Dzisiaj jest: Czwartek, 01.12.2022 Imieniny: Natalii i Eligiusza



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5864

Zdrowa i zbilansowana dieta - jak ją zaplanować i dlaczego warto postawić na zdrowe żywienie?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Zdrowa i zbilansowana dieta - jak ją zaplanować i dlaczego warto postawić na zdrowe żywienie?




   Prowadzenie zdrowego trybu życia wymaga przede wszystkim zaczerpnięcia, chociażby podstawowej wiedzy na ten temat. Możesz skorzystać z pomocy profesjonalnych dietetyków działających lub spróbować samodzielnie przygotować swój jadłospis. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak powinna wyglądać zdrowa i zbilansowana dieta, koniecznie zapoznaj się z poniższym artykułem.

   Planowanie zmiany strategii odżywiania na co dzień wymaga poświęcenia zarówno czasu, jak i energii do przygotowywania zbilansowanych posiłków. Często dobry pomysł na obiad znajdziesz w sieci, gdzie dostępne są najróżniejsze inspiracje oraz porady na temat tego, jak zdrowo się odżywiać i nie zwariować. Pamiętaj, że podstawą do zdrowego żywienia jest nie tylko ustalenie jadłospisu, ale i ocena tego, jakie produkty warto włączyć do codziennej diety.




Proste i zdrowe dania, które warto włączyć do codziennej diety


   Wielu specjalistów zajmujących się zdrowym żywieniem, sportowców oraz osób preferujących zdrowy styl życia, proponuje kilka ciekawych i prostych przepisów, które zdecydowanie warto włączyć do swojej codziennej diety. Popularny kurczak w sosie śmietanowym z kurkami to dobra opcja, aby nieco urozmaicić swoje codzienne menu obiadowe, choć jest też kilka innych dań, które jednocześnie są zdrowe i pożywne. Oto kilka ciekawych propozycji:

● placki twarogowe,
● kasza pęczak smażona ze szpinakiem,
● kaszotto z indykiem, cukinią i warzywami,
● kasza gryczana z kurczakiem i pieczonymi warzywami,
● krewetki w panierce z panko.

   Powyższe propozycje dań obiadowych są najczęściej wykorzystywane przez osoby, które samodzielnie zajmują się przygotowywaniem swoich codziennych posiłków. Jeśli gotujesz wyłącznie dla siebie, koniecznie dowiedz się też, jak zagęścić sos do mięsa albo w jaki sposób przyrządzić przepyszną sałatkę.



Składniki odżywcze a zdrowe żywienie


   Zdrowe żywienie opiera się głównie na tym, aby dostarczać do swojego organizmu jak najwięcej składników odżywczych, które są niezbędnym budulcem dla ciała człowieka. Istotne elementy, które są determinantem zdrowej i zbilansowanej diety, to:

● białka,
● tłuszcze,
● witaminy i składniki mineralne,
● węglowodany,
● błonnik.

   Regularne rozplanowanie posiłków w ciągu dnia jest ważne, ale warto też pamiętać o stosowaniu różnorodnych potraw i składników zawierających jak najwięcej makro i mikroelementów. Dobrze rozplanowane żywienie powinno być bogate w takie składniki jak: ryby, chude mięso, warzywa (najlepiej surowe) oraz owoce.



Lekkostrawna i zdrowa dieta - jaka powinna być?


   Musisz wiedzieć, że planowanie zdrowego odżywiania jest możliwe tylko na podstawie wcześniej wykonanych badań swojego ciała. Nie będziesz w stanie stworzyć diety dopasowanej idealnie do Twoich potrzeb, jeśli nie wykonasz analizy składu swojego ciała. Jeśli znasz już swoje potrzeby, koniecznie włącz do codziennej diety takie produkty, jak:

● warzywa - marchewki, brokuły, pietruszka,
● owoce - ale tylko te z niższą zawartością cukru i w ograniczonych ilościach,
● chude mięso.

   Pamiętaj też, aby na etapie planowania posiłków zadbać o odpowiednią wartość kaloryczną każdego z nich. Jeżeli w ciągu dnia spożywasz średnio 5 zbilansowanych posiłków, koniecznie zadbaj o to, aby dostarczyć do swojego organizmu, chociażby minimalną wymaganą liczbę kalorii. Dla dorosłego człowieka, który ma raczej standardowy tryb życia średnie dzienne zapotrzebowanie na kalorie wynosi 2000 kcal.

   Nie zwlekaj dłużej i zacznij myśleć o swoim zdrowiu. Zaplanuj zdrowe żywienie i codzienne posiłki zgodnie z powyższymi wskazówkami, a pierwsze efekty zmiany nawyków żywieniowych zauważysz nawet po kilku dniach.



Najważniejsze zasady zdrowej i zbilansowanej diety - podsumowanie


   Na tę chwilę warto wyróżnić kilka prostych zasad, które determinują zdrową oraz zbilansowaną dietę człowieka. Znasz już najpopularniejsze dania, które są zdrowe i warto je włączyć do swojego codziennego jadłospisu. Sprawdź więc proste zasady, dzięki którym zaplanowanie drastycznych zmian żywieniowych będzie o wiele łatwiejsze:

1. Zdrowa i zbilansowana dieta powinna być zawsze dopasowana do potrzeb organizmu.
2. Dieta nie może być monotonna - organizm również przyzwyczaja się do monotonii i przestaje przyjmować wiele składników odżywczych.
3. Stosuj regularne posiłki w podobnych odstępach czasowych - najlepiej 4-5 dań dziennie.
4. Pamiętaj o nawodnieniu - co najmniej 1,5 litra wody dziennie to podstawa zdrowego żywienia!
5. Twórz dietę, która jest zgodna z piramidą żywienia - w pierwszej kolejności stosuj produkty zbożowe, pełnoziarniste, nabiał, mięso oraz tłuszcze (najlepiej roślinne).
6. Ograniczaj używanie soli w diecie.
7. W razie potrzeby zainwestuj w polecane suplementy diety z kompleksem witamin, aby zredukować ich niedobory w swoim organizmie.



   Zdrowe żywienie jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach, szczególnie jeśli jesteś osobą mocno aktywną fizyczne. Dostarczając do swojego ciała niezbędnych minerałów, witamin i innych składników odżywczych nie tylko pozytywnie wpłyniesz na swoje samopoczucie, ale także na procesy regeneracyjne, np. po wysiłku na siłowni.




Vitalia PL
Zobacz więcej na temat:

dietazdrowe odżywianie


Oceń artykuł:

Średnia ocena: 0.00 Ocen: 0


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Jedzenie emocjonalne Jedzenie emocjonalne

Julie M. Simon

Wydawnictwo: Vital


Pudełko lodów po pełnym stresu i niepokoju dniu w pracy. Kilka paczek chipsów naraz, a potem ból brzucha, bo nie radzisz sobie z nawracającymi stanami lękowymi. Przejadasz się, bo desper

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE