Dzisiaj jest: Wtorek, 18.03.2025 Imieniny: Cyryla i Edwarda



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5865

Uważaj na reklamy "leków" - nie daj się nabić w butelkę


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Uważaj na reklamy "leków" - nie daj się nabić w butelkę


   Reklamy suplementów diety to drugi "majstersztyk" obok reklamy produktów finansowych obiecujących złote góry. Sposób ich opracowania jest oparty na wiedzy z dziedziny psychologii i marketingu wymieszanych z odrobiną sprytu.

   Z życia wzięte - "Wstyd się przyznać, ale reklama jednego preparatu wywołała we mnie przeświadczenie, że reklamowany produkt to lek. Moja uwaga była tak bardzo skoncentrowana na tym, co mówi Pani Doktor w reklamie, że nie zauważyłam drobnego napisu na dole ekranu mówiącego o tym, że produkt jest suplementem diety. O tym, że jestem w błędzie dowiedziałam się w aptece, kupując właśnie ten "lek". Od tamtej pory bardzo uważnie przyglądam się reklamom i teraz wcale nie jest mi głupio". Reklamy preparatów są opracowywane właśnie w taki sposób, żeby konsument uwierzył w ich działanie i kupił, często z przeświadczeniem, że wybiera lek. Sposobów na zdobycie zaufania jest co najmniej kilka.





Aktorzy przebrani za lekarzy

   Preparaty są reklamowane głównie przez lekarzy. Czasami sposób ich działania przedstawiają naukowcy (rzekomo pracujący nad recepturą reklamowanego produktu), albo profesorzy. Są to osoby zazwyczaj o wyższym wykształceniu, o przyjaznej aparycji i życzliwym wyrazie twarzy - kto by im nie zaufał? Przecież nie polecaliby produktu, który nie działa? Ostatnio pojawił się trend prezentowania preparatów przez znane osoby (które rzekomo je stosują i są niezwykle z nich zadowolone).



O skutkach ubocznych nie ma mowy

   Czas reklamowy nie pozwala na dokładne wyjaśnienie działania produktu. Dlatego też sposób działania produktu jest prezentowany w bardzo uproszczonej formie, co również może wprowadzać w błąd. Tłem informacji popularno-naukowych (żeby nie powiedzieć "para-naukowych") są szczęśliwe, idylliczne obrazy zdrowych ludzi, albo w zależności od konwencji reklamy - gabinet lekarski, laboratorium bądź sala wykładowa. Osoba prezentująca produkt opisuje krótko działanie w sposób charakterystyczny dla marketingowców - przedstawia benefity, jakie osiągnie konsument, który zacznie stosować reklamowany produkt. Nie ma ani słowa o tym, jakie są potencjalne skutki uboczne, albo przeciwwskazania.



Lek czy suplement diety?

   Sposób prezentowania preparatów jest odpowiednio opracowany i przemyślany, tak aby nas skołować i oczarować. Przykro jest patrzeć, jak w XXI wieku, w którym nie brakuje standardów ochrony praw konsumentów (zwłaszcza w UE), reklamy są nadal opracowywane w taki sposób, aby nabić konsumenta w "butelkę". Informacja o tym, że produkt jest lekiem naturalnie zostaje uwydatniona. Jeżeli producent jest uczciwy, wprost poinformuje w reklamie, że prezentowany preparat to suplement diety. Niemniej niektóre reklamy są tak opracowywane, że konsument oglądający je ma wrażenie, że ogląda reklamę leku - bo informacja jest wskazana małym druczkiem na dole ekranu i pojawia się na krótko przed końcem reklamy (znamy to z reklam pożyczek, lokat i kredytów).



"Oto rozwiązanie Twoich problemów"

   Kolejnym trikiem stosowanym przez producentów i twórców reklam jest budowanie wizerunku produktu w taki sposób, żeby konsument oglądający reklamę miał wrażenie, że proponowany produkt jest rozwiązaniem jego problemów. W niektórych przypadkach takie przeświadczenie jest oczywiście błędne.



   Konsumentom radzimy zachować sceptyczne nastawienie do każdego reklamowanego preparatu - nie dajmy nabijać się w "butelkę". Producentom i specom od marketingu wykorzystującym wyżej opisane metody prezentowania preparatów życzylibyśmy, aby stosowali się do przepisów o ochronie praw konsumentów i ustawy o przeciwdziałaniu stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych.




Zobacz więcej na temat:

suplementy dietyleki


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.50 Ocen: 2


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Jedzenie emocjonalne Jedzenie emocjonalne

Julie M. Simon

Wydawnictwo: Vital


Pudełko lodów po pełnym stresu i niepokoju dniu w pracy. Kilka paczek chipsów naraz, a potem ból brzucha, bo nie radzisz sobie z nawracającymi stanami lękowymi. Przejadasz się, bo desper

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE