi, co zawdzięcza głównie obecnym w nim probiotykom. Mogą one metabolizować cukier z pożywienia. Jogurt (zwłaszcza grecki) to również wartościowe źródło wapnia i białka, które wspiera kontrolowanie poziomu glukozy we krwi.


Garść nasion

   Identycznie jak orzechy, nasiona i pestki są dobrym źródłem błonnika, białka i pożądanych tłuszczów. Warto sięgać po sezam, pestki dyni czy słonecznika - wystarczy mała garść każdego dnia.


Krewetki

   Wyróżnia je znaczna zawartość białka. Z tego względu są polecane w diecie cukrzycowej. Krewetki to łatwa i szybka w przygotowaniu przekąska, która wspiera także utrzymanie stabilnego poziomu cukru we krwi. Mało tego, taki posiłek ma niedużo kalorii.


Hummus z papryką

   To proste połączenie białka oraz zdrowych tłuszczów. Do tej popularnej pasty z ciecierzycy wystarczy dodać kilka plasterków papryki.


Twarożek

   Biały ser jest doskonałą przekąską dla ludzi z cukrzycą. Pół szklanki twarogu może zawierać nawet 13 g pełnowartościowego białka, a do tego cenne witaminy, minerały i jednocześnie mało węglowodanów (około 4 g). Ponadto spożywanie tego produktu może pomóc lepiej kontrolować stężenie glukozy we krwi, co potwierdza badanie przeprowadzone na grupie ochotników. Mężczyźni, którzy spożywali 25 g białego sera i 50 g cukru, mieli o 38% niższy poziom glukozy w osoczu niż panowie, którym podawano wyłącznie cukier. Prawdopodobnie efekt zmniejszenia poziomu cukru we krwi jest wynikiem wysokiej zawartości białka w twarogu.


Garść migdałów

   Są doskonałą, pożywną przekąską dla diabetyków. W badaniach dowiedziono, że te orzechy mogą pomóc w monitorowaniu stężenia cukru we krwi u ludzi z cukrzycą. Eksperci wykonali test na grupie 58 osób. Ochotnikom zlecono regularne spożywanie porcji migdałów. Po 24 tygodniach u uczestników zauważono długoterminowe obniżenie poziomu glukozy we krwi o ponad 3%.




Vitalia PL

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 1

SONDA


Jaki jest główny powód podjęcia przez Ciebie decyzji o odchudzaniu?


Archiwum sond »

NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Najlepiej spożyć przed… Najlepiej spożyć przed…

Nicola Temple

Wydawnictwo: Uniwersytetu Jagiellońskiego


Ludzie od wieków przetwarzali jedzenie, gotując, opiekając na ogniu czy poddając procesowi fermentacji. Patrząc jednak na produkty dostępne w supermarkecie, zastanawiamy się, czy obecnie

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE