Dzisiaj jest: Czwartek, 04.03.2021 Imieniny: Kazimierza i Łucji



Ilość przepisów kulinarnych w serwisie: 5861

Czy warto jeść popcorn? Ile ma kalorii i jakie wartości odżywcze. Jak go przygotować?


Rozmiar tekstu: AAA
PDFDrukuj


Czy warto jeść popcorn? Ile ma kalorii i jakie wartości odżywcze. Jak go przygotować?


   Popcorn to bardzo popularna przekąska. którą przyrządza się prażąc nasiona kukurydzy. W Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 80. spożywano go głównie w kinach, a potem na różnych wydarzeniach sportowych. Można go jeść zarówno na słono, jak i na słodko - w tej wersji często jada się go z karmelizowanym cukrem. Czy warto jeść popcorn? Ile ma kalorii i jak go przygotować?

   Popcorn przygotowuje się poprzez prażenie nasion kukurydzy. W czasie procesu prażenia, wysoka temperatura sprawia, że ziarna nabrzmiewają, a następnie wyrzucają ze środka skrobiowo - białkową chrupiącą masę. Dawniej na obszarach obecnego Meksyku prażenie nasion kukurydzy prawdopodobnie było jedną z pierwszych metod jej przygotowywania. Kukurydzę prażyli także Inkowie, Aztekowie, a także pozostałe plemiona Ameryki Północnej. W XIX wieku w Ameryce przekąskę zaczęto serwować na śniadanie w postaci "kaszki" bądź "owsianki", ciast oraz jako dodatek do sałatek, zup i innych potraw. W USA w latach 80. popcorn stał się popularną przekąską spożywaną w trakcie seansów filmowych w kinach. W 1885 roku, w Chicago, inżynier Charles Cretors wprowadził pierwsze kompaktowe urządzenie do wytwarzania popcornu. W 1984 roku wynaleziono popcorn nadający się do przygotowania w mikrofali. Warto wiedzieć, że nie z każdej odmiany kukurydzy można zrobić popcorn. Można go przygotować ze specjalnej odmiany kukurydzy pękającej, która pochodzi z Meksyku. Gatunek ten nadaje się do zrobienia popcornu, ponieważ ma wyższą zawartość bielma. Twarda łuska nasion posiada mocne bielmo skrobiowe, którego wilgotność wynosi od 14 do 20%. Niektóre odmiany kukurydzy służą jedynie do produkcji popcornu np. odmiana Zea mays everta. W zależności od gatunku ziarna kukurydzy, popcorn może przybierać rozmaite kształty.





Popcorn - wartości odżywcze w 100 g


   Popcorn przygotowany w domu z dodatkiem tłuszczu, ale bez dodatku soli w 100 g porcji zawiera około: 500 kalorii (kcal), 58,1 g węglowodanów, 9 g białka, 28,1 g tłuszczu, witaminy (B1, B2, B3, B6), które wpływają na pracę układu nerwowego, funkcjonowanie mięśni oraz procesy metaboliczne. Zawiera też witaminę, A i E, a także związki mineralne (np. magnez, żelazo, fosfor, mangan, cynk, selen i miedź). Dodatkowo ma błonnik pokarmowy (około 10 g) oraz antyoksydanty. Błonnik jest składnikiem wspierającym metabolizm. Obniża ryzyko zawału serca, udaru mózgu i stężenie cholesterolu LDL. Poprawia pracę jelit. W postaci naturalnej, popcorn nie zawiera sodu. Może być doskonałą przekąską dla ludzi, którzy zwracają uwagę na ilość soli w diecie (np. osoby z nadciśnieniem). Ponadto białko zawarte w prażonym ziarnie kukurydzy wzbogaca dietę o wartościowe aminokwasy, np. tyrozynę, histydynę czy leucynę. To nie jedyne zalety popcornu. Zawarta w nim skrobia oporna przechodzi przez jelita w postaci niestrawionej i zapewnia pożywkę dla pożytecznych bakterii bytujących w przewodzie pokarmowym. Poza tym, ten typ skrobi daje energię i zaspokaja głód na długi czas. Utrzymuje również poziom cukru we krwi na stałym poziomie. Swoisty zapach, popcorn zawdzięcza substancjom aromatycznym (min 2-acetylo-1-pirolinie). Popcorn sprzedawany w kinie ma zwykle sporą zawartość tłuszczu (około 30 g w 100 g), więc jest też kaloryczny - ma ponad 500 kcal w 100 g porcji.



Popcorn - źródło polifenoli

   W porcji popcornu może znajdować się około 300 mg polifenoli (nawet 40 różnych rodzajów) i są one bardzo mocno skoncentrowane się suchej masie, Popcorn zawiera niewiele wody, podobnie z resztą jak owoce suszone, dlatego obecność przeciwutleniaczy (antyoksydantów) jest tak istotna. Mimo to, popcorn nie może zastąpić świeżych warzyw i owoców, będących skarbnicą substancji odżywczych, których może nie być w popcornie. Zawartość przeciwutleniaczy sprawia, że przekąska może przeciwdziałać objawom starzenia organizmu poprzez zwalczenie reaktywnych form tlenu, które mogą przyspieszać procesy starzenia. Dzięki obecności polifenoli szkodliwe związki mogą być eliminowane.



Czy popcorn może zaszkodzić?

   Osobom będącym na diecie bezglutenowej popcorn na pewno nie zaszkodzi, ponieważ nie zawiera glutenu. Jak podaje American Academy of Pediatrics, produktu nie powinno się podawać małym dzieciom (przed 4 rokiem życia), dlatego, że istnieje niebezpieczeństwo zadławienia. Popcorn do mikrofalówki, zazwyczaj ma w składzie diacetyl, czyli związek aromatyzujący o zapachu masła. Diacetyl może wywoływać choroby układu oddechowego. Jednak można kupić ziarna do mikrofali, które nie będą zawierały tej substancji. Popularny popcorn do mikrofalówki dostępny w supermarkecie zawiera w składzie: ziarno kukurydzy (80%), kontrowersyjny olej palmowy oraz sól (2,5%). Z kolei popcorn nadający się do przygotowania w mikrofali ma następujący skład: ziarno kukurydzy (79%), olej palmowy, sól, koncentrat masła (0,5%), aromat i barwnik (karoteny). Jak widać gotowe ziarna do prażenia dostępne w sieciach sklepów przeważnie zawierają sól, tłuszcz palmowy, a do tego barwniki i aromaty - takich produktów powinniśmy unikać. Kupując gotowy produkt w sklepie czy w kinie, należy przeczytać jego skład zamieszczany na etykiecie. Najlepiej kupować ziarno bez żadnych dodatków i prażyć czyste ziarno samodzielnie w domu.



Sposób przygotowania popcornu

   Jeśli popcorn chcesz przygotować na tłuszczu to najlepiej wybierz stabilny tłuszcz nadający się do wysokiej temperatury obróbki termicznej - czyli masło klarowane lub olej kokosowy. Wlej taką ilość tłuszczu do garnka, aby całe jego dno było przykryte. Warstwa o grubości 1-2 mm będzie w sam raz. Tłuszcz ogrzej do temperatury około 160 stopni. Do naczynia wsyp ziarenka kukurydzy (powinny zakryć całe dno garnka) i przykryj je pokrywką. Praż do momentu, aż ziarenka zaczną strzelać. Warto w tym czasie zmniejszyć ogień, aby nie przypalić popcornu. Można również przyrządzić popcorn na suchej patelni. Należy ją rozgrzać, wsypać ziarna kukurydzy i prażyć je około 3-4 minuty. Trzeba uważać, aby popcornu za mocno nie przypalić, dlatego co jakiś czas najlepiej przykryć patelnię pokrywką i wstrząsnąć nią. Gdy ziarenka będą strzelać coraz mniej, to oznacza, że przekąska jest gotowa. Popcorn bez dodatku oleju można uprażyć również w kuchence mikrofalowej. Wystarczy do odpowiedniego naczynia wsypać garść ziaren kukurydzy i przykryć je pokrywką. Prażyć w mikrofalówce kilka minut, do momentu aż przestaną strzelać. Tak przyrządzony popcorn można posypać ziołami, ewentualnie skropić oliwą z oliwek.



   Popcorn to w istocie czysta kukurydza podana jedynie w innej postaci. Najczęściej przygotowuje się go na niewielkiej ilości tłuszczu, a więc w produkcie końcowym znajdują się tłuszcze, których ilość jest uzależniona od metody przygotowania. Można go też przygotować bez tłuszczu. Naturalny popcorn składa się głównie z węglowodanów złożonych, błonnika i białka. Popcorn przyrządzony we właściwy sposób, bez dodatku cukru, tłuszczu i soli może być doskonałą alternatywą dla wysokokalorycznych przekąsek np. słonych paluszków, frytek czy słodyczy. Popcorn nie zawiera glutenu, a więc mogą go spożywać alergicy i osoby będące na diecie bezglutenowej.




Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5.00 Ocen: 3


NOWOŚCI PRODUKTOWE

Czereśnie suszone Czereśnie suszone

Producent: Helio


W linii bakalii bez konserwantów firmy Helio pojawiła się kolejna nowość - suszone czereśnie. Produkt jest naturalnie suszony, a nie kandyzowany. Czereśnie to smak lata, który dzięki temu produktowi można t

WIĘCEJ



NOWOŚCI PRODUKTOWE

NOWOŚCI WYDAWNICZE

Zacukrzony mózg Zacukrzony mózg

Mike Dow

Wydawnictwo: Vital


Czy wiesz, że mając zacukrzony mózg możesz być bardziej podatny na choroby? Współczesna dieta, która obecnie jest przepełniona cukrem i tłuszczami trans (złymi tłuszczami), to niestety dro

WIĘCEJ



NOWOŚCI WYDAWNICZE