Dzisiaj jest: Sobota, 15.08.2020 Imieniny: Marii i Napoleona



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Przyprawy poprawiające trawienie i metabolizm. Które z nich warto stosować?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Przyprawy poprawiające trawienie i metabolizm. Które z nich warto stosować?


   Przyprawy to produkty pochodzenia roślinnego (dzielą się w zależności z czego są pozyskane na: ziołowe, korzenne i warzywne) zawierające olejki eteryczne poprawiające smak i aromat potraw oraz składniki roślinne o działaniu rozkurczowym, przyspieszającym metabolizm czy też oczyszczającym. Niektóre z nich naturalnie konserwują potrawy i działają leczniczo.

   Przyprawy są stosowane w różnych kuchniach świata od wieków. W kuchni francuskiej niepodzielnie króluje mieszanka ziół prowansalskich. Kuchnia włoska nie może obejść się bez oregano i bazylii, a indyjska bez curry. Przedstawione niżej przyprawy wykazują najlepszy wpływ na trawienie, więc osoby zmagające się z dolegliwościami, takimi jak wzdęcia i zaparcia powinny dodawać je do przygotowywanych posiłków.





Anyż - zapobiega kolkom

   Anyż jest przyprawą korzenną znaną głównie z tego, że zapobiega kolkom, wzdęciom i zaparciom. Zawiera on substancje roślinne, które pobudzają perystaltykę jelit. Anyż skutecznie wspomaga procesy trawienia. Wykazuje on także działanie rozkurczowe. Jako przyprawa charakteryzuje się słodkim i korzennym aromatem. Najlepiej sprawdza się podczas przygotowywania deserów, kompotów i grzanego wina.



Cynamon - zapobiega wzdęciom

   Cynamon jest obok anyżu kolejną przyprawą zapobiegającą wzdęciom. Dodatkowo posiada on właściwości przyspieszające przemianę materii, co jest szczególnie doceniane przez osoby pozostające na diecie. Cynamon może być dodawany do potraw z jabłkami, deserów oraz sałatek owocowych. Sprawdza się także jako przyprawa do pieczonych mięs. Korzenna przyprawa w nadmiarze jest szkodliwa, ponieważ może wywołać biegunkę, jednak w niewielkich ilościach skutecznie poprawia trawienie i zwiększa tempo metabolizmu. Poleca się go szczególnie osobom pozostającym na diecie.



Bazylia - przyspiesza trawienie tłuszczu i białek

   Bazylia jest znana z niepowtarzalnego aromatu kojarzonego głównie z kuchnią włoską. Przyprawę poleca się osobom cierpiącym na wzdęcia i zaparcia. Bazylia skutecznie przyspiesza procesy trawienia białek i tłuszczów, m.in. poprze pobudzenie wydzielania soku żołądkowego. Bazylia sprawdza się zarówno w postaci świeżych listków, jak i w formie suszonej. Można dodawać ją do zup, sosów, sałatek i pomidorów oraz do potraw mięsnych i rybnych, duszonych warzyw, makaronu i serów. Bazylia jest dodawana także do pizzy, co zważywszy na zawartość tłuszczów w tej potrawie jest bardzo uzasadnione.



Goździki - na wzdęcia i gazy

   Goździki przyspieszają metabolizm, przez co organizm spala więcej kalorii. Dodatkowo goździki łagodzą wzdęcia i zapobiegają powstawaniu gazów. Odgrywają kluczową rolę w procesie trawienia ponieważ zwiększają wydzielanie enzymów trawiennych. Całymi goździkami przyprawia się kompoty, grzane wina, poncze, sosy owocowe i mięsne oraz wekowane owoce. Goździki dodaje się do marynowania dziczyzny, wieprzowiny, baraniny, ryb.



Gorczyca - łagodzi bóle i wzdęcia

   Osoby mające problem z wzdęciami i bólem brzucha po posiłku powinny częściej stosować gorczycę. Przyprawa o specyficznym smaku, którego trudno nie rozpoznać, skutecznie wspomaga pracę układu pokarmowego. Gorczyca podkreśla smak potraw mięsnych przygotowanych z drobiu, cielęciny, wołowiny i jagnięciny. Można dodawać ją także do sosów, a nawet do pierników.



Kardamon - rozgrzewający i poprawiający trawienie

   Kardamon zwiększa wydzielanie soków żołądkowych i pobudza apetyt. Już wieki temu była stosowana w systemie medycyny indyjskiej Ajurweda. Zapobiega powstawaniu gazów i powoduje, że uczucie sytości po posiłku pozostanie z tobą na dłużej. Nasiona kardamonu używane są do potraw z ryżu, ciast, napojów. Nadaje się do zup, zwłaszcza grochowej, potraw mięsnych (np. gulaszu wołowego, cielęcego risotto, potrawki z kurczaka, pasztetów) oraz dań rybnych. Nadaje świeży smak dyni, marchwi, szarlotce. Skandynawowie używają kardamonu do pasztecików, mieszkańcy Indii przyprawiają nim curry i rozmaite ciastka, a Arabowie wrzucają do kawy.



Estragon - zwiększa wydzielanie soków i żółci

   Estragon nie jest polecany osobom pozostającym na diecie, ponieważ zwiększa apetyt. Powinny go stosować osoby cierpiące na anemię, które z reguły mają problem ze zmniejszonym łaknieniem. Estragon charakteryzuje się ostrym smakiem i wyjątkowym aromatem. Można dodawać go do przygotowanych już sosów, potraw mięsnych, sałatek i zup. Nie wolno go gotować, ani podawać kobietom w okresie ciąży i laktacji. Działanie estragonu jest skoncentrowane na pobudzeniu wydzielania soków żołądkowych oraz żółci. Trawienie zostaje w ten sposób znacząco usprawnione.



Papryka chili - podkręca metabolizm

   Bogata w kapsaicynę przyprawa przez wiele osób jest stosowana w walce z nadwagą ponieważ uważa się, że blokuje powstawanie nowych komórek tłuszczowych i przyspiesza metabolizm. Sproszkowana  papryka chili to rodzaj ostrej przyprawy wyrabianej z papryki rocznej. Jest znana jako chili, pieprz kajeński, pieprz cayenne, pieprz turecki, pieprz gwinejski, dostępna jest też w postaci płatków. Dodaje się ją do dań mięsnych, warzywnych, sosów, a nawet drinków i czekolady.



Gałka muszkatołowa - na niestrawność

   Gałka muszkatołowa zawiera mirystycynę, która ma właściwości psychoaktywne już przy spożyciu 5-15 gramów. Dlatego przyprawę należy używać z umiarem. Pobudza trawienie, pomaga pozbyć się problemów trawiennych takich jak niestrawność czy infekcje jelitowe. Świeżo utartą lub zmieloną gałką (kwiatem) doprawia się kremy, budynie, ciasta, lody, bitą śmietanę, kompoty, pieczone owoce, zupy i warzywa (np. szpinak, marchew, ziemniaki purée, kalafior). Gałka muszkatołowa pasuje też do ryb, cielęciny, drobiu, pasztetu, mielonego mięsa, a także ponczu, grzanego wina i napojów mlecznych.



Imbir - zwiększa apetyt, ale podkręca metabolizm

   Imbir podobnie jak estragon zwiększa łaknienie. Dlatego też osoby odchudzające się powinny na niego uważać, ale osoby o słabym apetycie jak najbardziej powinny dodawać go do deserów, napojów, owocowych sałatek i mięsnych potraw. Imbir ma bardzo szerokie spektrum działania, ponieważ usprawnia trawienie poprzez zwiększeni wydzielania soków trawiennych, a jednocześnie poprawia perystaltykę jelit oraz stymuluje pracę woreczka żółciowego. Nie wolno przesadzać z ilością imbiru, ponieważ korzenna przyprawa działa wiatropędnie.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.83 Ocen: 6


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE