Dzisiaj jest: Piątek, 25.09.2020 Imieniny: Aurelii i Ładysława



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5856

Sposób na syte posiłki. Jak jeść mniej i czuć się sytym?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Sposób na syte posiłki. Jak jeść mniej i czuć się sytym?


   Jakość żywności i ilość pożywienia dostarczanego do organizmu mają ogromny wpływ zarówno na samopoczucie, jak i na zdrowie.

   Niektóre składniki pożywienia powodują, że nawet po zjedzeniu dość niewielkiej ilości odczuwamy sytość. Inne zaś zwiększają skłonność do przejadania się. Jedzenie jest czynnością, która ma na celu zaspokojenie dokuczliwego uczucia głodu oraz dostarczenie energii i składników odżywczych niezbędnych dla organizmu. Wybór produktów jest w dużej mierze uwarunkowany smakiem potraw, ich wyglądem i zapachem oraz sposobem podania. Bardzo często apetyt nie idzie w parze z głodem. Można mieć duży apetyt odczuwając niewielki głód i na odwrót. Uczucie głodu ma wpływ na apetyt, ale nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na ochotę spożycia pokarmu. Inne czynniki wpływające na apetyt to preferencje smakowe i nawyki żywieniowe.





Co się dzieje z żołądkiem ?

   Podczas jedzenia rozdrabniany pokarm stopniowo wypełnia żołądek pobudzając receptory włókien nerwowych, które są rozmieszczone w ścianie tego narządu. Impulsy nerwowe trafiają do nerwu błędnego, skąd przemieszają się do mózgu zapewniając uczucie sytości. W momencie opróżnienia się żołądka ponownie pojawia się uczucie głodu i z reguły rośnie apetyt. W dużym uogólnieniu można powiedzieć, że im większa objętość pokarmu, tym dłużej żołądek jest wypełniony, a co za tym idzie dłużej odczuwamy uczucie sytości. Niemniej problem jest bardziej złożony. Objętość pokarmu nie jest jedynym czynnikiem wpływającym na szybkość opróżniania żołądka. Duże znaczenie ma także temperatura posiłku i jego skład.



Skąd się bierze sytość ?

   Uczucie sytości (tzw. siła sycąca) jest określane w toku szeregu badań. Obecny stan wiedzy wskazuje na to, że największa siła sycąca jest właściwa dla białek, wody i błonnika pokarmowego. Analogicznie można uznać, że pokarmy zawierające dużą ilość wspomnianych składników są najbardziej sycące. Odmiennie prezentuje się sytuacja produktów o wysokiej zawartości tłuszczów oraz produktów piekarniczych.

Warto zapamiętać kilka poniższych informacji:

- białka są najbardziej sycące
- węglowodany są mniej sycące niż białka (zwłaszcza węglowodany proste)
- tłuszcze posiadają najniższą siłę sycącą



Które produkty są sycące, a które mniej ?

   W oparciu o wymienione wyżej zasady można określić pewne grupy produktów, które posiadają stosunkowo wysoką bądź niską siłę sycącą. Do pierwszego grona należą:

- ryby
- mięso
- warzywa strączkowe i soczewica
- jaja
- ryż
- pieczywo pełnoziarniste

Do grupy produktów, które są najmniej sycące należą:

- ciastka
- bułki
- herbatniki

   Osoby spożywające głównie produkty wysokotłuszczowe mają tendencje do przejadania się głównie dlatego, że tłuszcze posiadają najniższą siłę sycącą.




Zobacz więcej na temat:

sytośćgłód


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 3.18 Ocen: 17


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Superkoktajle dla zdrowia i urody Superkoktajle dla zdrowia i urody

Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Wydawnictwo: Zwierciadło


Superkoktajle to 70 przepisów na pyszne koktajle, wzbogacone o superfoods, czyli produkty o największej zawartości cennych składników odżywczych, witamini minerałów. Spożywając je regularn

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE